Blog | September 2025

Ladingdiefstallen via online ladingplatforms

De sector heeft te maken met fraude via online vrachtplatforms. Verzekeringsexperts zien een toename in meldingen over deze geraffineerde vorm van ladingdiefstal via grote ladingsplatforms. Zulke incidenten kunnen een logistiek bedrijf ernstige financiële schade opleveren.

In de logistieke sector bestaan er verschillende digitale marktplaatsen en online platforms waar transportopdrachten worden verhandeld tussen verladers, expediteurs, transporteurs en koeriers. Deze platforms worden ook wel transportmarktplaatsen, vrachtuitwisselingsplatforms of online ladingplatforms genoemd. 

De meest bekende ladingplatforms zijn Timocom en Teleroute, maar er zijn online meer ladingplatforms te vinden. Het businessmodel van deze ladingplatforms is om lege vrachtwagenruimte te verbinden met verladers in Nederland en Europa. De laatste jaren vindt een toenemend aantal ladingdiefstallen plaats via deze online ladingplatforms.

 

De twee meest voorkomende vormen van diefstal die criminelen hanteren zijn:

  • Nep vervoerders (fake-carriers). Criminelen (georganiseerde bendes) doen zich voor als transporteurs, nemen een opdracht aan, laden de goederen – en verdwijnen ermee. 
  • Identiteitsfraude. Fraudeurs gebruiken de identiteit (KVK, BTW-nummer, transportvergunning) van een bestaand, legitiem transportbedrijf om vertrouwen te wekken. En gaan er vervolgens met de lading vandoor.

De platforms nemen zelf wel maatregelen, bijvoorbeeld door blacklists en waarschuwingssystemen aan te leggen. Daarnaast zijn er ratingsystemen voor transporteurs/verladers. Maar de platforms zijn niet aansprakelijk voor de ladingdiefstal of voor andere schade. 

 

De transportsector is hier extra kwetsbaar voor gezien de diverse contractpartijen en de diverse schakels in de transportketen, zowel nationaal als internationaal. 

De maatregelen die de platforms nemen, zijn niet waterdicht. Het is dus van belang dat transporteurs zich bewust zijn van de risico's en dat zij weten welke methoden gebruikt worden. Verder is een actieve houding nodig om geen slachtoffer te worden. Het platform voor veilig ondernemen (PVO) heeft tips voor ondernemers om zich te weren tegen deze opkomende vorm van criminaliteit. 

De praktijk leert dat criminele netwerken zich vooral richten op waardevolle ladingen zoals elektronica, farmaceutische producten, voedingsmidddelen en luxe goederen. Het verzekeren van (diefstal) gevoelige ladingen zal steeds lastiger worden.

Wees extra alert met wie je zaken doet. Controleer altijd de bedrijfsgegevens van degene die zich meldt voor de lading. Check de website, Kvk, BTW, reviews, Google en sociale media. 

Zoek zelf contactgegevens van het bedrijf en zoek contact om te verifiëren of het betreffende bedrijf zich inderdaad gemeld heeft voor de opdracht.

Als er geen tijd is om de reguliere checks te doen en de tijdsdruk wordt opgevoerd, wees dan alert op de mogelijkheid van oneigenlijke transacties. Het is per definitie verdacht als bedrijven zich melden via een mobiel telefoonnummer of per mail met een gmail-account. Afwijkende betaalverzoeken buiten het platform om moeten een rode vlag zijn.

Wanneer vervoer wordt uitbesteed via online ladingplatforms, is het belangrijk om te weten dat een ladingdiefstal niet altijd is verzekerd of dat er een hoog eigen risico van toepassing is, als het wel is verzekerd. Vaak is opzet of roekeloosheid van ondergeschikten en/of personen, die de verzekerde inschakelt bij de uitvoering van de vervoersovereenkomst, uitgesloten. Hier vallen dus ook  vervoerders onder, die andere plannen met de lading hebben. Vervoerders zouden vaker moeten afwegen of het risico van ladingdiefstal via online ladingplatformen opweegt tegen de verdiensten. Zeker in gevallen, waar de druk om snel te handelen zogenaamd wordt opgevoerd of als er twijfel is over de ware identiteit van de vervoerder die zich meldt.