Wat is er verzekerd bij een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering?
Drie zakelijke aansprakelijkheidsverzekeringen
Er zijn drie verschillende aansprakelijkheidsverzekeringen voor je bedrijf. Met een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering kun je je verzekeren voor aansprakelijkheid voor schade aan spullen van anderen of letselschade.
Soms is er geen schade aan iets of iemand anders, maar zijn er wel kosten. Bijvoorbeeld omdat je een verkeerd advies geeft of een foute berekening maakt. Dat zijn beroepsfouten. Daarvoor is een beroepsaansprakelijkheidsverzekering.
Tot slot bestaat er ook een bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering. Die is voor bestuurders, commissarissen en toezichthouders, voor als bijvoorbeeld genomen besluiten verkeerd uitpakken. Welke aansprakelijkheidsverzekering bij jouw bedrijf past, hangt vooral af van wat je doet en welke rol je hebt binnen het bedrijf.
Voorwaarden bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering
Een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering dekt de schade waarvoor je bedrijf aansprakelijk is. Hieronder valt schade aan spullen van anderen of aan iemand anders.
Schade aan spullen vind je in de verzekeringsvoorwaarden meestal terug als ‘zaakschade’. In de meeste voorwaarden staat daarvan een omschrijving, bijvoorbeeld dat het moet gaan om beschadiging, vernietiging of het verloren gaan van zaken. En het moet gaan om spullen van anderen. Van deze vorm van schade zijn heel veel voorbeelden te bedenken:
- Je werkt als kapper en knoeit per ongeluk met verf op de kleding van je klant.
- Bezorg je spullen bij klanten? Dan kun je makkelijk iets beschadigen als je dat gaat afleveren.
- Heb je personeel? Dan geldt een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering natuurlijk ook als zij schade veroorzaken.
Schade aan anderen
Meestal wordt schade aan anderen letselschade genoemd, of personenschade. De omschrijving in de verzekeringsvoorwaarden geeft meestal aan dat er inderdaad letsel moet zijn. Of het moet gaan om de aantasting van de gezondheid en overlijden daardoor. Helaas zijn ook van dit soort schades een aantal voorbeelden. In de meeste gevallen loopt het gelukkig goed af, maar soms zijn de gevolgen groot. Waar kun je bijvoorbeeld aan denken?
- De broodjes die je verkoopt zorgen voor een voedselvergiftiging en zieke klanten.
- In je winkel struikelt een klant over een losliggende mat en breekt een been.
Maar vergeet ook niet dat werknemers een ongeval kunnen krijgen in je bedrijf. Of ziek kunnen worden door het werk dat ze doen.