Ode aan de ondernemer

Om te beginnen: een ondernemer is een ondergewaardeerde held. Nederland telt er maar liefst 1.8 miljoen, een grote groep dus. In allerlei verschillende sectoren: van de fietsenmaker in het dorp tot een chipmaker die zich precisiewerk helemaal eigen heeft gemaakt. Elke ondernemer heeft zijn eigen unieke toegevoegde waarde.

Het klinkt verleidelijk: je eigen baas zijn waarbij je je eigen tijd kunt indelen. Zelf bepalen wat je elke dag doet en onder de streep misschien zelfs financieel meer overhouden. Je zou bijna vergeten dat het ondernemen stiekem toch vaak een veeleisende baan is zonder standaard 9-tot-5 tijden, waarbij een ondernemer in veel gevallen constant ‘aan’ staat. Lang niet iedereen durft deze risicovolle stap te nemen en is bestand tegen deze veeleisende baan. Daarom willen wij de ondernemers die echt durven te ondernemen nog eens extra in het zonnetje zetten in het kader van de Dag van de Ondernemer. Het kost namelijk veel doorzettingsvermogen en lef om doelen na te blijven jagen, ondanks alle tegenslagen op weg naar de top. En daar zouden we best wel wat vaker bij stil mogen staan. Dus hierbij vier redenen waarom wij bij Allianz vinden dat alle ondernemers eigenlijk gewoon superhelden zijn.

Je hoort mensen wel vaker zeggen: “Als ik een miljoen win, stop ik meteen met werken.” Maar ondernemers niet. Voor hen is zo’n lot uit de loterij geen reden om de handdoek in de ring te gooien. Ruim een derde zou het rustiger aan doen en het prijzengeld gebruiken om het inkomen aan te vullen. En 1 op 5 zegt de helft opzij te zetten en de andere helft te investeren in de onderneming. Dat is pas een ondernemersmentaliteit! Bovendien: heb je nog wel genoeg uitdaging in je leven als je stopt met werken?
Als ondernemer heb je vaak geen vaste uren en is je werkdag niet standaard stipt om 17:00 uur afgelopen. En dat gaat wel eens ten koste van de vrije tijd. Soms uit vrije wil, soms omdat het niet anders kan. De goede balans tussen werk en privé is lastig. Het blijft een grote uitdaging om de beschikbare tijd die er is goed te verdelen. Maar ondernemers doen het alsnog gewoon. Werk en vrije tijd – ze houden alle ballen hoog en halen er nog voldoening en energie uit ook!
Iedereen heeft baat bij vakantie: lekker even niksen, niet aan werk denken en opladen om er later weer voor de volle honderd procent tegenaan te gaan. Maar ondernemers zitten daar net even anders in. Uit onderzoek blijkt namelijk dat 1 op de 3 ondernemers minder vaak met vakantie gaat dan toen hij of zij in loondienst was. En als ondernemers wel gewoon op vakantie gaan, is slechts vier op de tien helemaal “offline”. Maar de ondernemer vindt dit meestal geen probleem: slechts 1 op de 5 ondernemers ervaart dit als onprettig. Zij vinden het dus helemaal geen probleem om nog even wat mailtjes weg te werken op het strand. Dat is pas een echt hart voor de zaak!

Maar liefst 3 op de 4 ondernemers draagt op verschillende wijzen een steentje bij aan de maatschappij. De meeste mkb’ers tonen hun maatschappelijke betrokkenheid door stages of leer-/werkplekken te bieden aan jongeren of door mensen met een maatschappelijke achterstand bij hun onderneming te betrekken. Andere manieren om maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen doen bedrijven door schenkingen te doen of door het sponsoren van lokale initiatieven. Op deze manier helpen ondernemers met hun expertise en financiële middelen anderen verder zodat beiden kunnen profiteren van groei.

Ook al dragen ondernemers niet altijd een superheldencape, ze zijn zeker helden die best wel wat vaker waardering mogen krijgen. Geef ze daarom eens wat vaker een complimentje! Dat is namelijk de brandstof waar ondernemers op draaien, datgene wat energie geeft. Voldoende geld op de bank is fijn, maar blijk van waardering is misschien wel minstens zo belangrijk. Daar doen ze het voor!