Verzekeringen voor bedrijven in de transport & logistiek

  • Voor specifieke risico's in de transport & logistiek
  • Pakketkorting oplopend tot 10%
  •  Uitstekende schade afhandeling

Je bent als ondernemer in de transport en logistiek zowel afhankelijk van als medeverantwoordelijk voor een goed werkende supply chain. Je transportmiddelen, zoals vrachtwagens, (bestel)auto’s en werkmaterieel, het pand en een eventuele eigen opslagfaciliteit zijn van groot belang voor de bedrijfscontinuïteit. Het is dus van belang deze bedrijfsmiddelen te beschermen tegen schade of verlies door bijvoorbeeld brand. 

Ook is er risico op verlies van of schade aan de goederen tijdens het laden en lossen of tijdens het vervoer zelf door verkeersongevallen, het niet goed vast zetten van de lading en diefstal. Denk ook aan schade tijdens opslag door bijvoorbeeld brand, waterschade, het omvallen van de stelling of een aanrijding door heftrucks. Je kunt als logistiek dienstverlener voor deze verliezen of schades aansprakelijk gesteld worden.

Andere aandachtspunten bij het risicobeheer zijn de veiligheid van de chauffeurs en overig personeel, cybersecurity, fraude en milieurichtlijnen.  

Verzeker jouw specifieke risico's bij Allianz. Of je nu een kleine of grote transportonderneming hebt, expediteur bent of logistieke diensten levert. Samen met een onafhankelijk adviseur in jouw buurt bieden wij krachtige en flexibele verzekeringen die afgestemd zijn op jouw specifieke behoefte. Je kunt voor alle verzekeringen die relevant zijn in de transport en logistiek bij Allianz terecht. Van vervoerdersaansprakelijkheid tot (bestel)auto'svrachtwagens en werkmaterieel zoals heftrucks. En we bieden jou goede dekking voor milieuschade, cyberrisico's en ongevallen van je personeel. 

Vrachtwagen en wagenpark

 De vrachtwagenverzekering biedt uitgebreide dekking voor zowel aansprakelijkheid als cascoschade, zoals schade door brand, diefstal en vandalisme en de kosten voor berging, opruiming en vervoer van het motorrijtuig naar de dichtstbijzijnde geschikte herstelinrichting. Allianz heeft een efficiënt proces voor schadeafhandeling.

Allianz biedt jou als transportondernemer verzekeringsoplossingen voor zowel collectieve wagenparken als individuele vrachtwagens, en houdt rekening met jouw specifieke behoeften en risico's. Of het nu gaat om eigen vervoer, beroepsgoederenvervoer binnen de Benelux, internationaal beroepsgoederenvervoer of transport voor infrastructuur- en waterbouw. 

Logistieke aansprakelijkheid

Als transportondernemer of als logistieke dienstverlener ben je aansprakelijk voor verlies van of schade aan de goederen van je opdrachtgevers. De Logistieke Aansprakelijkheidsverzekering van Allianz beschermt jouw bedrijf tegen aansprakelijkheidsclaims, die voortvloeien uit vervoerscondities of andere logistieke voorwaarden die je met opdrachtgevers overeen bent gekomen. 

Gebruik je voor het transport ook tijdelijk opleggers, trailers, aanhangers of containers van derden? Dan is het verstandig om je aansprakelijkheid voor eventuele schade daaraan via de container-/ trailer-aansprakelijkheidsdekking mee te verzekeren.

Werkmaterieel

De werkmaterieelverzekering beschermt je bedrijf in de sector transport en logistiek tegen risico's die verband houden met het gebruik van materieel, zoals heftrucks, palletwagens, reachtrucks, stapelaars en laadkranen. 

Deze verzekering biedt dekking voor schade aan het materieel zelf door ongelukken, brand, diefstal en andere gevaren. Ook is er dekking bij schade veroorzaakt door het materieel aan derden, en in sommige gevallen ook voor diefstal of verlies van het materieel.

Gebouwen, goederen en inventaris

Als ondernemer in de transport en logistiek is het belangrijk om je bedrijfsmiddelen, zoals gebouwen,  inventaris en goederen, te beschermen tegen schade. Schade kan bijvoorbeeld ontstaan door een brand, bliksem, storm, inbraak, ontploffing, vandalisme of gesprongen leidingen. Allianz biedt hiervoor uitgebreide verzekeringsoplossingen die specifiek zijn af te stemmen op jouw behoeften en jouw sector. Daar hoort ook de bedrijfsschadeverzekering bij. 

Cyberverzekering

In de sector transport en logistiek werk je als ondernemer steeds vaker met geautomatiseerde processen en klantgegevens. De kans op datalekken en cybercriminaliteit neemt steeds meer toe. Bescherm je bedrijf daarom met een Cyberverzekering van Allianz. Zo ben je zeker van uitgebreide dekking, ondersteuning bij cyberincidenten en bescherming tegen de financiële en operationele gevolgen ervan. Je krijgt 24/7 toegang tot gespecialiseerde hulpdiensten bij een eventueel cyberincident. Daarnaast bieden we via onze samenwerking met ThreadStone praktische ondersteuning bij preventieve maatregelen en het behalen van een NIS-2 Quality Mark-certificering. Dat scheelt tijd, want met deze certificering is het aanvragen van een Cyberverzekering bij Allianz snel en eenvoudig geregeld. 

Keuze uit 30 verschillende verzekeringen die naadloos op elkaar aansluiten

Uitgebreide dekking, scherpe tarieven, pakketkorting tot 10% en één duidelijke totaalfactuur

Onze verzekeringen zijn in veel gevallen af te stemmen op jouw specifieke wensen en situatie

Veiligheid onderweg, veilig thuis

Prioriteit is dat de chauffeurs na een rit weer veilig thuiskomen. Maar dit is niet altijd vanzelfsprekend. Helaas komen verkeersongevallen op snelwegen en aanrijdingen bij distributiecentra nog vaak voor, soms zelfs met letsel. Incidenten kunnen ontstaan door gladheid, vermoeidheid of een foutieve manier van beladen. Ook zien we een toename van incidenten als gevolg van elektrisch rijden (lees onze blog over elektrificatie). 

Naast de materiele schade straalt onveilig rijgedrag ook negatief af op de reputatie van de transportonderneming. Met goede preventietips zijn veel schades te voorkomen. Allianz beschikt over een team van ervaren Risk Engineers voor ondersteuning om deze risico’s te identificeren en te beheersen.

Denk aan bewust(er) rijgedrag:

Verbeter de cyberweerbaarheid

Wat als je slachtoffer wordt van een cyberaanval? Cyberaanvallen zijn een continue dreiging.  100% veilig bestaat niet, dus een actieve houding is belangrijk. De transportsector is door de aard van de werkzaamheden, de graad van digitalisering en de vele contractpartijen in de transportketen extra kwetsbaar. (lees onze blog over cyber criminaliteit).

Denk aan:

  • Het platform Samen Digitaal Veilig en het Digital Trustcenter geven handvatten voor verbeteren van de digitale weerbaarheid. Met 5 basisprincipes en een stappenplan om aan de slag te gaan met het verbeteren van de digitale weerbaarheid.
  •  Zorg dat je een Incident Response Plan opstelt. Lees meer over het opstellen op Incident response plan.
  • In dit plan past ook de 24/7 toegang tot gespecialiseerde hulpdiensten via de verzekeringspolis. Je kunt de Hulpdienst bellen als je te maken krijgt met een cyberincident, bijvoorbeeld bij een datalek of een cyberaanval. Maar ook als je een vermoeden hebt van een cyberincident. Zodra je een cyberincident meldt bij de Allianz Cyber Hulpdienst, heb je contact met jouw persoonlijke incidentenmanager. In overleg met jou bekijkt deze welke professionals nodig zijn om het incident te herstellen en de crisis onder controle te brengen, zoals IT-specialisten, forensische onderzoekers, juridische adviseurs, communicatie- en PR-professionals en deskundigen kredietbeheer. 

Meer weten? Neem deel aan de interactieve cyber sessie ‘Wat als je slachtoffer wordt’. Hier wordt uitgelegd hoe Incident Response in de praktijk werkt. Deze sessie staat gepland in eind 2025. Check onze website of vraag uw advsieur. 

Veilige opslag van goederen

In de praktijk zien we dat brand of explosies in opslaglocaties of warehouses relatief veel voorkomen. Brand kan ontstaan kan door falende installaties en overbelasting van elektra. Maar ook door kleine brandgevaarlijke klussen in het pand, zoals lassen of slijpwerk. Ook de opslag van brandbare goederen tegen of nabij het pand verhoogt het brandrisico. Verder zien we dat de stalling van elektrische voertuigen en acculaadstations het brandrisico verhoogt. Deze branden zijn extreem moeilijk te beheersen en slaan snel over naar andere gestalde voertuigen.

Neem daarom deze voorzorgsmaatregelen ten aanzien van brandveiligheid: 

  • Weet wat er in de opslag zit. Beoordeel het brandrisico of doe een risico inventarisatie van de brandveiligheid op de opslaglocatie. Wordt er actief gemonitord welke stoffen en materialen er opgeslagen zijn? Wat is de classificatie van de goederen volgens de EU richtlijnen?
  • Beperk de opslag van brandbare materialen op het terrein. Plaats brandbare zaken niet tegen het pand maar tenminste tien meter er vanaf. Stapel daarbij niet hoger dan twee meter.
  • Bespreek de indeling van de ruimte en de positionering van gevaarlijke stoffen. Werk met aparte zones, ventilatie, brandblusmiddelen op strategische plekken en temperatuurbeheer. Zorg voor voldoende afstand tussen geparkeerde voertuigen om de verspreiding van brand te voorkomen.
  • Voorkom brand door werkzaamheden op het terrein. Maak gebruik van onze Handreiking brandgevaarlijke werkzaamheden. Hoe en hoe vaak worden medewerkers getraind in deze procedures? Hoe wordt er toezicht gehouden op deze procedures en hoe worden ze up-to-date gehouden. 
  • Er gelden specifieke brandveiligheidseisen voor transportbedrijven waar elektrisch aangedreven voertuigen aanwezig zijn.
  • Onderhoud en inspectie: Voer regelmatig onderhoud en inspectie uit van voertuigen en apparatuur om brandgevaar door technische storingen te minimaliseren. Controleer elektrische systemen en verbindingen op slijtage of beschadiging.

 

Let op:

De zorgvuldigheid met betrekking tot de opgeslagen goederen is extra relevant met het oog op de vernieuwde EU Richtlijn Productaansprakelijkheid (PLD). Deze richtlijn kan leiden tot een verruiming van de aansprakelijk binnen de logistieke keten, en dus ook naar jou als de partij die de opslag verzorgt.

(Lading)diefstal door personeel

Interne fraude is een groeiend probleem. Het gaat dan om opzettelijke onrechtmatige handelingen door eigen personeel. Zoals diefstal van vrachtladingen onderweg of het ontvreemden van spullen bij de opslaglocatie. Onderzoek over bedrijfsfraude in de Benelux in 2025 toont aan dat 78% van de bedrijven de afgelopen 2 jaar te maken kreeg met fraudepogingen, tegenover 69% in 2024. 

De transportsector is door de aard van de werkzaamheden extra kwetsbaar voor fraude. Het heen- en weer vervoeren van (kostbare) ladingen en de relatieve autonomie onderweg maakt het makkelijk om onopgemerkt lading te vervreemden. Er zijn meerdere schakels met meerdere contractpartijen, waardoor verantwoordelijkheden soms diffuus zijn. Controlemechanismen zijn niet altijd sluitend. Ook op de opslaglocatie en distributiecentra  zijn er mogelijkheden om waardevolle spullen onopgemerkt te ontvreemden. 

Interne fraude is slechts deels te verzekeren. Fraude door eigen personeel is wel verzekerd, zoals door een magazijnmedewerker of een vrachtwagenchauffeur in dienst (artikel 3 en 4). Als echter een chauffeur van een ingehuurd bedrijf (subcontractors) verdwijnt met de goederen, dan is dat niet gedekt. Dus fraude door zzp-ers, toch zo’n 77% van de transportsector, is niet verzekerbaar. 

Bespreek met de transportondernemer de voorzorgsmaatregelen om de risico's op interne fraude door zzp-ers te beperken. Zie bijgaand onze webinar met:

  • de nieuwste trends op het gebied van bedrijfsfraude,
  • de impact van fraude op bedrijven
  • en de oplossingen om jouw bedrijf te beschermen.

Beperk menselijke fouten

In de transport en logistiek is werken relatief gevaarlijk, bijvoorbeeld door het gebruik van zwaar materieel, zoals vrachtwagens, heftrucks en pallettrucks. Maar denk ook aan het verplaatsen, laden of lossen van grote en/of zware ladingen goederen. Een kleine fout kan snel leiden tot aanzienlijk letsel of tot flinke schade aan de goederen of de bedrijfsmiddelen.

Om menselijke fouten in een transport- of logistiek bedrijf te minimaliseren en schade en/of letsel te voorkomen, is het cruciaal om te investeren in training, procedures en een veilige werkomgeving. Wijs uw relatie bijvoorbeeld op de toolboxen voor veilig werken van het sectorinstituut Transport en Logistiek en bespreek met uw relatie veiligheidsmaatregelen zoals:

  • Veiligheidsopleiding: Volgen alle medewerkers regelmatig veiligheidsopleidingen? Dit kan variëren van het correct laden en lossen van vracht tot het omgaan met vrachtwagens, werkmaterieel en andere logistieke apparatuur.
  • Ergonomie: Krijgen medewerkers voorlichting over ergonomische principes om lichamelijke klachten te voorkomen? Dit kan bijvoorbeeld gaan over de juiste tiltechnieken en het instellen van de bestuurdersstoel.
  • Procedures: Zijn er voor alle processen, van laden en lossen tot transport en orderverwerking, duidelijke richtlijnen opgesteld? Worden ze regelmatig geüpdate? Zijn deze procedures voor iedereen toegankelijk en begrijpelijk?
  • Persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM): Hebben medewerkers toegang de juiste PBM, zoals veiligheidsschoenen, handschoenen en reflecterende kleding. En in hoeverre wordt er toegezien op het gebruik en handhaving ervan?
  • Monitoring van de beheersmaatregelen: worden audits, zelfinspecties en taakobservaties gehouden om eventuele afwijkingen op de gestelde standaarden vast te stellen en bij te sturen waar nodig? 

 

Wij begrijpen de risico’s in de bouw en zetten onze expertise voor je in. Jij krijgt de best passende verzekeringsoplossing in jouw specifieke situatie.

Wij delen onze kennis over risico-preventie met jou om schade te voorkomen. Ontstaat er toch schade, dan kun je bouwen op onze uitstekende schadeafhandeling.

 

Allianz is een betrouwbare verzekeraar en het nummer 1 verzekeringsmerk ter wereld. 

Steeds meer bedrijven in de sector transport en logistiek stappen over op elektrisch werkmaterieel, zoals elektrische heftrucks en elektrische  pallettrucks. Deze kunnen gewoon onder de werkmaterieelverzekering worden verzekerd. Allianz stelt geen aanvullende acceptatie-eisen en de premie wordt op dezelfde wijze bepaald als bij niet-elektrisch werkmaterieel. Je kunt je elektrisch werkmaterieel dus ook zonder extra moeite bij Allianz verzekeren. Neem hiervoor contact op met je verzekeringsadviseur.

Steeds meer bedrijven in de sector transport en logistiek stappen over op elektrisch werkmaterieel, zoals elektrische heftrucks en elektrische  pallettrucks. Deze kunnen gewoon onder de werkmaterieelverzekering worden verzekerd. Allianz stelt geen aanvullende acceptatie-eisen en de premie wordt op dezelfde wijze bepaald als bij niet-elektrisch werkmaterieel. Je kunt je elektrisch werkmaterieel dus ook zonder extra moeite bij Allianz verzekeren. Neem hiervoor contact op met je verzekeringsadviseur.

autoschade-melden