Veiligheid onderweg, veilig thuis
Veiligheid onderweg, veilig thuis
Prioriteit is dat de chauffeurs na een rit weer veilig thuiskomen. Maar dit is niet altijd vanzelfsprekend. Helaas komen verkeersongevallen op snelwegen en aanrijdingen bij distributiecentra nog vaak voor, soms zelfs met letsel. Incidenten kunnen ontstaan door gladheid, vermoeidheid of een foutieve manier van beladen. Ook zien we een toename van incidenten als gevolg van elektrisch rijden (lees onze blog over elektrificatie).
Naast de materiele schade straalt onveilig rijgedrag ook negatief af op de reputatie van de transportonderneming. Met goede preventietips zijn veel schades te voorkomen. Allianz beschikt over een team van ervaren Risk Engineers voor ondersteuning om deze risico’s te identificeren en te beheersen.
Denk aan bewust(er) rijgedrag:
Verbeter de cyberweerbaarheid
Verbeter de cyberweerbaarheid
Wat als je slachtoffer wordt van een cyberaanval? Cyberaanvallen zijn een continue dreiging. 100% veilig bestaat niet, dus een actieve houding is belangrijk. De transportsector is door de aard van de werkzaamheden, de graad van digitalisering en de vele contractpartijen in de transportketen extra kwetsbaar. (lees onze blog over cyber criminaliteit).
Denk aan:
- Het platform Samen Digitaal Veilig en het Digital Trustcenter geven handvatten voor verbeteren van de digitale weerbaarheid. Met 5 basisprincipes en een stappenplan om aan de slag te gaan met het verbeteren van de digitale weerbaarheid.
- Zorg dat je een Incident Response Plan opstelt. Lees meer over het opstellen op Incident response plan.
- In dit plan past ook de 24/7 toegang tot gespecialiseerde hulpdiensten via de verzekeringspolis. Je kunt de Hulpdienst bellen als je te maken krijgt met een cyberincident, bijvoorbeeld bij een datalek of een cyberaanval. Maar ook als je een vermoeden hebt van een cyberincident. Zodra je een cyberincident meldt bij de Allianz Cyber Hulpdienst, heb je contact met jouw persoonlijke incidentenmanager. In overleg met jou bekijkt deze welke professionals nodig zijn om het incident te herstellen en de crisis onder controle te brengen, zoals IT-specialisten, forensische onderzoekers, juridische adviseurs, communicatie- en PR-professionals en deskundigen kredietbeheer.
Meer weten? Neem deel aan de interactieve cyber sessie ‘Wat als je slachtoffer wordt’. Hier wordt uitgelegd hoe Incident Response in de praktijk werkt. Deze sessie staat gepland in eind 2025. Check onze website of vraag uw advsieur.
Veilige opslag van goederen
Veilige opslag van goederen
In de praktijk zien we dat brand of explosies in opslaglocaties of warehouses relatief veel voorkomen. Brand kan ontstaan kan door falende installaties en overbelasting van elektra. Maar ook door kleine brandgevaarlijke klussen in het pand, zoals lassen of slijpwerk. Ook de opslag van brandbare goederen tegen of nabij het pand verhoogt het brandrisico. Verder zien we dat de stalling van elektrische voertuigen en acculaadstations het brandrisico verhoogt. Deze branden zijn extreem moeilijk te beheersen en slaan snel over naar andere gestalde voertuigen.
Neem daarom deze voorzorgsmaatregelen ten aanzien van brandveiligheid:
- Weet wat er in de opslag zit. Beoordeel het brandrisico of doe een risico inventarisatie van de brandveiligheid op de opslaglocatie. Wordt er actief gemonitord welke stoffen en materialen er opgeslagen zijn? Wat is de classificatie van de goederen volgens de EU richtlijnen?
- Beperk de opslag van brandbare materialen op het terrein. Plaats brandbare zaken niet tegen het pand maar tenminste tien meter er vanaf. Stapel daarbij niet hoger dan twee meter.
- Bespreek de indeling van de ruimte en de positionering van gevaarlijke stoffen. Werk met aparte zones, ventilatie, brandblusmiddelen op strategische plekken en temperatuurbeheer. Zorg voor voldoende afstand tussen geparkeerde voertuigen om de verspreiding van brand te voorkomen.
- Voorkom brand door werkzaamheden op het terrein. Maak gebruik van onze Handreiking brandgevaarlijke werkzaamheden. Hoe en hoe vaak worden medewerkers getraind in deze procedures? Hoe wordt er toezicht gehouden op deze procedures en hoe worden ze up-to-date gehouden.
- Er gelden specifieke brandveiligheidseisen voor transportbedrijven waar elektrisch aangedreven voertuigen aanwezig zijn.
- Onderhoud en inspectie: Voer regelmatig onderhoud en inspectie uit van voertuigen en apparatuur om brandgevaar door technische storingen te minimaliseren. Controleer elektrische systemen en verbindingen op slijtage of beschadiging.
Let op:
De zorgvuldigheid met betrekking tot de opgeslagen goederen is extra relevant met het oog op de vernieuwde EU Richtlijn Productaansprakelijkheid (PLD). Deze richtlijn kan leiden tot een verruiming van de aansprakelijk binnen de logistieke keten, en dus ook naar jou als de partij die de opslag verzorgt.
(Lading)diefstal door personeel
(Lading)diefstal door personeel
Interne fraude is een groeiend probleem. Het gaat dan om opzettelijke onrechtmatige handelingen door eigen personeel. Zoals diefstal van vrachtladingen onderweg of het ontvreemden van spullen bij de opslaglocatie. Onderzoek over bedrijfsfraude in de Benelux in 2025 toont aan dat 78% van de bedrijven de afgelopen 2 jaar te maken kreeg met fraudepogingen, tegenover 69% in 2024.
De transportsector is door de aard van de werkzaamheden extra kwetsbaar voor fraude. Het heen- en weer vervoeren van (kostbare) ladingen en de relatieve autonomie onderweg maakt het makkelijk om onopgemerkt lading te vervreemden. Er zijn meerdere schakels met meerdere contractpartijen, waardoor verantwoordelijkheden soms diffuus zijn. Controlemechanismen zijn niet altijd sluitend. Ook op de opslaglocatie en distributiecentra zijn er mogelijkheden om waardevolle spullen onopgemerkt te ontvreemden.
Interne fraude is slechts deels te verzekeren. Fraude door eigen personeel is wel verzekerd, zoals door een magazijnmedewerker of een vrachtwagenchauffeur in dienst (artikel 3 en 4). Als echter een chauffeur van een ingehuurd bedrijf (subcontractors) verdwijnt met de goederen, dan is dat niet gedekt. Dus fraude door zzp-ers, toch zo’n 77% van de transportsector, is niet verzekerbaar.
Bespreek met de transportondernemer de voorzorgsmaatregelen om de risico's op interne fraude door zzp-ers te beperken. Zie bijgaand onze webinar met:
- de nieuwste trends op het gebied van bedrijfsfraude,
- de impact van fraude op bedrijven
- en de oplossingen om jouw bedrijf te beschermen.