Blog | September 2025

Groei elektrificatie zet door 

De sector transport en logistiek zet sterk in op verduurzaming en innovatie. Elektrificatie is daarin een belangrijke ontwikkeling. Dit is zowel een uitdaging als een kans voor bedrijven.

In deze blog lees je hoe bedrijven in de transport en logistiek deze uitdaging kunnen aanpakken, met speciale aandacht voor de verschillende type elektrische bedrijfsmiddelen. Van vrachtwagens tot bestelbussen en werkmaterieel, zoals elektrische vorkheftrucks en zakelijke bedrijfsauto’s.

De verkoop van vrachtwagens in Nederland is aanzienlijk gedaald, vooral door de afname van dieseltrucks. Volgens TTM is het aandeel van elektrische vrachtwagens (EV) fors aan het groeien. In de eerste helft van 2025 werden in Nederland 978 elektrische vrachtwagens geregistreerd, wat een stijging van 187,6 procent betekent ten opzichte van 340 stuks vorig jaar. 

Als gevolg van Last Mile Delivery zien we een opkomst van elektrische bestelbussen. Vrachtwagens worden uit de steden geweerd en vervangen door kleinere elektrische voertuigen voor de stadsdistributie van goederen.  De verwachting is dat er tegen 2050 ongeveer 1,2 miljoen elektrische bestelauto’s en 150.000 elektrische vrachtauto’s op de Nederlandse wegen zullen rijden.

Nederland is verantwoordelijk voor bijna een vijfde van alle elektrische vrachtwagen-registraties binnen de EU. Maar niet alleen in Nederland is een duidelijke beweging richting elektrificatie zichtbaar. De Europese truckmarkt als geheel daalde maar toont een exponentiele groei in het aandeel elektrisch aangedreven voertuigen. In totaal werden er 5.568 elektrische trucks geregistreerd in de EU, een stijging van 46,1 procent ten opzichte van het eerste halfjaar van 2024.

Elektrificatie wordt een harde eis voor bedrijfsactiviteiten in deze sector; ofwel een license to operate. Wetgeving stuurt aan op een verdere elektrificatie. Hoewel dit vooral aan de overheid en grote projecten wordt opgelegd, werkt het ook door naar kleinere subcontractors in de transportsector, waarvan verwacht wordt dat ze binnen dezelfde normen opereren.  Door proactief te verduurzamen kan jouw onderneming niet alleen voldoen aan steeds strengere wetten en milieuvoorschriften, maar kan je ook je concurrentiepositie verbeteren.

Vanaf 2027 wordt wetgeving verwacht om de elektrificatie van lichte bedrijfsauto’s, bestelauto’s en vrachtwagens te bevorderen. Met de nieuwe CO2-normen voor vrachtwagens vormt Euro 7 een nieuwe stap in de verduurzaming van de sector.

In hoeverre investeert jouw bedrijf in elektrificatie? Denk dan niet alleen aan vrachtwagens, maar ook aan bestelbusjes, bedrijfsauto's en werkmaterieel zoals e-heftrucks. Wat zijn jouw plannen voor de toekomst? 

Hoewel de markt voor elektrisch dus exponentieel groeit, is diesel is nog steeds dominant met 98% van het totale wagenpark. Elektrische Vrachtauto’s zijn kostbaar in de aanschaf, maar er zijn diverse stimulerende subsidieregelingen vanuit de overheid voor de elektrificatie van vrachtauto’s:

  • Bekijk de subsidieregeling AanZET van RVO. Deze regeling bestaat inmiddels meer dan vier jaar en levert een aanzienlijk voordeel op: tussen de €15.000,- en €115.000,- , afhankelijk van het voertuigtype en je bedrijfsgrootte. Op 30 september 2025 gaat de tweede openstelling van start van de AanZET-regeling.
  • En er zijn meer subsidiemogelijkheden voor elektrische vrachtwagens. Kijk bijvoorbeeld naar de combinatie met andere fiscale regelingen, zoals EIA. Zie Transportsubsidies.

Mocht je in de toekomst gaan investeren in elektrisch, dan adviseert Transport en Logistiek Nederland om nu in kaart te brengen wat je straks nodig hebt. Dat begint met het opstellen van een elektrificatieplan voor je eigen vervoermiddelen. Verdiep je in het laadvermogen dat je nodig hebt. 

Elektrificatie brengt nieuwe risico's met zich mee. Het is raadzaam om je te verdiepen in bijbehorende risico’s, verzekeringsoplossingen en preventie-eisen:

  • Geef chauffeurs inzicht in veilig en efficiënt elektrisch rijden.

Het gewichtsverschil van circa 1.000 kilo tussen elektrische en conventionele voertuigen beïnvloedt het rijgedrag en de remafstand. Ook de switch tussen verschillende rijmodaliteiten kan risicovol zijn, zoals van de benzine-modus naar elektrisch. Dat leidt in de praktijk tot ongelukken. 

Wat kan je zelf doen als transportondernemer? Voorkom onnodige risico’s en geef je chauffeurs inzicht in veilig en efficiënt elektrisch rijden. Bespreek de Training schadepreventie en lees hier over een gezondwagenpark.

  • Hanteer actief de veiligheidseisen voor elektrisch stallen en -laden.

De praktijk leert dat branden in accupakketten van elektrische voertuigen en op laadpleinen nauwelijks te beheersen of te blussen zijn. Des te meer reden om extra maatregelen te nemen om de brandveiligheid te managen. 

Er gelden specifieke brandveiligheidseisen voor transportbedrijven waar elektrisch aangedreven voertuigen aanwezig zijn.  Hieronder vallen onder andere de afstand tussen geparkeerde voertuigen om verspreiding van brand te voorkomen, speciale zones voor vrachtwagens met gevaarlijke goederen, veiligheidsprocedures, etc. 

Elke onderneming heeft unieke behoeften als het gaat om verzekeringen. Daarom zijn er  maatwerkoplossingen voor de dekking van elektrische transportmiddelen, waaronder vrachtwagens, bestelauto's, elektrisch werkmaterieel en zakelijke auto's. Voor wagenparken hanteren we een hoger verzekerd bedrag voor ZERO-emissie vrachtwagens. 

Om ervoor te zorgen dat u de meest geschikte dekking krijgt die aansluit bij uw specifieke situatie, raden we aan om contact op te nemen met uw verzekeringsadviseur. Zij kunnen u persoonlijk adviseren en helpen bij het kiezen van de beste opties voor uw bedrijf. 

Elektrificatie biedt niet alleen uitdagingen, maar zal ook een voorwaarde worden om te opereren in deze sector. Sommige risico's zijn nieuw, maar deels te beheersen met adequate maatregelen. Verder biedt Allianz een breed pakket aan verzekeringsoplossingen als het gaat om elektrificatie.