Informatie over onze toegankelijkheid


Voor Allianz betekent toegankelijkheid, dat wanneer een verzekering of hypotheek direct via onze website of onze online aanvraagstraat kan worden afgesloten, dit voor zoveel mogelijk mensen mogelijk moet zijn. Voor hypotheken geldt bovendien dat ook het afsluiten van een hypotheek via een adviseur toegankelijk moet zijn. Wij willen dat je daarna ook van die verzekering of hypotheek gebruik kunt maken. Ook als je een beperking of handicap hebt. Bijvoorbeeld als je blind of slechtziend bent, niet goed kunt horen of een lichaamsdeel niet goed kunt gebruiken.

Vanaf 28 juni 2025 moeten verzekeringsmaatschappijen en hypotheekverstrekkers voldoen aan regels over toegankelijkheid. Deze regels gelden alleen voor consumenten. Dat zijn klanten die verzekeringen of hypotheken afsluiten voor eigen gebruik. En niet voor hun beroep of bedrijf. De regels voor toegankelijkheid gelden voor verzekeringen en hypotheken die vanaf 28 juni 2025 worden afgesloten. In deze informatie leggen we uit welke regels gelden voor toegankelijkheid. En hoe we hieraan voldoen. Nu en in de toekomst. Je leest ook wat je kunt doen als je vindt dat iets niet goed werkt.  

Op deze pagina vind je meer informatie over toegankelijkheid. En je kunt altijd contact met ons opnemen als je vragen hebt bijvoorbeeld over de toegankelijkheid van onze verzekeringen en hypotheken en van welke hulpapparaten je gebruik kunt maken. Verder op deze pagina staat hoe je met ons in contact kunt komen. De informatie op deze pagina kun je ook op papier ontvangen. Neem hiervoor contact met ons op en we sturen het je graag toe.


Er zijn regels om te zorgen dat zoveel mogelijk mensen gebruik kunnen maken van de verzekeringen die we via onze website aanbieden en de hypotheken die we aanbieden, zowel via onze website als via een adviseur. Deze regels gelden voor alle verzekeringsmaatschappijen en hypotheekverstrekkers in Europa. De regels gaan over verschillende onderwerpen. Hieronder leggen we uit om welke onderwerpen het gaat en hoe we aan de regels voldoen.
  • Uitleg geven over onze verzekeringen en hypotheken hoe je ze kunt afsluiten en gebruiken 
    Een samenvatting hiervan staat verderop op deze pagina. We geven aan hoe onze verzekeringen en hypotheken werken en waar je meer informatie kunt vinden. Bijvoorbeeld op onze website. Deze informatie kun je ook altijd bij ons opvragen. Verder op deze pagina lees je hoe je contact met ons kunt opnemen. 

  • Informatie is op verschillende manieren te vinden en te gebruiken 
    Je kunt onze informatie digitaal vinden en gebruiken via onze website. Bij onze hypotheken en sommige van onze verzekeringen krijg je na het afsluiten toegang tot een digitaal portaal waar ook informatie staat. Zoals bijvoorbeeld de hypotheekvoorwaarden en de hypotheekwijzer. Of de polisvoorwaarden en de polis. We streven ernaar de digitale informatie zo te maken dat deze op verschillende wijzen kan worden gepresenteerd. We leggen dit ook graag aan je uit als je contact met ons opneemt. We streven ernaar de website en digitale portalen zoveel mogelijk conform de WCAG 2.1 niveau AA richtlijnen te ontwikkelen.

  • Informatie is begrijpelijk 
    We schrijven alles zo duidelijk mogelijk op, in begrijpelijke taal. Soms moeten we bepaalde woorden gebruiken. Bijvoorbeeld omdat dit zo in de wet staat. Dan leggen we deze woorden uit, zodat duidelijk is wat we bedoelen. 

  • Onze verzekeringen en hypotheken kun je ook sluiten en gebruiken als je een zintuigelijke beperking hebt
    We streven ernaar dat je onze verzekeringen en hypotheken ook zo goed mogelijk kunt sluiten en gebruiken als je een zintuigelijke beperking hebt. Bijvoorbeeld als je niet kunt zien, horen of praten. Dit geldt ook voor de manieren waarop je contact met ons kunt opnemen.  

  • Tekst is goed zichtbaar of kun je aanpassen
    Zijn de standaard letters of afbeeldingen te klein om ze goed te kunnen zien? Dan zorgen we dat je deze groter kunt maken op de website.  

  • Kleuren zijn niet nodig om een verzekering of hypotheek af te sluiten en te gebruiken 
    We zorgen dat je onze verzekeringen en hypotheken kunt afsluiten en gebruiken zonder dat je hiervoor kleuren moet kunnen zien. 

  • Geen flitsend licht of snel veranderende beelden
    We gebruiken geen flitsend licht of snel veranderende beelden, zodat je ongestoord kunt kijken. 

  • Gebruik hulpmiddelen 
    Maak je gebruik van standaard hulpmiddelen? Zoals bijvoorbeeld een schermlezer? We streven ernaar dat je hiermee onze verzekeringen en hypotheken kunt afsluiten en gebruiken. 

  • Online je hypotheekzaken regelen  
    We maken het zo veilig en makkelijk mogelijk om online je hypotheek af te sluiten en te beheren. Daarnaast kun je in ons digitale portaal Mijnlening Inzicht je hypotheek beheren. Nadat je via een twee-factor-authenticatie inlogt op het portaal, krijg je inzicht in je hypotheek en kun je wijzigingen aanvragen. Ook kun je contact met ons opnemen voor vragen. 

  • Helpdesk kent de mogelijkheden van toegankelijkheid en hulpmiddelen 
    De medewerkers van onze helpdesken weten hoe je onze verzekeringen en hypotheken kunt afsluiten en gebruiken als je een beperking of handicap hebt. En ze kunnen je meer vertellen over de mogelijke hulpmiddelen.

We blijven werken aan het verbeteren van onze diensten. We houden in de gaten of wetgeving verandert. En zorgen dat we op de hoogte zijn van nieuwe ontwikkelingen. Ook horen we graag van onze klanten hoe ze denken over onze diensten. En of ze deze goed kunnen afsluiten en gebruiken. Hiervoor kun je op deze pagina feedback aan ons geven.  

Er wordt gecontroleerd of we als verzekeringsmaatschappij en hypotheekverstrekker voldoen aan de regels voor toegankelijkheid. Dit doet de Autoriteit Financiële Markten (AFM). We moeten het ook zelf doorgeven als we vaststellen dat we niet aan een regel voor toegankelijkheid voldoen. En zorgen dat we dit oplossen. We zijn bezig een werkwijze in te richten om te weten of we mogelijk niet aan een regel voldoen. Hiervoor gaan we bijvoorbeeld de klachten en vragen die we van onze klanten ontvangen onderzoeken. En we zullen onderzoeken of onze diensten aan de regels voldoen met verschillende controles. 

Helaas gaat er ook weleens iets mis met onze diensten. Of werkt iets niet zo goed als we willen. Kun je iets niet gebruiken, of werkt iets niet goed? Of vind je dat we het beter kunnen doen? Neem dan contact met ons op en we helpen je verder. Dit kan op de volgende manieren: 

Voor de Overlijdensrisicoverzekering, Arbeidsongeschiktheidsverzekering, Direct Ingaande Lijfrente en het Direct Ingaand Zeker Pensioen die je online rechtsreeks (en dus zonder advies) bij ons kunt afsluiten, kun je contact opnemen met de Salesdesk Leven. Je kunt: 

De Salesdesk Leven is bereikbaar op werkdagen van 09:00 uur tot 17:00 uur. 
 

Voor de Allianz Collectief verzekeringen die je online rechtstreeks (en dus zonder advies) bij ons kunt afsluiten, kun je contact opnemen met de afdeling Verzekering Service. Je kunt: 

De Verzekering Service is bereikbaar op werkdagen van 8.30 uur tot 17.30 uur. 
 

Voor de BMW auto- en motorverzekeringen die je online rechtsreeks (en dus zonder advies) bij ons kunt afsluiten, kun je contact opnemen met de BMW Verzekeringsservice. Je kunt: 

Voor de MINI autoverzekering die je online rechtsreeks (en dus zonder advies) bij ons kunt afsluiten, kun je contact opnemen met de afdeling BMW Verzekeringsservice. Je kunt: 

Voor de Alphabet auto- en motorverzekering die je online rechtsreeks (en dus zonder advies) bij ons kunt afsluiten, kun je contact opnemen met de afdeling BMW Verzekeringsservice. Je kunt: 

De BMW Verzekeringsservice is bereikbaar op werkdagen van 8.00 uur tot 17.30 uur. 
 

Voor een Hypotheek kun je contact opnemen met de Salesdesk Hypotheken. Je kunt: 

De Salesdesk Hypotheken is bereikbaar op werkdagen van 09:00 uur tot 17:00 uur.


Overlijdensrisicoverzekering (ORV)
Onze Overlijdensrisicoverzekering (ORV), als je deze rechtstreeks online bij ons afsluit zonder advies, valt onder de e-handelsdiensten zoals genoemd in de European Accessibility Act (EAA). Een ORV keert bij overlijden een bedrag uit. Dit bedrag keren wij uit aan de nabestaanden (begunstigden) die je hebt aangewezen. Of het kan gebruikt worden voor de (gedeeltelijke) aflossing van je hypotheek. Is de verzekering verpand? Dan keren wij het bedrag uit aan je bank. Je verzekert het leven van jezelf en/of anderen. Deze verzekering is bedoeld voor particulieren, die het financiële risico na overlijden voor hun nabestaanden willen afdekken.

Doel van de dienst 

Wij willen dat onze klanten: 

  • Hun verzekering eenvoudig kunnen afsluiten; 
  • Begrijpelijke informatie krijgen over hun dekking, rechten en plichten; 
  • Toegang hebben tot klantondersteuning die voor iedereen toegankelijk is. 

Voor de volledige dekking, uitsluitingen en verplichtingen verwijzen wij naar onze algemene voorwaarden, beschikbaar op onze website. Je ontvangt deze voorwaarden ook als u de verzekering afsluit. Deze voorwaarden voldoen aan de toegankelijkheidseisen van de EAA. 

Werking van de dienst 

1. Oriëntatie en afsluiten 

Voorafgaand aan het aanvragen van de ORV kun je alle nodige informatie over de ORV op toegankelijke wijze vinden op onze website www.allianz.nl/orv. Hier kun je ook een premieberekening maken. Wil je de verzekering gelijk zelfstandig online aanvragen, dan kan dat ook via onze online aanvraagstraat. Je kunt bij ons een ORV ook afsluiten via een adviseur.  

2. Beheer van de verzekering 

Je kunt wijzigingen op je verzekering of van je persoonlijke situatie online, telefonisch of per e-mail aan ons doorgeven. Dit geldt ook voor het geval je een uitkering wilt regelen of uw verzekering wilt opzeggen. Online doe je dat via onze service en contact pagina. Deze is te raadplegen via https://www.allianz.nl/particulier/contact.html
 

Arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV)

Onze Arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV), als je deze rechtstreeks online bij ons afsluit zonder advies, valt onder de e-handelsdiensten zoals genoemd in de European Accessibility Act (EAA). Met een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) verzeker je een inkomen bij arbeidsongeschiktheid en helpen we je om weer aan het werk te kunnen gaan. De verzekering is bedoeld voor zelfstandig ondernemers. 

Doel van de dienst 

Wij willen dat onze klanten: 

  • Hun verzekering eenvoudig kunnen afsluiten; 
  • Begrijpelijke informatie krijgen over hun dekking, rechten en plichten; 
  • Toegang hebben tot klantondersteuning die voor iedereen toegankelijk is. 

Voor de volledige dekking, uitsluitingen en verplichtingen verwijzen wij naar onze algemene voorwaarden, beschikbaar op onze website. Je ontvangt deze voorwaarden ook als je de verzekering afsluit. Deze voorwaarden voldoen aan de toegankelijkheidseisen van de EAA. 

Werking van de dienst 

1. Oriëntatie en afsluiten 

Voorafgaand aan het aanvragen van de AOV kun je alle nodige informatie over de AOV op toegankelijke wijze vinden op onze website https://www.allianz.nl/zakelijk/verzekeringen/aov/absoluut.html. Hier kun je  ook een premieberekening maken. Wil je de verzekering gelijk zelfstandig online aanvragen, dan kan dat ook via onze online aanvraagstraat. Je kunt bij ons een AOV ook afsluiten via een adviseur. 

2. Beheer van de verzekering 

Je kunt wijzigingen op je verzekering of van je persoonlijke situatie online, telefonisch of per e-mail aan ons doorgeven. Dit geldt ook voor het geval je een uitkering wilt regelen of uw verzekering wilt opzeggen. Online doe je dat via onze service en contact pagina. Deze is te raadplegen via https://www.allianz.nl/zakelijk/contact.html.
 

Direct Ingaande Lijfrente (DIL)

Onze Direct Ingaande Lijfrente (DIL), als je deze zelf rechtstreeks online bij ons afsluit zonder advies, valt onder de e-handelsdiensten zoals genoemd in de European Accessibility Act (EAA).  
Bij deze verzekering maak je één keer een som geld over naar de verzekeraar (koopsom). Zolang je leeft, keert de verzekering periodiek een bedrag uit. Je kiest zelf hoe deze uitkering eruitziet, binnen de fiscaal toegestane grenzen. Je kunt kiezen voor een uitkering die maar een paar jaar loopt. Of voor een uitkering die pas stopt als je overlijdt. De periodieke uitkering is bijvoorbeeld een uitkering per maand, om uw pensioeninkomen aan te vullen. Houd er rekening mee dat je inkomstenbelasting moet betalen over de uitkering. Als niet wordt gehandeld binnen de toegestane fiscale grenzen, kan er een boeterente (revisierente) verschuldigd zijn.

Doel van de dienst 

Wij willen dat onze klanten:

  • Hun verzekering eenvoudig kunnen afsluiten;
  • Begrijpelijke informatie krijgen over hun dekking, rechten en plichten;
  • Toegang hebben tot klantondersteuning die voor iedereen toegankelijk is.

Voor de volledige dekking, uitsluitingen en verplichtingen verwijzen wij naar onze algemene voorwaarden, beschikbaar op onze website. Je ontvangt deze voorwaarden ook als je de verzekering afsluit. Deze voorwaarden voldoen aan de toegankelijkheidseisen van de EAA.

Werking van de dienst

1. Oriëntatie en afsluiten

Voorafgaand aan het aanvragen van de DIL kun je alle nodige informatie over de DIL op toegankelijke wijze vinden op onze website https://www.allianz.nl/particulier/pensioen/bijna-met-pensioen/dil.html. Hier kun je  ook een berekening maken. Wil je de verzekering gelijk zelfstandig online aanvragen, dan kan dat ook via onze online aanvraagstraat. Je kunt bij ons een DIL ook afsluiten via een adviseur.

2. Beheer van de verzekering

Je kunt wijzigingen op je verzekering of van je persoonlijke situatie online, telefonisch of per e-mail aan ons doorgeven. Dit geldt ook voor het geval je een uitkering wilt regelen of uw verzekering wilt opzeggen. Online doe je dat via onze service en contact pagina. Deze is te raadplegen via  https://www.allianz.nl/particulier/contact.html.

Direct Ingaand Zeker Pensioen (DIZP)

Ons Direct Ingaand Zeker Pensioen, als je deze rechtstreeks online bij ons afsluit zonder advies, valt onder de e-handelsdiensten zoals genoemd in de European Accessibility Act (EAA).  

Met deze verzekering regel je jouw pensioeninkomen met het bij je pensioenuitvoerder opgebouwde kapitaal. Zolang je leeft, keert de verzekering periodiek een bedrag uit. Je kiest zelf hoe deze uitkering eruitziet, binnen de regels die daarvoor gelden. Ook kun je een partnerpensioen regelen voor het geval je komt te overlijden tijdens de looptijd. De periodieke uitkering is bijvoorbeeld een uitkering per maand. Houd er rekening mee dat je inkomstenbelasting moet betalen over de uitkering. 

Doel van de dienst 

Wij willen dat onze klanten: 

  • Hun verzekering eenvoudig kunnen afsluiten; 
  • Begrijpelijke informatie krijgen over hun dekking, rechten en plichten; 
  • Toegang hebben tot klantondersteuning die voor iedereen toegankelijk is. 

Voor de volledige dekking, uitsluitingen en verplichtingen verwijzen wij naar onze algemene voorwaarden, beschikbaar op onze website. Je ontvangt deze voorwaarden ook als je de verzekering afsluit. Deze voorwaarden voldoen aan de toegankelijkheidseisen van de EAA. 

Werking van de dienst 

1. Oriëntatie en afsluiten 

Voorafgaand aan het aanvragen van de DIL kun je alle nodige informatie over de DIL op toegankelijke wijze vinden op onze website https://www.allianz.nl/particulier/pensioen/bijna-met-pensioen/direct-ingaand-zeker-pensioen.html. Hier kun je  ook een berekening maken. Wil je de verzekering gelijk zelfstandig online aanvragen, dan kan dat ook via onze online aanvraagstraat. Je kunt bij ons een DIL ook afsluiten via een adviseur. 

2. Beheer van de verzekering 

Je kunt wijzigingen op je verzekering of van je persoonlijke situatie online, telefonisch of per e-mail aan ons doorgeven. Dit geldt ook voor het geval je een uitkering wilt regelen of uw verzekering wilt opzeggen. Online doe je dat via onze service en contact pagina. Deze is te raadplegen via  https://www.allianz.nl/zakelijk/contact.html

BMW / Mini / Alphabet Auto- en Motorverzekeringen

Onze BMW, Mini en Alphabet auto- en motorverzekeringen, als je deze rechtstreeks online bij ons afsluit zonder advies, vallen onder de e-handelsdiensten zoals genoemd in de European Accessibility Act (EAA). Met een auto- of motorverzekering verzeker je schade aan of door het verzekerde motorrijtuig. Deze verzekeringen zijn bedoeld voor particulieren, die deze risico's willen afdekken.

Doel van de dienst

Wij willen dat onze klanten: 

  • Hun verzekering eenvoudig kunnen afsluiten; 
  • Begrijpelijke informatie krijgen over hun dekking, rechten en plichten; 
  • Toegang hebben tot klantondersteuning die voor iedereen toegankelijk is. 

Voor de volledige dekking, uitsluitingen en verplichtingen verwijzen wij naar onze algemene voorwaarden, beschikbaar op de website. Je ontvangt deze voorwaarden ook als je de verzekering afsluit.  

Werking van de dienst

1. Oriëntatie en afsluiten 

Voorafgaand aan het afsluiten van de auto- of motorverzekering kun je alle nodige informatie over de verzekeringen op toegankelijke wijze krijgen via de BMW dealer of op de website van BMW , Mini of Alphabet. Hier kun je ook een premieberekening maken. Wil je de verzekering gelijk zelfstandig online aanvragen, dan kan dat ook via de online aanvraagstraat. Je kunt de verzekering ook met behulp van de BMW-dealer bij ons aanvragen. 

2. Beheer van de verzekering 

Je kunt wijzigingen op je verzekering of van je persoonlijke situatie telefonisch of per e-mail aan ons doorgeven. Dit geldt ook voor het geval je een claim wilt indienen of de verzekering wilt opzeggen. 

Allianz Collectief Verzekeringen (Auto- en Motorverzekeringen en het Verzekerd Wonen Pakket)

Als jouw werkgever of belangenvereniging via Allianz Collectief de mogelijkheid biedt om bij ons een verzekering af te sluiten, dan kan je kiezen uit een auto- en motorverzekering en het ‘Verzekerd Wonen Pakket’, deze laatste bestaat optioneel uit een woonhuis-, inboedel-, aansprakelijkheidsverzekering, een rechtsbijstandsverzekering en/of een doorlopende reisverzekering. Deze verzekeringen zijn bedoeld voor particulieren en helpen bij het beperken van financiële risico’s. Wanneer je deze verzekering rechtstreeks bij ons afsluit zonder advies, dan valt dit onder de e-handelsdiensten zoals genoemd in de European Accessibility Act (EAA). 

Doel van de dienst 

Wij willen dat onze klanten: 

  • Hun verzekering eenvoudig kunnen afsluiten; 
  • Begrijpelijke informatie krijgen over hun dekking, rechten en plichten; 
  • Toegang hebben tot klantondersteuning die voor iedereen toegankelijk is. 

Voor de volledige dekking, uitsluitingen en verplichtingen verwijzen wij naar onze algemene voorwaarden, beschikbaar op de website. Je ontvangt deze voorwaarden ook als je de verzekering afsluit.  

Werking van de dienst 

1. Oriëntatie en afsluiten 

Voorafgaand aan het afsluiten van de Allianz Collectief verzekering kun je alle nodige informatie over de verzekeringen op toegankelijke wijze vinden op de website waar je door je werkgever of belangenvereniging naar bent verwezen. Hier kun je ook een premieberekening maken. Wil je de verzekering gelijk zelfstandig online aanvragen, dan kan dat ook via deze online aanvraagstraat.  

2. Beheer van de verzekering 

Via je werkgever of belangenvereniging heb je toegang gekregen tot een portaal. Via dit portaal kun je wijzigingen op je verzekering of van je persoonlijke situatie aan ons doorgeven. Ook kun je via dit portaal een claim indienen. Als je de verzekering wilt opzeggen, dan kan dat via e-mail of telefonisch. 

Hypotheek

Onze hypotheken vallen onder de bankdiensten voor consumenten zoals genoemd in de European Accessibility Act (EAA). Een hypotheek is een lening die je afsluit om een huis te kopen of je huis te verbouwen. In ruil daarvoor geef je het huis als onderpand. Dat betekent dat wij het huis mogen verkopen als je de lening niet terugbetaalt. Je betaalt de hypotheek in maandelijkse termijnen terug. Deze termijnen bestaan uit rente (de kosten van de lening) en aflossing (het terugbetalen van het geleende bedrag). Je kunt bij ons de hypotheek aanvragen via onze website, of met hulp van een adviseur. 

Doel van de dienst 

Wij willen dat onze klanten: 

  • Hun hypotheek eenvoudig kunnen aanvragen, beheren en beëindigen; 
  • Inzicht krijgen in hun maandlasten en aflossingsmogelijkheden; 
  • Begrijpelijke informatie ontvangen over hun rechten, plichten en voorwaarden; 
  • Toegang hebben tot klantondersteuning die voor iedereen toegankelijk is. 

Voor de volledige informatie en verplichtingen verwijzen wij naar onze algemene voorwaarden.

Werking van de dienst

1. Oriëntatie en afsluiten 

  • Voorafgaand aan het aanvragen van de hypotheek kun je alle nodige informatie over de hypotheek op toegankelijke wijze vinden op onze website. Wil je de hypotheek gelijk zelfstandig online aanvragen, dan kan dat ook via onze online aanvraagstraat. Een aanvraagcoach van Hi Xcellent staat klaar om met jou de aanvraag te doorlopen en onze Salesdesk kan jou helpen bij vragen over toegankelijkheid van de dienst. Daarnaast is het ook mogelijk om een hypotheek aan te vragen via een adviseur. Die helpt jou met het aanvragen van een hypotheek. 
  • Ook kun je bij ons een hypotheek sluiten waarmee je jouw woning kunt verduurzamen. HomeQgo ondersteunt je zowel via de telefoon als via de chat. 

2. Beheer van de hypotheek, aanpassingen of extra aflossen 

  • Je kunt jouw hypotheek beheren via het portaal Mijn Leninginzicht. Hier kun je onder andere wijzigingen in je hypotheek aanvragen, jouw saldo inzien, extra aflossen en vragen stellen.  

3. Beëindiging lening 

  • Je kunt je lening (vroegtijdig) aflossen via Mijn Leniginzicht. Een bevestiging van de beëindiging van jouw hypotheek ontvang je zowel per post als digitaal van ons. 

Als je vragen hebt over, of hulp nodig hebt bij het beheer of beëindiging van jouw hypotheek, dan kun je telefonisch contact opnemen op 088-5774395, of per e-mail via [email protected]