Op de tweede plek staat het wegvallen van (grote) klanten (17%). Dit is zeker in de huidige economische situatie een reëel risico. Het is sowieso verstandig om klanten te spreiden: liever tien kleinere klanten dan één of twee grote. Het risico kan per beroepsgroep en periode verschillen. Zo loopt een freelancer in de zorg op dit moment minder risico om werk te verliezen dan een zzp’er in de bouw.
Naast het wegvallen van klanten ervaart 9% van de zzp’ers niet betalende klanten als belangrijk risico. Bijna een derde van de ondernemers heef hier minimaal één keer per jaar mee te maken. En naar verwachting zal dit aantal de komende periode stijgen. Schat je in dat het risico van wanbetaling in jouw werkgebied toeneemt? En dat de financiële impact hiervan fors is? Weet dat je hiertegen kan verzekeren met een kredietverzekering. Samen met een verzekeringsadviseur maak je de afweging of de premie opweegt tegen de kosten en de kans van het risico.
Een ander risico dat zelfstandigen vaak noemen, is aansprakelijkheid. Bijna de helft (49%) van de zzp’ers heeft dan ook een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering afgesloten en 38% heeft een beroepsaansprakelijkheidsverzekering. Bij bepaalde beroepen is het hebben van een beroepsaansprakelijkheidsverzekering zelfs verplicht. Bijvoorbeeld bij financieel adviseurs, advocaten, notarissen, accountants en architecten.
Ondanks dat een aansprakelijkheidsverzekering veelal niet verplicht is, is het wel handig om je tegen het risico van aansprakelijkheid te verzekeren. Het aansprakelijkheidsrisico is namelijk in veel gevallen te groot om zelf te kunnen dragen en een ongeluk zit in een klein hoekje. Daarbij komt ook dat steeds meer opdrachtgevers het hebben van een aansprakelijkheidsverzekering eisen.