De voor- en nadelen van een elektrische auto

Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Ook onder zzp’ers en mkb’ers. En dat is wel logisch. Want een elektrische auto is niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor je portemonnee. Wat zijn die voordelen? En zijn er ook nadelen aan de elektrische auto?
Steeds meer Nederlanders rijden elektrisch. Waren er vijf jaar terug nog geen 10.000 volledig elektrische personenauto’s in Nederland, nu zijn dat er al ruim 130.000. En van alle nieuwe auto’s is inmiddels 1 op de 10 volledig elektrisch. Naast deze nul-emissie-auto’s zijn er bovendien nog eens ruim 100.000 plug-in-hybrides (elektrisch én benzine) op de Nederlandse wegen. Dat blijkt uit actuele cijfers van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland
De voordelen van elektrisch rijden beginnen bij het milieu. Als je elektrisch rijdt, stoot je geen schadelijke uitlaatgassen uit zoals stikstof, fijnstof en CO2 (nul emissie). Dat is goed voor de luchtkwaliteit en voor het klimaat. Bovendien zijn elektromotoren stil en veroorzaak je minder geluidsoverlast. Met een elektrische auto ben je dus heel milieuvriendelijk bezig. En daarmee versterk je ook het duurzame karakter en imago van je bedrijf.
Er zijn ook financiële voordelen aan een elektrische auto. Rijden op elektriciteit is goedkoop. Een volle accu kost slechts enkele euro’s. Daarnaast heb je weinig onderhoudskosten, omdat een elektromotor vrijwel geen onderdelen heeft die snel slijten.
Naast de financiële voordelen van elektrisch rijden is het ook fiscaal aantrekkelijk. Je betaalt namelijk geen bpm (belasting personenauto’s en motorrijwielen) en mrb (motorijtuigenbelasting). Dit voordeel heb je tot en met 2024. In 2025 betaal je een vaste voet van € 360,- bpm en 25% mrb. In 2026 gaat de mrb naar 100%. 
Als je een e-auto zakelijk leaset, is het bijtellingstarief 8%. Vanaf volgend jaar stijgt de bijtelling met 4% per jaar. Hierdoor is in 2026 het belastingvoordeel voor elektrische leaseauto’s verdwenen. De bijtelling is dan – net als die voor brandstofauto’s – 22%. Sinds dit jaar is het bijtellingstarief voor elektrische auto’s (nul emissie) beperkt tot € 45.000,- van de catalogusprijs. Vanaf 2021 is dit maximumbedrag € 40.000,-. Over het bedrag boven die € 40.000,- geldt de algemene bijtelling van 22%. Meer informatie over de bijtelling van elektrische auto’s vind je in onze blog ‘Wat verandert er in 2020 als je als ondernemer elektrisch gaat rijden?
De fiscale voordelen van elektrisch rijden beperken zich niet tot de bpm, mrb en bijtelling. Want als ondernemer kun je ook gebruikmaken van de MIA (Milieu-investeringsaftrek). Dit belastingvoordeel kun je opstrijken als je investeert in milieuvriendelijke producten of bedrijfsmiddelen. En dat geldt ook voor volledig elektrische auto’s. Je kunt maximaal 36% van je investeringsbedrag in mindering brengen op je fiscale winst. Die aftrek komt bovenop je gebruikelijke investeringsaftrek. Actuele informatie hierover vind je op de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.
Naast belastingvoordelen kom je misschien ook in aanmerking voor subsidie. Want sommige gemeentes en provincies dragen bij aan de aanschaf van elektrische auto’s en/of oplaadpunten. Informeer bij jouw gemeente of provincie naar de mogelijkheden. Op de website van Nederland Elektrisch vind je de belangrijkste subsidies die lokaal, regionaal en provinciaal verkrijgbaar zijn voor elektrische auto's, voertuigen en laadpalen.
Elektrisch rijden is dus goed voor het milieu en voor je portemonnee. Waarom zou je je auto of wagenpark dus niet elektrificeren? Mogelijk omdat er aan elektrisch rijden ook nog wat nadelen kleven. Zo is een nieuwe elektrische auto nog vrij prijzig in de aanschaf. E-auto’s zijn doorgaans duurder dan een auto met een brandstofmotor. Maar dat verandert snel. Het duurt niet lang meer dat stekkerauto’s de concurrentie met brandstofauto’s winnen. Ook al omdat de accu’s steeds goedkoper worden. 
De afstand dat je met een elektrische auto kunt afleggen wordt gezien als een van de grootste minpunten. Tot voor kort kon je maximaal 200 km rijden. Maar dat verandert snel. De meeste modellen halen met gemak 300 tot 350 km. Dat is vaak voldoende voor het dagelijkse zakelijke verkeer. Bovendien wordt dat ‘ongemak’ van een beperkte range een stuk kleiner als je overal terecht kunt voor een snellaadpunt. 

Ook bestelwagens en transportvoertuigen worden steeds meer elektrisch. Voor zzp‘ers en mkb-bedrijven zijn er meerdere redenen om te kiezen voor elektrisch: klimaat, imago, kosten entoekomstvisie. Maar soms is de keuze minder vrijwillig: steeds meer gemeenten stellen een milieuzone in en vanaf 2025 gaan zo’n veertig steden over naar nul emissie. Elektrische bestelwagens hebben dezelfde voordelen als personenauto’s. Dat geldt helaas nog niet voor vrachtwagens die langere afstanden afleggen. Voor vrachtauto’s is elektrisch rijden nog geen goed alternatief: de actieradius van e-trucks komt niet veel verder dan 200 km en opladen duurt eindeloos. Ook is het nu nog niet financieel aantrekkelijk om over te stappen op een elektrische vrachtwagen of trekker.

Op Prinsjesdag werd bekendgemaakt dat de bpm van bestelauto’s op benzine en diesel vanaf 2021 duurder wordt. De overstap naar elektrisch wordt dus steeds lonender.

Alles overziend en de voor- en nadelen tegen elkaar afgewogen, wint de elektrische auto op alle fronten van de brandstofauto. Met bovendien forse subsidies en fiscale voordelen. En met steeds interessantere modellen. De kans is groot dat jouw volgende auto ook een e-auto is.