Bewust koos Allianz ervoor de uitgenodigde makelaars en partners eerst niet op het circuit bij de EV Experience zelf te ontvangen, maar bij de buren van de BMW Driving Experience. Dit bood de mogelijkheid nog grootser uit te pakken en meer nieuwe ervaringen in de dag te steken. Uiteraard was een bezoek aan de EV Experience ook onderdeel van het programma, maar tegen de tijd dat de gasten op het circuit arriveerden, hadden ze al heel wat asfalt gezien en kennis opgedaan.
Van Tech Talk tot Testdrive: Allianz & BMW brengen innovatie op het circuit
Auteur: Maarten van der Westen

Gastvrijheid
Ruim zeventig gasten werden verwelkomd door het Allianz-team van Commercial Motor. Het paviljoen van de BMW Driving Experience bood meer ruimte voor deze grote groep. “We worden wel gemist op de EV Experience. Vorig jaar stonden we met een grote trailer op de EV Experience, nu zijn we hier. Hoog en droog”, zegt Erik Boertje, Head of Automotive Partnerships, met een glimlach. “Gelukkig zijn we op het circuit nog altijd overal zichtbaar, met een stand in het EV Paviljoen en tijdens de EV Truck Experience.”


Uit de praktijk
De dag begint met enkele kennissessies, ook wel Tech Talks genoemd. Anders dan voorgaande jaren zijn niet experts van Allianz Commercial Motor aan het woord over premieontwikkelingen. Er is bewust gekozen voor sprekers uit de praktijk, die het marktverhaal beter kunnen vertellen. De gasten zien dit wel zitten. “Ik hoop er niet alleen op nuttige informatie te krijgen, ik vertrouw erop”, stelt Eelco Hoek van AON. “Dit evenement is goed om nieuwe dingen te leren. Het is mooi om eens de praktijk te zien.”
Als eerste stapt Alfred Möller naar voren. Recent heeft hij zijn bedrijf Möller Autoschade, met zes vestigingen in de regio Rotterdam, overgedragen aan zijn dochter Jolique. Möller was vroeg betrokken bij elektrisch rijden, toen Chinese auto’s nog slecht van kwaliteit waren. “De rollen zijn volledig omgedraaid”, stelt Möller. “30 procent van de merken die in 2030 rondrijden, kennen we nu nog niet, of pas net. Het is niet meer te stoppen.” Deze ontwikkeling heeft enorme gevolgen voor de schadeherstel. Auto’s worden steeds meer elektrisch en steeds ingewikkelder. Het werk wordt hierdoor steeds specialistischer, terwijl er een groot tekort is aan goed opgeleide monteurs.

Alfred Möller - Möller Autoschade
“De grootste uitdaging is het krijgen van mensen. Er is een enorme uitstroom, terwijl het vak niet genoeg aanspreekt om nieuwe mensen te trekken. Het is het begin van een perfecte storm”, vertelt Möller de zaal. Hij vreest een flinke stijging van de tarieven van gespecialiseerde monteurs. Ook onderdelen worden steeds duurder. Het leidt ertoe dat schadebedragen enorm toenemen, laat Möller zien in verschillende grafieken. “Kennis is key”, stelt hij. Om het gebrek aan kennis op te vangen, is zijn bedrijf daarom zelf maar begonnen met het aanbieden van trainingen.
Letselschade
Na de ‘Deukentalk’ is het tijd voor de ‘Breukentalk’ van Jip Acke, projectmanager en letselschadebehandelaar bij Allianz. Hij geeft de gasten een inkijkje in de grootste schadeposten bij letsel. “Allianz maakt verschil door een andere aanpak”, aldus Acke. “We helpen een vader met het afmaken van een kinderkamer als hij dat zelf door omstandigheden niet kan. Een jongeman met zwaar letsel en zonder sociaal netwerk kreeg van Allianz een Playstation tegen de verveling. Dit gaf hem veel verlichting. Ook helpen we slachtoffers letterlijk en figuurlijk vooruit door samen met Paralympische atleten een nieuwe horizon te ontdekken.”

Jip Acke - Allianz Nederland
“Kleine dingen helpen mensen vooruit”, gaat Acke verder. “In plaats van streng zijn we pragmatisch. Hiervoor moeten we vertrouwen hebben. Af en toe moet je mensen ook gewoon geloven.” Ook vaker bellen naar slachtoffers, in plaats van brieven sturen, en samenwerken leidt tot een betere afhandeling. Volgens Acke is dit nodig. De afdeling letselschade bij Allianz behandelt jaarlijks zo’n 11.000 schades. Hierbij worden de claims steeds hoger. Door middel van AI en door een snellere afhandeling blijft de kwaliteit bij Allianz hoog.
Bidirectioneel laden
Sjors van Tije, communicatiemanager bij de Vereniging Elektrische Rijders (VER) praat de gasten daarna bij over de nieuwste ontwikkelingen. Volgens hem is er een wapenwedloop bezig met snelladen, wat elektrisch rijden steeds praktischer maakt. Wel zijn er goede afspraken nodig over laadstations, want tarieven verschillen nog veel en zijn vaak onduidelijk. Van Tije: “Facturen kloppen nog vaak niet en er is geen transparantie over de prijs. En dat terwijl er nog veel meer ontwikkelingen aankomen.”

Sjors ten Tije - Vereniging Elektrische Rijders
Eén van dit ontwikkelingen is bidirectioneel laden, dat volgens Van Tije al heel dichtbij is. Hierbij leveren elektrische auto’s stroom terug om de netcongestie te verminderen. “Veel elektrische rijders zijn positief over slim laden en verwachten dit binnen vijf jaar te doen”, vertelt hij. “Wel willen ze controle houden over de laadsessies. Toch verwachten ze een opt-out niet vaak te gebruiken.” De elektrische auto wordt steeds sneller aantrekkelijk, stelt Van Tije: “Wie nu instapt, loopt morgen voorop.”
ABS-uitwijkmanoeuvre
In de ‘closed room’ van de BMW Driving Experience kunnen gasten vervolgens het nieuwste vlaggenschip van BMW bekijken: de i7 M70. Met 660 pk, luchtvering en een 32-inch 4k scherm voor de achterbank definieert deze auto het begrip luxe. Tijdens de lunch kan iedereen de verkregen informatie verwerken. Gasten zijn enthousiast. “Het is goed om dit te horen. Deze informatie geeft munitie om de kosten uit te leggen”, aldus Richard van Dijk, directeur Transport & Logistiek bij Howden.


Dan is het tijd om achter het stuur te kruipen. In een BMW 2-serie mogen de gasten een ABS-uitwijkmanoeuvre uitvoeren, waarbij ze met 60 km/u vol op de rem moeten en om pylonen heen moeten sturen. Het blijkt een flinke uitdaging, voorzien van vrolijk commentaar van de instructeurs. De oefening draait om veiligheid: hij is bedoeld om het belang van een goede zitpositie in combinatie met een goede stuurhouding te laten zien. De gasten mogen ook de openbare weg op voor de Scenic Drive met de nieuwste elektrische modellen van BMW en MINI. Zo kunnen ze ervaren hoe geavanceerd deze auto’s zijn.





Spiegelafstelling
Hierna verplaatst de hele groep zich naar het naastgelegen circuit voor de EV Experience. Speciaal voor Allianz zijn tijdsloten gereserveerd, zodat gasten bij Mercedes-Benz, Polestar, Zeekr, Tesla en Lucid niet hoeven te wachten om de nieuwste elektrische auto’s te proberen op het circuit. Ook hierbij gaat het erom dat brokers en klanten informatie opdoen over de nieuwste auto’s op de markt. De EV Experience is hiervoor de perfecte plek. Wat begon als een klein initiatief met elektrische auto’s is uitgegroeid tot een drukbezocht evenement waar importeurs hun nieuwste modellen laten zien en zelfs onthullen.



In het overdekte EV Paviljoen heeft Allianz een grote stand. Hier staan fleet riskmanagers Tim Swanborn, Tom Velthuis en René Brand met spiegelafstelling-demo. De belangstelling onder bezoekers is groot. “Bij acht van de tien automobilisten staan de spiegels verkeerd afgesteld”, vertelt Swanborn. “Wij willen ze bewust maken van het belang van een goede spiegelafstelling en een juiste rijhouding. Het is perfect voor dit evenement: kort en krachtig, maar met een groot effect. Mensen schrikken ervan.”
Meeste kennis
“Het is onze morele plicht als verzekeraar om veiligheid te promoten”, stelt Swanborn. “Daarom investeert Allianz in het voorkomen van aanrijdingen. Het begint bij bewustwording. Een baantraining als de BMW Driving Experience en onze demo op de EV Experience helpen hierbij. Uiteindelijk willen we het gedrag van mensen beïnvloeden. Veiligheid moet in het DNA komen te zitten.”
Jeroen den Tex, Chief P&C Officier van Allianz Commercial, is onder de indruk van het evenement. “We laten hier het beste van Allianz zien aan zowel de brokers als aan alle andere bezoekers. Allianz heeft de meeste kennis in de markt, van het afstellen van spiegels tot het voorkomen van schades. Dit brengen wij over aan anderen. Zo helpen we brokers om hun klanten beter te helpen.”

Jeroen den Tex, Chief P&C Officier van Allianz Commercial
Na een gezellige afsluiting in de Heineken Lounge kijkt Erik Boertjes terug op een geslaagd evenement. “Het doel was om mensen iets nieuws te leren, in contact te brengen en om klanten te spreken. Ondanks de nieuwe opzet was de aanwezigheid van Allianz op de EV Experience weer als vanouds.” Heel wat bezoekers zullen op de parkeerplaats hun stoelen en spiegels opnieuw afgesteld hebben. Bij een noodstop zullen ze niet vergeten eerst te remmen, dan pas te sturen.



Artikel door: Maarten van der Westen in opdracht van Allianz.
Verken onze website, klik hieronder om een kijkje te nemen!