Hoe voorkom je een burn-out?

Er zijn mensen die achteraf zeggen dat hun burn-out het beste is wat hen is overkomen. Meestal bedoelen ze niet de burn-out zelf, maar de lessen die ze daardoor geleerd hebben. Want het hebben van een burn-out is ronduit vreselijk. En langdurig. Als ondernemer wil je zoiets juist niet meemaken. Voorkomen is echt beter dan genezen. Maar hoe doe je dat dan? Hieronder vind je 5 tips om een burn-out te voorkomen.

Bij het voorkomen van een burn-out moet je beseffen dat een burn-out niet alleen komt door te hard, te lang of te veel werken. Een burn-out is een overbelasting van je hersenen en is het gevolg van structureel over je grenzen gaan. Dit kan dus zijn op werkgebied, op privégebied, op sociaal gebied, of op alle gebieden tegelijk. Een burn-out voorkomen doe je dus door niet structureel over je grenzen te gaan. Maar… hoe weet je waar die grenzen liggen?

Je leert je grenzen kennen door je ‘energiebronnen’ en ‘energievreters’ te kennen. Ontdek daarom waar jij energie van krijgt. En wat jou energie kost. Zorg dat dit in balans is. Zowel op je werk als privé. Merk je dat je werk je voornamelijk energie kost? Vraag je dan af of jouw werk of takenpakket nog wel bij je past. Merk je dat je privé veel energie verspilt? Vraag je dan af of je aan sociale activiteiten meedoet omdat je dat wilt, of omdat je vindt dat het moet? Zorg ervoor dat je voornamelijk dingen doet omdat jij ze ook echt wilt. Doe géén dingen omdat je denkt dat anderen ze van jou verwachten.

Naast het kennen van je grenzen, is het belangrijk dat je zelf de regie houdt over je leven. Ben je niet gelukkig in een situatie? Doe er iets aan. Al is het iets kleins, kom in actie en maak een keuze. Stil zitten en niks doen verandert niks aan de situatie en kan een vervelende situatie mentaal elke dag zwaarder maken.
Een burn-out is een mentale overbelasting. Toch is het zo dat je mentale en fysieke gesteldheid met elkaar samenhangen. Niet alleen je spieren en botten hebben energie nodig, je hersenen ook. Dus eet gezond, sport voldoende, beweeg genoeg en bovenal: neem voldoende rust. Dus geef je hersenen voldoende rust. Hoe? Door geen informatie tot je te nemen. Dus niet lezen, appen, gamen, twitteren of tv-kijken. Wat dan wel? Wandelen, sporten, fietsen, mediteren, zwemmen, breien, tekenen, knutselen, klussen, enzovoorts.
Wij Nederlanders moeten veel: “Ik moet nog even X en daarna moet ik nog even Y en daarna moeten we Z.” Moeten impliceert een bepaalde druk. Die druk kan komen van buitenaf of van binnenuit, maar druk zorgt hoe dan ook voor stress. En te veel stress kan resulteren in een burn-out. Dus vervang moeten eens voor willen. En als je er dan achter komt dat je iets helemaal niet wilt doen, vraag je dan eens af of je het dan wel moet doen? Moét je wel naar dat feestje? Moét je wel naar die bijeenkomst? Moét je wel 5x per week sporten? Moét je wel je hele huis schoonmaken vanavond (of kan het ook morgen)? Enzovoorts. Je moet waarschijnlijk helemaal niet zoveel. Wil je wel zoveel?

Praat erover als je last hebt van bepaalde symptomen en als je voelt dat het minder goed met je gaat dan je zou willen. Wat zijn de eerste symptomen van overbelasting van je hersenen?

  • Slapeloosheid
  • Rusteloosheid
  • Chaos in je hoofd
  • Emotioneel vermoeid
  • Slechte concentratie
  • Lusteloosheid

Overbelasting van je hersenen is niks om je voor te schamen. Het is heel menselijk. Er niet over spreken is minder oké. Als je last hebt van je knie, vraag je ook om hulp. Dus als je last hebt van je hersenen zou je dat ook moeten doen. Anderen kunnen je helpen en kunnen meedenken over hoe jij jezelf meer rust kunt geven. En als je een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) van Allianz hebt, kun je 24/7 aankloppen bij een counselor, coach of psycholoog van MentaVitalis. Dat kan telefonisch en online. Of face-to-face als het wenselijk is. 

Podcast en blog over mentale gezondheid

Wil je meer weten over het belang van preventie om arbeidsongeschiktheid te voorkomen? Beluister dan deze podcast en lees dit blog. Dit helpt je om vooruit te gaan.