Gelukkig zijn er initiatieven en stichtingen die aandacht besteden aan de gevoelens van de veroorzaker. Een voorbeeld hiervan is Stichting Perspectief Herstelbemiddeling en de website www.contacthelpt.nl Deze stichting faciliteert contact tussen betrokkenen na diverse ongevallen en begeleidt beide partijen voorafgaand, tijdens en na afloop van het gesprek.
Stichting Perspectief Herstelbemiddeling heeft de bevoegdheid om de contactgegevens van alle betrokkenen bij een ongeluk te achterhalen. Als een van de partijen – slachtoffer, veroorzaker of zelfs getuige – aangeeft in contact te willen komen met een andere partij, kan de bemiddelaar van de stichting deze wens onderzoeken. De bemiddelaar vraagt dan aan de betreffende partij of zij openstaan voor contact met de aanvrager. De stichting faciliteert niet alleen het contact, maar begeleidt beide partijen ook voorafgaand, tijdens en na afloop van het gesprek. De inhoud van het gesprek blijft altijd vertrouwelijk en wordt niet gedeeld met verzekeraars, advocaten, belangenbehartigers, enzovoort. Zo kan er in alle rust en met alle openheid gesproken worden over het ongeval.
Een voorbeeld hiervan is hoe de eerdergenoemde vrachtwagenchauffeur in contact kwam met de jongen die hij had aangereden. Beide partijen hadden behoefte aan contact, maar wisten niet hoe ze dit konden realiseren. Stichting Perspectief Herstelbemiddeling bood de oplossing. Na het gesprek voelde de vrachtwagenchauffeur zich opgelucht, omdat hij zijn excuses kon aanbieden en kon zien dat het goed ging met de jongen. Dit heeft hem de opluchting gegeven om te herstellen en te re-integreren.
Het feit dat men in contact kan komen met de andere partij heeft effect op het slachtoffer, de veroorzaker, maar ook op ons als verzekeraar.
Verzekeraars merken in de praktijk dat de afwikkeling stroever loopt als er geen contact is geweest tussen het slachtoffer en de verzekerde veroorzaker. Uit eerder onderzoek van de VU blijkt dat contact tussen betrokkenen kan helpen bij het herstel en een soepelere schaderegeling en afhandeling. Ruiterbeek-Bart haar onderzoek laat zien dat ook de veroorzaker gebukt kan gaan onder het uitblijven van contact, en dat de ongevalservaring zelfs kan leiden tot uitval op het werk. Tegelijkertijd zijn aanwijzingen dat het stimuleren van contact kan bijdragen aan het emotioneel herstel van alle ongevalsbetrokkenen; zowel het slachtoffer als de veroorzaker.