Aansprakelijkheidsverzekering webshop: noodzakelijk?

|

Heb je een webshop of wil je daarmee beginnen? Dan is het verstandig om de juiste verzekeringen af te sluiten. Vooral een aansprakelijkheidsverzekering is handig als je een ondernemer met een webwinkel bent.

Blog

Je aansprakelijkheid als webshopeigenaar

Als webshopeigenaar wil je natuurlijk goede producten afleveren en ervoor zorgen dat je klanten tevreden zijn. Maar er kan altijd iets misgaan. Stel dat je hangmatten verkoopt en dat er iets mis is met het ophangsysteem, waardoor een koper op de grond valt. Voor de schade die dit oplevert, ben je als webshopeigenaar aansprakelijk. Met andere woorden: wanneer jij of de spullen die je verkoopt schade veroorzaken aan andere personen of spullen, dan draai jij op voor de kosten die hieraan zijn verbonden.

Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering

De schade die je klant heeft, bijvoorbeeld een gebroken arm als hij uit de hangmat valt, is niet verzekerd met je particuliere aansprakelijkheidsverzekering. Daarvoor heb je een aparte aansprakelijkheidsverzekering nodig: de bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. Daarmee ben je verzekerd voor schade die je tijdens je werk veroorzaakt. Het moet dan wel gaan om schade aan andere mensen of aan hun spullen.

Beroepsaansprakelijkheidsverzekering

Soms is er geen schade aan iemand anders of aan spullen van iemand anders, maar is er alleen financiële schade (vermogensschade). Dat komt vaak voor als je een beroep hebt waarbij je advies geeft. Bijvoorbeeld als je hulp biedt bij het invullen van een belastingformulier. Geef je dan een fout advies? Dan is dat alleen verzekerd met een beroepsaansprakelijkheidsverzekering. Als accountant bijvoorbeeld kun je je klant een verkeerd advies geven waardoor hij te veel belasting moet betalen. Ben je verkoper van producten als speelgoed of kleding, dan heb je deze verzekering niet nodig.

Verdwenen pakketjes

Als webshopeigenaar ben je ook aansprakelijk als een verzonden pakketje niet aankomt bij je klant. Soms kun je aantonen dat een pakketje wel degelijk bezorgd is. Bijvoorbeeld als de koper zijn handtekening heeft moeten zetten bij aflevering. Maar je kunt het soms ook op een andere manier aantonen. Bijvoorbeeld omdat de GPS-coördinaten van het bestelbusje dat het pakket bezorgd heeft laten zien dat de bezorger op het adres van de klant geweest is. Ook kan het voorkomen dat je klant zelf voor een andere pakketbezorger heeft gekozen dan degene die jij hebt voorgedragen. Als het pakje dan niet aankomt, ben jij niet aansprakelijk. Daarnaast kun je je aansprakelijkheid beperken door hierover iets op te nemen in de algemene voorwaarden. Maar ook dan blijf je als verkoper uiteindelijk verantwoordelijk voor een goede verzending.

Beschadigde pakketjes

Raakt een pakketje beschadigd tijdens de verzending? Ook dan ben je als webshophouder aansprakelijk. Tenzij je kunt bewijzen dat je het product zonder schade hebt geleverd en bijvoorbeeld de klant zelf voor de beschadiging heeft gezorgd. Maar dat is in de praktijk vaak moeilijk aan te tonen.

Nuttige verzekeringen

Niet alles kun je verzekeren. Voor je aansprakelijkheid bij verdwenen of beschadigde pakketjes  bestaat geen speciale verzekering. Dat is je risico als ondernemer. Maar voor je aansprakelijkheid bij schade die jezelf of je producten veroorzaken bij andere personen of spullen is het verstandig een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering af te sluiten.

Daarnaast doe je er verstandig aan na te denken over de volgende verzekeringen als je een webwinkel begint: