Blog | 3 Juli 2025

Van polis tot klantreis: hoe Allianz stuurt op een 9+ beleving

Auteur: Milou Waters

Bij Allianz bieden we, in samenwerking met Volkswagen Pon Financial Services, diverse merkenpolissen aan. Deze verzekeringen zijn op de markt verkrijgbaar onder namen zoals Volkswagen Autoverzekering, Audi Car Insurance, SEAT Autoverzekering, Skoda Autoverzekering, CUPRA Autoverzekering, Volkswagen Bedrijfswagenverzekering, DutchInsurance en DutchInsurance Bedrijfswagensverzekering. Voor onze merkenpolissen bij Allianz streven we ernaar om klanten meer te bieden dan alleen goede voorwaarden voor een goede prijs. We willen uitblinken als een “geen gezeik”-polis: een polis waarbij je als klant bij schade eenvoudigweg terug kunt naar je dealer. Wij regelen vervolgens alles direct met de dealer, het schadebedrijf en eventuele tegenpartijen. Geen papierwerk, geen stress.

 

Maar daar stopt het voor ons niet. Samen met onze partners werken we dagelijks aan het verbeteren van de klantreis. In deze blog laat ik je zien hoe we bij Allianz onze verzekeringen een persoonlijker en emotioneel karakter geven.

Bij Allianz zijn we actief bezig met Customer Experience. We streven ernaar om bij elk contactmoment de klantbeleving te verbeteren, of het nu gaat om een autoverzekering of een complex pensioenproduct. Ons doel? Een 9+ ervaring bieden. De regie hiervan ligt bij onze Customer Experience Managers, waaronder mijn collega Martijn Huisman.

Als verzekeraar begint het voor ons bij data, ja, cijfers zitten in ons DNA. Bij elke polisaanvraag, opzegging, klantinteractie, schademelding en na de afhandeling van een schade vragen we onze klanten om feedback. Niet alleen over ons, maar ook over de externe partijen die wij inschakelen. Die feedback analyseren we wekelijks, samen met onze klanten, om verbeterpunten te signaleren en door te voeren.

Daarnaast moedigen we iedereen binnen Allianz aan, en zeker de collega’s die direct klantcontact hebben, om continu verbeterinitiatieven aan te dragen.

Een mooi voorbeeld daarvan komt van onze schadebehandelaars. Zij gaven twee jaar geleden aan dat onze schadebrieven te zakelijk en onvoldoende duidelijk waren. Klanten belden ons regelmatig met vragen omdat de brieven niet helder genoeg waren of zelfs niet begrepen werden. Dat was het moment waarop we Martijn vroegen om te kijken wat er beter kon.

Er ontstond een projectgroep met collega’s van IT, schadebehandeling en wij als Client Success Managers (CSM). Samen herschreven we 25 standaard tekstblokken, die invloed hebben op meer dan 60 verschillende brieven. Na twee jaar hebben we de vernieuwde brieven succesvol gelanceerd. De periode klinkt misschien lang, maar ook wij hebben oude systemen waar over de jaren allemaal kleine wijzigingen in zijn aangebracht.  We hebben de tone of voice menselijker en empathischer gemaakt, want schade is nooit leuk. Ook hebben we geprobeerd zo duidelijk mogelijk te maken wat de klant kan verwachten. En wat merken we? Minder telefoontjes, omdat de brieven nu gewoon helder zijn.

Het herschrijven van onze schadebrieven is een belangrijk voorbeeld van hoe we de basis op orde brengen. Ik beschouw dit als een hygiëne factor, essentieel, maar niet voldoende om écht het verschil te maken en die 9+ ervaring te creëren waar we naar streven.

Ons hoofdkantoor in Duitsland doet veel onderzoek naar hoe we de klantreis verder kunnen verbeteren. Wat daaruit blijkt? Een uitstekende service is slechts het begin. Je moet vanaf het eerste moment een sterke indruk maken, het aantal waardevolle contactmomenten vergroten en inspelen op wat écht telt voor de klant. En dat kan maar op één manier: door personalisatie en het toevoegen van emotie.

Maar hoe geef je dat concreet vorm?

Eind 2024 zijn we daarom gestart met het project OEM Experience. Dit deden we in samenwerking met onze CX-man Martijn, Sheila van Hengstum (Business Development Manager), Vicky van den Driesschen (CSM), Guido Alblas (CSM) en onze klanten. In mijn geval werd Volkswagen Pon Financial Services nauw betrokken. Gezamenlijk onderzoeken we hoe we de klantbeleving persoonlijker, relevanter én emotioneel sterker kunnen maken, juist in de interactie tussen klant, dealer en wij als verzekeraar.

Wij hebben besloten op een aantal punten in de klantreis een verbetering te maken.

  • Een verrassende eerste indruk

Wanneer een klant via de dealer, of zelf via de aanvraagstraat van Volkswagen Pon Financial Services (VWPFS), een premieberekening heeft gemaakt maar de verzekering nog niet heeft afgesloten, sturen we een gepersonaliseerde video.

In deze video spreken we de klant persoonlijk aan, we tonen het merk en het model van hun auto, én we benadrukken de unieke voordelen van onze merkverzekeringen (USP’s) door middel van korte video’s van onze collega’s.

Op deze manier willen we de klant verrassen met persoonlijke aandacht, al vóórdat zij klant zijn. Zo laten we zien dat ze bij de merkverzekeringen van Allianz niet alleen goed verzekerd zijn, maar ook echt gezien worden.

  • Extra aandacht aan het begin van de verzekering

Ook bij de start van de verzekering willen we graag extra aandacht geven aan onze klanten. Uit kwantitatieve data en kwalitatief klantonderzoek blijkt namelijk dat veel mensen niet goed weten hoe ze schade moeten melden. Daarom sturen we één maand nadat de polis is ingegaan een persoonlijk kaartje.

Op deze kaart wensen we de klant vooral veel veilige kilometers toe. Tegelijkertijd benadrukken we dat, mocht er toch iets misgaan, ze precies weten waar ze hun schade kunnen melden.

De kaart heeft een slim ontwerp: hij kan in tweeën worden gebroken, waarbij een handig pasje loskomt. Op dit pasje staat een QR-code die leidt naar onze online schademeldingstool én het noodnummer voor situaties waarin je niet meer verder kunt rijden.

Het pasje kun je gemakkelijk bewaren bij je autopapieren of in je portemonnee. Daarnaast kun je ervoor kiezen om de QR-code los in je auto op te plakken, zodat je hem altijd binnen handbereik hebt.

 

Dit is hoe de breekkaart eruit ziet voor de klant en het pasje wat in de breekkaart zit

  • Meer aandacht voor de mens achter de schade

Zoals ik eerder al aangaf: we hopen natuurlijk dat onze klanten geen schade oplopen. Maar een ongeluk zit helaas in een klein hoekje. En schade kan, naast materiële gevolgen, ook mentaal veel impact hebben. Juist op dat vlak willen we als verzekeraar meer betekenen.

In mijn vorige blog schreef ik al dat wij een rol zien in het emotioneel herstel van onze klanten. Maar ook bij materiële schade willen we een stap verder gaan.

Binnenkort krijgen onze schadebehandelaren de mogelijkheid om na een schade een persoonlijke attentie te sturen. Dit doen we bewust niet automatisch. Wat voor de ene klant een klein incident lijkt, kan voor een ander een ingrijpende ervaring zijn. Daarom willen we ruimte geven aan persoonlijke afweging en empathie.

De schadebehandelaar kiest zelf een passende attentie uit en schrijft daar een persoonlijk bericht bij. Zo willen we ook op moeilijke momenten laten zien dat we er voor onze klanten zijn, niet alleen als verzekeraar, maar ook als mens.

  • Meer duidelijkheid en aandacht bij verlenging van de verzekering

Uit klantdata bleek dat een premieverhoging soms als onverwacht en onpersoonlijk werd ervaren. Voor sommige klanten was het zelfs de enige communicatie die ze in een jaar tijd van ons ontvingen. De reden voor de verhoging was niet altijd duidelijk, en onze toon was vaak te zakelijk.

Om dat te verbeteren, zijn we gestart met een nieuw initiatief dat inmiddels twee maanden live is. Eén maand voordat de verzekering verlengd wordt, ontvangen klanten een e-mail met een persoonlijke boodschap en een video.

In deze video wordt ingegaan op de individuele situatie van de klant: is er schade geweest, en wat is de reden voor een eventuele premieaanpassing? Zo willen we transparanter zijn én laten zien dat klanten, ook bij een gewijzigde premie, nog steeds op de juiste plek zitten voor een goede, betrouwbare autoverzekering. Een week na het ontvangen van dit bericht krijgt de klant de nieuwe polis per e-mail binnen. Zo kan je precies zien hoe de premie is opgebouwd.

  • Onze ambities om de klantreis verder te verbeteren

We zijn momenteel volop bezig om alle lopende initiatieven succesvol te implementeren. Tegelijkertijd zetten we al stappen richting de volgende verbeteringen in de klantreis.

Samen met VWPFS onderzoeken we hoe we onze communicatie verder kunnen aanscherpen. Doel is om klanten nog duidelijker te laten zien waar en hoe zij verzekerd zijn, met een meer empathische tone of voice en begrijpelijke, transparante informatie. Zo zorgen we ervoor dat klanten precies weten waar ze aan toe zijn.

Daarnaast willen we samen met VWPFS, als lid van de Alliantie Stop Verkeersongevallen, bijdragen aan betere verkeersveiligheid. Eén van de ideeën is om klanten meerdere keren per jaar korte video’s te sturen met praktische tips om veiliger deel te nemen aan het verkeer.

Kortom, er zijn nog volop plannen en ambities, en elke dag komen daar nieuwe ideeën bij, afkomstig van zowel klanten als collega’s.

*Een merkenpolis is een verzekering die wij in samenwerking met onze Automotive partners aanbieden aan particuliere en zakelijke klanten die ruimere voorwaarden hebben dan ons standaard product.

Vanaf februari 2025 publiceert Milou Waters - naast collega bloggers Tim Swanborn, Etna Jongsma, Erik Boertjes en  Herbert-Jan van Dijk - relevante content voor klanten en partners van Allianz op de website van Commercial Motor en haar eigen zakelijke LinkedIn-pagina. Rijd je met Milou mee? 🚗

 

Verken onze website, klik hieronder om een kijkje te nemen!