Ondernemers vrezen cybercrime
Risico’s van wereldwijde digitalisering
Bewustzijn, waakzaamheid en beveiliging
Cybercrime vormt een steeds grotere bedreiging, juist omdat het bijzonder lucratief is. Misdaad op internet is een heuse business met steeds intelligentere en professionelere aanvallen. En iedereen is een potentieel doelwit. Dus moet iedereen zich daartegen wapenen. Toch blijkt uit de Allianz Ondernemersbarometer (2018) dat een kwart van de ondernemers niets extra’s doet aan beveiliging. Niet uit onwil, maar vaak omdat ze niet weten wat echt helpt tegen cybercrime.
Je beveiligen tegen cyberaanvallen begint bij bewustzijn. Want de mens is het grootste risico. Elke medewerker moet weten welke gevaren de onderneming loopt in de digitale wereld. En wat de do’s en don’ts zijn. Of wat het wachtwoordbeleid is. Zorg dus voor een cyberveilige cultuur. Tegelijk zorg je voor een adequate bescherming: een digitaal schild. Dat doe je met ICT, technische beveiliging en antivirusprogramma’s. Of door het inschakelen van een cyberbedrijf, zoals grotere mkb-bedrijven vaak doen. En mocht het verkeerd gaan dan bescherm je je met een verzekering om eventuele schade op te vangen.
Verzekeren tegen cybercrime en cyberrisks
Van hobbyhackers tot cyberterroristen
Verzekering in de maak voor mkb-ondernemingen
Hoewel er nog veel vragen openstaan, zitten wij als verzekeraar niet stil. Wij werken aan een totaaloplossing voor de cyberrisico’s die ondernemers lopen. Alleen al vanuit onze maatschappelijke verantwoordelijkheid willen we die bescherming bieden. Daarbij werkt onze internationale bedrijfsvoering in ons voordeel. Omdat wij wereldspeler zijn, hebben wij veel kennis van cyber. En er zijn al landen waar we ervaring opdoen met een adequate aanpak van digitale risico’s. Dat reikt verder dan alleen een financiële vergoeding. Wij bieden bij een cyberaanval ook direct juridische en technische hulp. Getroffen ondernemers kunnen dus na een aanval snel weer aan de slag. Daarbij is het onze uitdaging om de premie voor die oplossing betaalbaar te maken. Op de Nederlandse markt is al een oplossing voor grootzakelijke klanten.
Maar we denken ook verder. We willen met een krachtige oplossing komen voor het mkb. Die oplossing bevindt zich nu in de evaluatiefase. We verwachten dit te kunnen lanceren in het derde of vierde kwartaal van 2018. Bijzondere aandacht zal hier uitgaan naar het inzichtelijk maken van de risico’s zodat ondernemers precies begrijpen waar het over gaat. We zien hierin een vooraanstaande rol voor de adviseurs. Dit is volgens Allianz bij uitstek het kanaal om met de klant oplossingen uit te werken en die willen we daar optimaal in ondersteunen.