Hoe voorkom je een burn-out?

|

Een burn-out - er zijn mensen die achteraf zeggen dat het het beste is wat hen ooit heeft kunnen overkomen. Maar volgens mij bedoelen ze de lessen die ze door de burn-out geleerd hebben, in plaats van de burn-out zelf. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het hebben van een burn-out vreselijk is. Ik gun het niemand. Gemiddeld zit iemand met een burn-out 8 tot 15 maanden ziek thuis. Voorkomen is echt beter dan genezen. Maar hoe doe je dat dan? Hieronder geef ik mijn 5 belangrijkste tips om een burn-out te voorkomen.

Blog
  1. Leer je grenzen kennen

Het allerbelangrijkste in het voorkomen van een burn-out is de wetenschap dat een burn-out niét alleen komt door te hard, lang of veel werken. Een burn-out is een overbelasting van je hersenen en is het gevolg van structureel over je grenzen gaan. Dit kan dus zijn op werkgebied, op privégebied, op sociaal gebied, of op alle gebieden tegelijk. Een burn-out voorkomen doe je dus door nìet structureel over je grenzen te gaan.

Om niet over je grenzen te gaan, is het allereerst heel belangrijk dat je weet waar die grenzen dan liggen.

Hier gaat het vaak fout. Er zijn veel mensen die zich ervan bewust zijn dat ze vaker nee willen zeggen, of beter hun grenzen willen aangeven. Maar als ik hen dan vraag waar die grens precies ligt, dan weten ze dit niet. 

Leer dus je grenzen kennen. Weet waar jij energie van krijgt en weet wat jou energie kost en zorg dat dit in balans is. Zowel op je werk, als privé. Merk je dat jouw werk je voornamelijk energie kost? Vraag je dan af of jouw werk, afdeling of werkplek wel de juiste is voor jou. Merk je dat je sociale leven je veel energie kost? Vraag je dan af: neem ik deel aan sociale activiteiten omdat ik dat wil, of omdat ik vind dat het moet? Zorg ervoor dat je voornamelijk dingen doet omdat jij ze ook echt wilt. Doe géén dingen omdat je denkt dat anderen ze van jou verwachten.

  1. Maak keuzes

Naast het kennen van je grenzen, is het belangrijk dat je zelf in de regie blijft van je leven. Ben je niet happy in een situatie? Doe er iets aan. Al is het iets kleins, kom in actie en maak een keuze. Stil zitten en niks doen verandert niks aan de situatie en kan een vervelende situatie mentaal elke dag zwaarder maken.

  1. Zorg goed voor jezelf

Een burn-out is een mentale overbelasting. Toch is het zo dat je mentale en fysieke gesteldheid met elkaar samenhangen. Niet alleen je spieren en botten hebben energie nodig – je hersenen ook. Dus eet gezond, sport voldoende, beweeg genoeg en bovenal: neem voldoende rust. En met rust bedoel ik: iets doen waarbij je hersenen rust krijgen. Wanneer krijgen je hersenen rust? Als je geen informatie tot je neemt (dus niet lezen, appen, gamen, of televisiekijken). Wat doe je dan? Wandelen, sporten, fietsen, mediteren, zwemmen, breien, tekenen, knutselen, klussen, enzovoorts.

  1. Vervang ‘moeten’ door ‘willen’.

We zijn in Nederland heel erg gewend om vaak te zeggen: “Ik moet nog even X en daarna moet ik nog even Y en daarna moeten we Z.” Moeten impliceert een bepaalde druk. Die druk kan komen van buitenaf of van binnenuit, maar druk zorgt hoe dan ook voor een bepaalde stress. En te veel stress kan resulteren in een burn-out. Dus vervang moeten eens voor willen. En als je er dan achter komt dat je hetgeen helemaal niet wilt doen, vraag je dan eens af of je het dan wel moet doen? Moét je wel naar dat feestje? Moét je wel naar die bijeenkomst? Moét je wel 5x per week sporten? Moét je wel je hele huis schoonmaken vanavond (of kan het ook overmorgen)? Enzovoorts. Je moet waarschijnlijk helemaal niet zoveel. Wil je wel zoveel?

  1. (Her)ken de symptomen en praat erover

Praat erover als je last hebt van bepaalde symptomen en als je voelt dat het minder goed met je gaat dan je zou willen. Wat zijn de eerste symptomen van overbelasting van je hersenen?

  • Slapeloosheid
  • Rusteloosheid
  • Chaos in je hoofd
  • Emotioneel
  • Vermoeid
  • Slechte concentratie
  • Lusteloos

Overbelasting van je hersenen is niks om je voor te schamen, het is heel menselijk en heel oké. Er niet over spreken is minder oké. Als je last hebt van je knie, vraag je ook om hulp, dus als je last hebt van je hersenen zou je dat ook moeten doen. Anderen (professionals en/of mensen uit jouw omgeving) kunnen je helpen en kunnen meedenken over hoe jij jezelf meer rust kunt geven. Ook een huisarts kan veel praktische tips geven, dus als je liever niet met iemand uit je omgeving spreekt kun je altijd naar je huisarts gaan.

Tot slot: druk zijn is een keuze. Leg jezelf niet te veel druk op, zorg er zelf voor dat je niet te druk bent en zorg ervoor dat je niet teveel druk ervaart. Dan hoef je je nergens druk om te maken J 

Wil je meer tips over hoe mentale en fysieke fitheid je voluit laat ondernemen? Beluister dan de inspirerende en motiverende podcasts, video interviews en lees de andere blogs van Judith. Dit helpt je om vooruit te gaan.