Thailand valt onder de landen met de meeste verkeersdoden per jaar. Ze nemen het dus niet zo nauw met de verkeersregels. Zo draagt bijvoorbeeld het merendeel van de bestuurders geen helm op de scooter, terwijl vrijwel alle scooters in Thailand een minimale motorinhoud van 100cc(!) hebben.
Column: Hoe schadevrij rijden en Roy-data samenkomen in een Thaise tuktuk

Thailand valt onder de landen met de meeste verkeersdoden per jaar. Ze nemen het dus niet zo nauw met de verkeersregels. Zo draagt bijvoorbeeld het merendeel van de bestuurders geen helm op de scooter, terwijl vrijwel alle scooters in Thailand een minimale motorinhoud van 100cc(!) hebben.
Driewielig racemonster
Schadevrij rijden
En wat blijkt, na controle heeft 50% van de klanten het aantal schadevrije jaren foutief opgevoerd. Voor de verzekeringsnemer (lees: bestuurder) is dit verwarrend omdat de verzekeraar hierdoor achteraf de polis én de daaraan gekoppelde premie zal aanpassen. En ook voor ons als verzekeraar is dit totaal niet efficiënt, omdat het extra werk oplevert.
Tijd voor verandering, want het wordt beter!
Goed nieuws, want er is een nieuw datasysteem onderweg, het zogenaamde SVJ-systeem. Dit nieuwe systeem gaat gebruik maken van een blockchain-technologie, waarin alle betrokken partijen als het ware een stukje informatie over de opgebouwde schadevrije jaren, in een ‘block’ plaatsen. Elk volgend blok neemt gegevens van het voorgaande blok mee, waardoor de blokken naar elkaar verwijzen en er een zogenaamde blockchain (ketting) ontstaat. Dit maakt het systeem waterdicht.
Ondanks enkele vertraging is de verwachting dat deze nieuwe databank in 2025 uitgerold zal worden. Het SVJ-systeem moet gaan zorgen voor transparantie en meer duidelijkheid. Want niet alleen verzekeraars, maar ook klanten kunnen dan met hun eigen ‘digitale wallet’ in het nieuwe systeem, op ieder moment, inzage krijgen in het aantal opgebouwde schadevrije jaren en hoe deze zijn opgebouwd. De schadevrije jaren worden met de nieuwe regeling in plaats van jaarlijks voortaan maandelijks opgebouwd. Dit bevordert een eerlijker proces, bijvoorbeeld wanneer je halverwege het jaar verandert van autoverzekering. Zo gaan er namelijk geen opgebouwde maanden verloren.
Voor ons als verzekeraar is het belangrijkste voordeel van de innovatie rondom het nieuwe systeem, ‘first time right’ wat in de toekomst een hoop tijd, miscommunicatie en werk zal gaan schelen.
Dampende soepen
