1. Zorg eerst dat je veilig bent en eventuele hulpdiensten hebt ingeschakeld.
  2. Bel ons in geval van spoed of nood:
    Auto: +31 (0) 20 592 91 18
    Woon: +31 (0)10 250 22 66
    Reis: +31 (0)20 592 98 85
  3. Is er geen nood (meer)? Dan kun je je auto- en woonschade melden via je Mijn Account omgeving. Daar kun je ook alle gegevens van de schade uploaden. Reisschade kun je melden door een mail te sturen naar [email protected]. In je Mijn Account omgeving vind je een overzicht van wat je mee kunt sturen voor een snelle afhandeling. Kom je er niet uit, bel dan met de schadebehandelaars:

    Voor auto- en woonschade: 088 – 577 27 25
    Voor letselschade: +31 (0)88 577 61 00
    Voor reisschade: +31 (0)20 851 22 41
    Neem ook altijd contact op met je verzekeringsadviseur. 
In je Mijn Account kun je schades melden en de beoordeling van je schade volgen.  Daar vind je ook het telefoonnummer voor rechtstreeks contact als dat nodig is. Mailen kan ook. Voor schades aan of in je huis en auto is dat [email protected] voor schades met betrekking tot je reis is dat [email protected].  

Door ons betaalde schadebedragen kun je terugbetalen als je toch besluit zelf de schade te betalen. Dit kunnen ook bedragen zijn die wij uitgekeerd hebben aan een tegenpartij. Hebben wij bijvoorbeeld schade vergoed, maar blijkt dat je premie het jaar erop hierdoor erg omhoog is gegaan? Dan kun je ons binnen 24 maanden terugbetalen. Je schadevrije jaren die je met schade verloor krijg je gewoon weer terug. We kunnen ook eventueel te veel betaalde premie aan je terugbetalen binnen 24 maanden. Twijfel je of dit handig is? Neem dan contact op met je verzekeringsadviseur. Die denkt graag met je mee.

Bij schade die je sowieso zelf wilt betalen, hoef je natuurlijk geen claim in te dienen. 

Nadat de schade bij ons is gemeld, krijg je van ons een bevestiging dat we je melding in behandeling hebben genomen. Afhankelijk van de afspraken die je met je verzekeringsadviseur maakt, stemmen we de afhandeling direct met jou af of via de adviseur. 

Na de melding maken we een inschatting van de kosten. Gaat het om een groot bedrag of een ingewikkelde schade, dan kunnen we een expert sturen om de schade te bekijken. Hij of zij geeft dan een inschatting van de (herstel)kosten. 

Je krijgt een reactie binnen tien werkdagen. Soms is er aanvullende informatie of zijn er documenten nodig om je schade goed te kunnen beoordelen. In dat geval vragen we je om die informatie naar ons toe te sturen. 
Erken geen schuld en doe geen uitspraken over een schadevergoeding. Beschrijf de schade en het ontstaan ervan zo uitgebreid mogelijk. Meld je schade bij je verzekeringsadviseur en wij gaan direct voor je aan de slag.

  1. Bel in een noodsituatie 010- 300 6540 en kies voor optie 1. We regelen hulp! Daarna neem je zo snel mogelijk contact op met je verzekeringsadviseur. Die gaat voor je aan de slag. 

Deze vind je op onze downloadpagina. Vul deze in bij:

  • Een aanrijding met een persoon, dier of object. Laat het formulier ter plekke of achteraf ondertekenen.
  • Een aanrijding met een onbekend persoon of dier van een onbekende eigenaar.
  • Vandalisme

Je hoeft geen schadeformulier in te vullen bij ruitschade, hagel, storm, inbraak, diefstal of joyriding. Doe bij inbraak, diefstal en joyriding wel altijd aangifte bij de politie.

Scan of fotografeer het schadeformulier en voeg deze toe bij je melding in Mijn Account. Let erop dat het formulier in zijn geheel en onbeschadigd op de foto of scan staat.

Neem contact op met je verzekeringsadviseur als je vragen hebt over het invullen van het formulier.

Tip! Je kunt schade aan je auto ook melden via de app MobielSchadeMelden.nl. Hierin werken de verzekeraars samen. Dat maakt het een stuk sneller.  

Als de tegenpartij niet wil tekenen, heeft het insturen van het formulier geen zin. Probeer dan een getuigenverklaring te krijgen van iemand die het incident heeft gezien. Download de Getuigenverklaring. Ook kun je rondvragen of iemand via een videodeurbel of dashcam beelden heeft. Die kun je ook aan ons sturen. 

Wanneer wij de schade vergoeden, heeft dat invloed op het aantal schadevrije jaren. Dat betekent dat je vanaf het nieuwe verzekeringsjaar waarschijnlijk een hogere premie gaat betalen. Verzekeraars hebben onderling afgesproken dat je per schade, 5 schadevrije jaren terugvalt en dat je maximaal 15 schadevrije jaren kunt hebben. Zelfs als dat er in werkelijkheid meer zijn. We geven een rekenvoorbeeld:

Terugval bij 12 schadevrije jaren: 12 - 5 = 7 schadevrije jaren

Terugval bij 20 schadevrije jaren: 15 - 5 = 10 schadevrije jaren

Terugval bij 3 schadevrije jaren: 3 - 5 = -2 schadevrije jaren

Het aantal schadevrije jaren bepaalt onder andere de hoogte van je premie. Als je terugvalt in schadevrije jaren, ga je dus meer premie betalen. Daarom kan het soms verstandig zijn om je schade zelf te betalen. Dan val je niet terug in schadevrije jaren.

Wanneer wij de schade hebben betaald, heb je nog 24 maanden om alsnog ervoor te kiezen om de schade zelf te betalen door ons terug te betalen. Dan krijg je je schadevrije jaren terug en berekenen we je premie weer aan de hand van dit aantal.

Wil je meer weten over schadevrije jaren, neem dan contact op met je verzekeringsadviseur. 

  • Doe zo snel mogelijk (binnen 14 dagen) aangifte bij de politie na het constateren van de schade.
  • Verzamel naam, adres en e-mailadres van getuigen. Dit kunnen bijvoorbeeld familieleden zijn of inzittenden.
  • Noteer hun verklaring. Bijvoorbeeld dat de auto onbeschadigd is geparkeerd, de auto bij terugkomst beschadigd is aangetroffen, er tussentijds niet mee gereden is,

Als je bij ons een All Risk verzekering hebt, maken we de schade voor je in orde. Maar als de dader niet bekend is, heeft dit wel invloed op je schadevrije jaren en dus ook op je premie.

Heb je een Verkeersrechtsbijstand verzekering? Dan proberen we de schade te verhalen via het Waarborgfonds Motorverkeer.

Neem ook altijd contact op met je verzekeringsadviseur. Die helpt je om te kijken wat je kunt doen. 

Neem contact op met je verzekeringsadviseur of meld de schade via Mijn Account. Onze schadebehandelaar zal dan namens jou de tegenpartij aansprakelijk stellen. 

Je kunt je auto laten repareren bij een hersteller van Topherstel, onze partner voor reparaties met garages door het hele land. Je kunt ook een ander bedrijf kiezen die je schade herstelt. Als je niet de aanvullende dekking Vrije reparatiekeuze hebt afgesloten, vergoeden wij €500,- minder.

Let op! Is je schade hoger dan €500,- en ga je niet naar een Tophersteller? Neem dan even contact met ons op via je Mijn Acount of via je verzekeringsadviseur. Er moet een onafhankelijke schade-expert langskomen om de schade op te nemen.

Heb je alleen ruitschade? Regel dan direct een afspraak bij een van onze aangesloten glasherstellers. 

Dekken wij jouw schade én laat je je auto repareren bij een hersteller van Topherstel? Dan krijg je gedurende de reparatie een vervangende auto. Ben je alleen WA verzekerd of valt de schade niet onder je verzekering, dan kun je toch gebruik maken van de voordelen van reparatie bij onze herstellers. Je betaalt de rekening dan zelf aan de hersteller.

In het buiteland krijg je een vervangende auto tijdens de reparatie (max. 15 dagen). In plaats van een vervangende auto kun je ook kiezen voor een vergoeding van €30 per dag gedurende de reparatie.

Heb je de aanvullende Pechhulpverzekering afgesloten? Dan helpen we je altijd zo snel mogelijk, meestal binnen een uur. Kunnen we de auto niet ter plekke repareren? Dan brengen we jou naar je bestemming en je auto naar een garage. Tijdens de reparatie krijg je een vervangende auto, tot een maximum van 30 dagen.

Bel 24/7 met 020 592 98 90  als je door schade of pech langs de weg staat en niet meer kunt rijden.

Dat ligt eraan wie er voor de schade betaalt. Als het schadebedrag door een ander wordt betaald, heeft dat geen effect op het aantal schadevrije jaren en dus je premie. Als wij de schade vergoeden, passen we het aantal schadevrije jaren aan en betaal je met ingang van het nieuwe verzekeringsjaar een hogere premie. Daarom is het soms slim om zelf je schade te betalen. Je premie blijft gelijk. Neem contact op met je verzekeringsadviseur om te overleggen hoe dit voor jou geldt. 
Je verzekert je auto bij ons voor risico op schade. De hoogte van het risico heeft invloed op de hoogte van je premie. Het risico schatten we in door onder andere te kijken naar je auto, je leeftijd, je woonplaats, maar ook je schadevrije jaren. Als je schade rijdt, verlies je schadevrije jaren en wordt het risico hoger. Daarom betaal je meer premie. Ook kijken we naar de nieuwste schadecijfers. Hierdoor kan het risico ook anders uitvallen dan het jaar ervoor.
Doe direct aangifte bij de politie en stuur het proces-verbaal naar ons op via de Mijn Account

  1. Bel in een noodsituatie 010- 300 6540 en kies voor optie 1. We regelen hulp! Daarna neem je zo snel mogelijk contact op met je verzekeringsadviseur. Die gaat voor je aan de slag. 
Heb je een Beperkt Casco of All Risk verzekering? Dan wordt je ruitschade vergoed. Het gaat dan om reparatie van een gebroken of gebarsten ruit, vervanging van een gebroken ruit of schade door glasscherven. Check de voorwaarden om precies te lezen wat er wel of niet verzekerd is bij ruitschade. Putjes in ruiten of gebroken of gebarsten ruiten als je tegelijk andere schade aan je auto hebt, vergoeden we niet.
Als je een Beperkt Casco dekking hebt, heb je geen eigen risico. Bij een All Risk dekking kun je hier vrijwillig voor kiezen. Dit eigen risico geldt wel alleen voor schades die onder deze dekking vallen. Lees er meer over in onze voorwaarden.

Ruitschade kun je laten repareren door een van onze Glasherstellers. Wil je de schade laten herstellen door een andere monteur of garage? Dan betaal je €500,- eigen bijdrage wanneer deze hersteller is aangesloten bij Bovag of Focwa. Is dat niet het geval, dan krijg je geen vergoeding.

Maar als je hebt gekozen voor de aanvullende dekking Vrije Reparatiekeuze, vergoeden wij 100% van de herstelkosten mits deze hersteller is aangesloten bij Bovag of Focwa. Is dat niet het geval, dan betaal je € 500 eigen bijdrage.

Nee, putjes in ruiten zijn niet verzekerd. We vergoeden alleen bij een barst of een sterretje. Lees hier alles over in onze voorwaarden.

  1. Bel in een noodsituatie 010- 300 6540 en kies voor optie 1. We regelen hulp! Daarna neem je zo snel mogelijk contact op met je verzekeringsadviseur. Die gaat voor je aan de slag. 
Je kunt je schade telefonisch melden via 088 577 11 11. Je kunt de schade ook online melden in me Mijn Account. Heb je nog geen toegang? Vraag dit dan ook aan je adviseur.  Daarna neem je zo snel mogelijk contact op met je verzekeringsadviseur. Die gaat voor je aan de slag. 
Mocht je mobiele elektronica zoals telefoons, tablets en smartwatches schade oplopen door vallen of stoten, dan is dat bij ons nooit verzekerd, ook niet bij een All Risk verzekering. Lees onze  polisvoorwaarden voor meer informatie.
Zonnepanelen en de laadpaal voor je elektrische auto zijn standaard meeverzekerd wanneer deze vastzitten aan je huis en je die niet kunt weghalen zonder het woonhuis te beschadigen. Elektronische apparatuur die je gebruikt voor het smart maken van je huis zijn voor maximaal € 15.000 verzekerd. Let op; als de apparatuur de oorzaak is van schade, vergoeden wij wel de vervolgschade maar niet de apparatuur. 

Dat ligt eraan. De meeste door ons gedekte schades aan je woning kunnen door ons hersteld worden. Je hebt dan een aantal keuzes: hulp bij herstel of een vergoeding voor het herstel. We sturen dan vakspecialisten uit ons eigen netwerk om de schade bij je te laten herstellen. Je hoeft niets voor te schieten en alles wordt keurig geregeld. Je kunt er ook voor kiezen om de schade zelf te (laten) herstellen. Bewaar dan de offertes of facturen voor deze herstelwerkzaamheden en stuur die naar ons op. Bekijk voor de zekerheid altijd onze voorwaarden.

Herstel aan je dak wordt zelden door ons geregeld. Je regelt daarvoor zelf een dakdekker om de schade te beoordelen en herstellen. Wij regelen wel hulp bij nood, in het zeldzame geval dat je dak er door bijvoorbeeld storm helemaal af ligt. Bel dan gelijk naar 088 577 11 11.

Als je bij ons verzekerd bent, betekent dit dat je voldoet aan de voorwaarde dat je huis niet groter is dan 500 m2 en geen rietenkap heeft. Dan heb je ‘garantie tegen onderverzekering’. Dit wil zeggen dat de herbouwwaarde van je woonhuis verzekerd is en wij je volledige verzekerde schade vergoeden. De schade aan je woonhuis is het verschil tussen de waarde direct voor en direct na de gebeurtenis waardoor je schade kreeg. In de voorwaarden lees je hoe wij afhankelijk van de situatie de waarde berekenen. 
Schade die is ontstaan door wettelijk niet toegestane activiteiten wordt nooit vergoed. Ook niet als de eigenaar of (ver)huurder van een woning niet van deze activiteiten af wist. Daarnaast wordt schade door slecht onderhoud of constructiefouten niet vergoed.
Nee, je hebt standaard € 0,- eigen risico. Ook bij stormschades. Je hebt uiteraard wel een verplicht eigen risico als je voor een hoger eigen risico hebt gekozen. 

Is er schade aan de woning zelf? Neem contact op met de verhuurder.

Heb je bij ons een inboedelverzekering? Dan zijn de spullen in je woning in principe verzekerd. Ook als de spullen beschadigd zijn door schade aan de opstal (bijvoorbeeld door een lekkage). Bekijk de voorwaarden voor een volledig overzicht van wat is verzekerd.

Laat de tegenpartij, dus degene bij wie de schade veroorzaakt is, altijd eerst zijn of haar eigen verzekeraar inlichten. De dekking is meestal hoger doordat deze vaak uitgaat van de nieuwwaarde. Heb je een aansprakelijkheidsverzekering bij ons? Dan vergoeden we jou, de veroorzaker, tot maximaal de dagwaarde. We gaan gelijk voor je aan de slag als je de schade hebt gemeld. Erken in de tussentijd geen schuld en doe geen uitspraken over een schadevergoeding. 
Ja! Graag zelfs. Sterker nog, je bent verplicht om (in hoeverre mogelijk) schade aan je huis zo veel mogelijk te beperken. Valt de schade onder onze dekking? Dan vergoeden wij eventuele spullen die je hiervoor moet gebruiken en ook de (extra) schade die dit kan opleveren. Is het bijvoorbeeld nodig om een houten plank in je muur te timmeren om een gat snel te dichten? Dan mag dat en vergoeden wij het.

Samen met jou stellen we het schadebedrag vast of we laten de schade door een deskundige bepalen. Ben je het niet eens met het bedrag dat de expert vaststelt? Schakel dan zelf een contra-expert in. Wij vergoeden de kosten hiervoor, in ieder geval tot het bedrag dat wij onze eigen deskundigen betalen. Stel het uurtarief van jouw contra-expert is €100,- en van onze expert €80,-, dan vergoeden wij tot €80,-.

Wij betalen ook het schadebedrag uit dat de contra-expert vaststelt als dit hoger is dan wat onze expert bepaald heeft. Mits dit een verklaarbaar en in alle redelijkheid bepaald bedrag is.

Meer informatie over het inschakelen van een eigen deskundige lees je in de voorwaarden


  1. Bel in een noodsituatie 010- 300 6540 en kies voor optie 1. We regelen hulp! Daarna neem je zo snel mogelijk contact op met je verzekeringsadviseur. Die gaat voor je aan de slag. 
Is er een noodsituatie bel ons op +31 (0)20 592 98 85. Dat kan 24/7. Is er geen nood, dan kun je je schade melden via [email protected] of +31 (0)20 851 22 41. En neem ook altijd contact op met je verzekeringsadviseur. 
Meld dit zo snel mogelijk. Het is belangrijk dat je je schade uiterlijk binnen 28 dagen na terugkeer in Nederland meldt.
Schade die is ontstaan door wettelijk niet toegestane activiteiten wordt nooit vergoed. Ook niet als de eigenaar of (ver)huurder van een woning niet van deze activiteiten af wist. Daarnaast wordt schade door slecht onderhoud of constructiefouten niet vergoed.

Er zijn verschillende reisschade formulieren te downloaden op onze website:

  • SOS-Schadeformulier: wanneer je extra kosten hebt gemaakt als gevolg van een onverwachte gebeurtenis waarvoor wij dekking bieden. Denk hierbij aan autopech of iek worden tijdens je vakantie. Bijvoorbeeld voor extra verblijf- of reiskosten die je anders niet had gemaakt.
  • Schadeformulier bij ongeval of ziekte: Wanneer je medische hulp nodig hebt gehad.
  • Schadeformulier reisbagage: Wanneer (een deel van) je bagage verloren, gestolen of stuk is.
  • Schadeformulier bij annulering of onderbreking: Wanneer je reis vooraf moet annuleren of voortijdig af moet breken.
Je bent voor annulering verzekerd als een reisgenoot de reis moet annuleren en de:
  • reisgenoot op je boekings- of reserveringsformulier genoemd staat;
  • reisgenoot een eigen annuleringsverzekering voor deze reis heeft afgesloten;
  • oorzaak van de annulering verzekerd is.
    Je moet het bewijsstuk meesturen waaruit blijkt dat je reisgenote de annuleringskosten heeft teruggekregen via zijn/haar eigen annuleringsverzekering. 
De huur van sportuitrusting is gedekt als je de aanvullende dekking “Wintersporten en Risicosporten” hebt afgesloten. Geleende spullen vallen niet onder de dekking van de reisverzekering, maar misschien valt het onder je aansprakelijkheidsverzekering.
Dit is afhankelijk van de dekking van je reisverzekering en eventueel aanvullende dekkingen die je hebt afgesloten. Kijk daarom altijd in de voorwaarden wat wel of niet verzekerd is en wat de hoogte van de vergoeding is.
Wil je contact met ons? Wij zitten voor je klaar op werkdagen tussen 9:00 uur en 17:30. 

Wil je advies over een van onze verzekeringen? Neem dan contact op met een onafhankelijk adviseur bij jou in de buurt.