Ondanks alle beperkende maatregelen vanuit de overheid heeft de coronapandemie niet voor een stijging in werkdruk of burn-outklachten gezorgd bij de meeste ondernemers. Dit blijkt uit het recente onderzoek dat Ipsos in opdracht van Allianz heeft uitgevoerd.[1] Wél geeft slechts 6% van de ondernemers aan dat zij in hun vrije tijd nooit aan werk denken en werkt drie kwart minstens 1 keer per maand op een vrije dag.
Het onderzoek laat zien dat drie op de vier ondernemers in Nederland geen extra werkdruk ervaren door corona. Onder grote mkb-ondernemers (minimaal 50 werknemers) ligt dit aandeel met 61% iets lager en heeft bijna een derde van de respondenten wél te maken gehad met een hogere werkdruk. Dit leidt overigens niet tot meer burn-outklachten binnen deze groep, want zo’n drie kwart van de respondenten geeft aan deze klachten zelden tot nooit te ervaren.
“Dit is toch wel opzienbarend, aangezien de Nederlandse ondernemer de afgelopen periode te maken heeft gehad met de nodige tegenslagen en uitdagingen, zoals een limiet aan het aantal klanten in de winkel en teruggebrachte openingstijden of zelfs winkelsluiting tijdens de lockdown”, vertelt Mart Vreven, Head of Sales bij Allianz Nederland. “De afgelopen 2 jaar zijn niet makkelijk geweest voor ondernemers, maar deze cijfers laten zien dat zij zich staande weten te houden en zich niet snel uit het veld laten slaan.”