Niet ontdekte misleiding heeft natuurlijk invloed op de prijs van een verzekering. Jij als eerlijke klant betaalt te veel voor je polis omdat oneerlijke klanten uitkeringen krijgen waar ze geen recht op hebben. Dit wil Allianz niet en dus doen wij er zoveel mogelijk aan om fraude te voorkomen.
Bijvoorbeeld door bij een aanvraag voor een verzekering goed te weten met wie we zaken gaan doen. En door duidelijke vragen te stellen bij of na een overlijdensmelding, bij schades waar nader (internet)onderzoek gewenst is zoals diefstal van auto’s, of waar sprake is van letsel en observatie aan de orde is of waar redelijke twijfel over de claim aanwezig is. Nader onderzoek kan dan uitsluitsel bieden of de claim dan wel de aanvraag terecht is. Daarbij kan gebruik worden gemaakt van relevante informatie uit diverse databanken, zoals het Centraal Informatie Systeem van het Verbond van Verzekeraars (www.stichtingcis.nl).
Deze databanken vallen onder de privacywetgeving en zijn aangemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Voor het gebruik van de gegevens uit deze databanken gelden strikte regels.
Je vertrouwt Allianz. Als er iets gebeurt, moet je erop kunnen rekenen dat je de uitkering krijgt waarop je recht hebt. Zo moet Allianz er ook op kunnen vertrouwen dat wat je vertelt, waar is. Blijkt dat niet het geval en wordt fraude vastgesteld, dan zal Allianz het verzoek om uitkering afwijzen. Indien relevant (bijvoorbeeld na geconstateerde fraude bij het afsluiten van de verzekering) zal Allianz de fraude melden aan de genoemde databanken. Op die manier kan worden voorkomen dat iemand die fraude heeft gepleegd zich zomaar ergens anders weer kan verzekeren. Zo wordt voorkomen dat klanten van andere verzekeraars meebetalen aan frauduleus gedrag! Wij vinden dat frauduleus handelen niet mag lonen. Daarom zijn wij alert op fraude en treden wij streng op tegen fraudeurs. In het belang van al onze eerlijke klanten, en in het belang van een integere verzekeringsbedrijfstak.