Meer dan de helft (59%) van de ondernemers tussen de 18 en 34 jaar weet niet dat de premie voor een arbeidsongeschiktheidsverzekering aftrekbaar is bij de belasting. Oudere ondernemers beschikken vaker over deze kennis: van de ondernemers tussen 35 en 49 jaar weet 65% dat de premie voor een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) aftrekbaar is. Dat blijkt uit onze Ondernemersbarometer, een onderzoek naar de diepere drijfveren, zorgen en afwegingen van ondernemers. Aan het onderzoek namen ruim 1100 zzp’ers en mkb’ers deel.
Groot mkb’ers hebben AOV op orde
Ondanks dat het merendeel van de ondernemers boven de 35 jaar weet dat de premie voor een AOV aftrekbaar is, kiezen de meeste ondernemers ervoor om geen AOV af te sluiten. Circa 8 op de 10 ondernemers (78%) heeft geen AOV afgesloten. De groot mkb’er blijkt zijn AOV-zaken het beste op orde te hebben; 62% van de ondernemers in het groot mkb is verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid ten opzichte van 37% van de klein mkb’ers en 17% van de zzp’ers.
Arbeidsongeschiktheid vaak langdurig en onverwachts
“Arbeidsongeschiktheid is geen leuk onderwerp en niemand zit erop te wachten. Toch kan het gebeuren dat je voor een langere periode niet meer kunt werken en vaak is dat dan onverwachts. Een arbeidsongeschiktheidsverzekering zorgt er dan voor dat het inkomen wordt beschermd en er genoeg geld is om deze periode te kunnen overbruggen,” vertelt Geert Deschoolmeester, Head of Market management bij Allianz Benelux.
“Ook de politiek erkent dit en kijkt daarom naar mogelijkheden om ervoor te zorgen dat meer ondernemers zich verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid. Uit andere onderzoeken blijkt dat té hoge kosten de belangrijkste factor is in het besluit om geen AOV af te sluiten. Gezien de trend dat steeds meer jongeren van 18 tot 35 jaar als zzp’er aan de slag gaan en zij net zo vaak een AOV afsluiten als ondernemers boven de 35 jaar, is aandacht voor deze groep cruciaal. Meer bewustwording van het feit dat de AOV aftrekbaar is, zou een grote groep ondernemers misschien van gedachten kunnen veranderen.”
Infographic