Een meerderheid van de mkb’ers beloont het personeel op het einde van het jaar met een kerstpakket. 55 procent geeft zijn personeel op deze manier een blijk van waardering voor de inzet van het afgelopen jaar. Daarnaast wordt ruim een derde van het personeel in een mkb-onderneming verwend met een kerstontbijt, -diner of -borrel. Dit blijkt uit onderzoek van Allianz in samenwerking met onderzoeksbureau Ipsos.
Kerstgeschenken
Ook klanten worden op het einde van het jaar in de watten gelegd, een vijfde van de Nederlandse ondernemers schenkt hen een cadeautje. Maar er wordt niet alleen gedacht aan het personeel en klanten, 8 procent van de ondernemers schenkt namens het bedrijf ook aan een goed doel.
“Een kerstgeschenk is een mooie manier om personeel te bedanken voor de inzet in het afgelopen jaar. Natuurlijk kan dit ook door werknemers met een persoonlijk woordje te bedanken, maar iets tastbaars geven, is toch een mooie extra”, vertelt Geert Deschoolmeester, Head of Market Management Allianz Benelux.
De brugdagen tussen kerst en nieuwjaar dicht, of niet?
Hoe groter de organisatie, hoe groter de kans is dat het bedrijf sluit in de periode tussen kerst en nieuwjaar. Zo gaat van de zzp’ers slechts vijf procent dicht en is dan ook niet bereikbaar voor klanten. Daarentegen blijft maar liefst 65 procent van de zzp’ers tijdens de brugdagen gewoon bereikbaar voor klanten.
Mkb’ers trekken tussen kerst en nieuwjaar een stuk vaker de stekker uit de activiteiten. Een deel van de klein (2-49 werknemers) en groot (50-250 werknemers) mkb’ers is niet bereikbaar voor klanten maar wel open voor personeel, in respectievelijk 13 en 24 procent van de gevallen. Daar bovenop is een derde van de klein mkb’ers en de helft van de groot mkb’ers gesloten voor zowel klanten als personeel.
“Verder is het goed om te zien dat een behoorlijk percentage van de mkb’ers de brugdagen tussen kerst en Oud en Nieuw gebruikt om zichzelf weer op te laden na een vaak druk en enerverend jaar”, vervolgt Deschoolmeester. “Het ondernemerschap komt namelijk in de buurt van topsport: 24/7 aanstaan en constant alle ballen hooghouden. Allianz moedigt deze rustperiode dan ook van harte aan en wenst alle ondernemers prettige feestdagen.”