Allianz Benelux heeft in 2018 een recordomzet van ruim 4,2 miljard behaald en daarbij solide financiële resultaten neergezet (1). Het premie-inkomen van onze schadeactiviteiten in de Benelux steeg tot 1,4 mld. euro. Het premie-inkomen van onze levenactiviteiten steeg met 4,5% tot 2,7 mld. euro. Het operationeel resultaat kwam uit op 266 mln. euro, een stijging van 22 mln. euro ten opzichte van 2017. De combined ratio verbeterde in 2018 eveneens en daalde met 1,0%-p tot 94,7%.
- Premie-inkomen 4,2 mld. euro (2017: 4,0 mld. euro)
- Operationeel resultaat 266 mln. euro (2017: 244 mln. euro)
- Netto resultaat 203 mln. euro (2017: 172 mln. euro)
- Combined ratio 94,7% (2017: 95,7%)
Premies
De omzet van Allianz Benelux stijgt naar 4,2 mld. euro. Alle landen waar wij actief zijn droegen bij aan deze omzetstijging. In Luxemburg en België was de groei in de Levenbedrijven aanzienlijk. In Nederland droegen zowel de Leven- als de Schadeportefeuille bij aan de mooie omzetcijfers.
Winst
Door gerichte premieverhogingen en de keuze om afscheid te nemen van enkele verlieslatende segmenten is het operationele en netto resultaat aanzienlijk verbeterd ten opzichte van het voorgaande jaar. Dit ondanks de effecten van het stormachtige weer begin 2018. De combined ratio van Allianz Benelux is over de hele linie verbeterd tot 94,7%. Een verbetering van 1,0% -p ten opzichte van het jaar 2017. Op sommige segmenten in de schade-portefeuille viel de ontwikkeling van de combined ratio echter tegen. Wij houden deze ontwikkeling nauwgezet in de gaten en zullen daar waar nodig ook de nodige maatregelen nemen. Met een verbeterd operationeel resultaat van 266 mln. euro en een nettowinst van 203 mln. euro in 2018 laat Allianz Benelux een gezonde stijging zien.
Veranderingstrajecten werpen eerste vruchten af
Anthony Bradshaw, Regional CEO van Allianz Benelux: "Wij zijn tevreden met de financiële resultaten van Allianz Benelux over 2018. Ons klantenbestand is met 2,3% gegroeid. Wij worden stap voor stap klantgerichter, flexibeler en minder complex dankzij onze transformatie-programma’s. Die stellen ons in staat om succesvol te kunnen inspelen op de veranderende wensen van onze klanten. Ook investeren wij volop in training en opleiding van onze medewerkers. Wij bieden sinds 2018 via onze eigen Xcelerate Academy een viertal in company opleidingen aan waar nu al ruim twee derde van ons personeel actief gebruik van maakt. Het perspectief voor 2019 is dus positief.”
Kerncijfers 2018 (in miljoen euro)