3 miljard euro omzet voor Allianz Benelux na 9 maanden

Allianz Benelux laat na de eerste 3 kwartalen van 2019 een solide resultaat zien onder moeilijke marktomstandigheden. De omzet steeg na 9 maanden met 2,3% tot 3,0 miljard euro (2018: 2,9 miljard). Het operationeel resultaat komt uit op 189,6 miljoen euro (2018: 202,7 miljoen euro) en het nettoresultaat op 152,0 miljoen euro (2018: 153,6 miljoen euro). De combined ratio is ten opzichte van vorig jaar licht gestegen met 1,9%-p tot 95,2%.

  • Premie-inkomen 3,0 miljard euro (2018: 2,9 miljard euro)
  • Operationeel resultaat 189,6 miljoen euro (2018: 49 miljoen euro)
  • Nettoresultaat 152 miljoen euro (2018: 202,7 miljoen euro)
  • Combined ratio 95,2% (2018: 93,3%)

Deze cijfers maken deel uit van de gepubliceerde Q3-cijfers van Allianz SE (www.allianz.com).

Premies

Het premie-inkomen van Allianz Benelux is gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2018 tot 3,0 miljard euro. De Schade-activiteiten zijn de drijvende kracht achter deze stijging, onder andere door de directe activiteiten in Nederland. Het premie-inkomen steeg na 3 kwartalen in het Schade-segment met 6,4% ten opzichte van 2018 tot 1,2 miljard euro (2018: 1,1 miljard euro). Het premie-inkomen in Leven bleef stabiel ten opzichte van 2018 op 1,8 miljard euro.

Resultaten

Het operationele resultaat en nettoresultaat zijn vergelijkbaar met vorig jaar. De stijging van de combined ratio tot 95,2% (+1,9%-p ten opzichte van vorig jaar) is onder andere te wijten aan de effecten van het stormachtige weer in het eerste halfjaar, het aantal grote schades en een generieke trend van een toenemende schadelast. Wij houden deze trend nauwgezet in de gaten en hebben al diverse acties ingezet om onze portefeuilles te verbeteren, die hun vruchten afwerpen.

Het operationeel resultaat komt voor onze Schade-activiteiten daardoor uit op 76,4 miljoen euro (2018: 92,7 miljoen euro). In Leven houdt Allianz de stijgende trend in rentabiliteit van het afgelopen jaar vast en verbeterde het resultaat, ondanks de huidige historisch lage rentevoeten, vergeleken met vorig jaar met 3,3 miljoen euro tot 113,2 miljoen euro. Het nettoresultaat is met 152,0 miljoen euro (2018: 153,6 miljoen euro) stabiel.

Allianz wereldmerk

Anthony Bradshaw, Regional CEO van Allianz Benelux: "Allereerst wil ik mijn collega’s uitdrukkelijk bedanken. Wij staan er na 9 maanden goed voor. Wij laten in de praktijk zien dat ondanks de almaar verder dalende rente onze balans en resultaten in Leven sterk zijn. In Schade houd ik vertrouwen in onze koers. Wij blijven alert en spelen met onze technische verzekeringsexpertise in op de veranderingen in de markt. Dat past ook bij ons als internationaal bedrijf dat recent verkozen is tot meest toonaangevend verzekeringsmerk wereldwijd. Naast een solide financiële performance hoort daar ook uitstekende dienstverlening naar onze klanten en partners bij. Daar blijven we dan ook volop in investeren.”

Kerncijfers eerste 3 kwartalen 2019 (in miljoen euro)

Scroll horizontaal om meer te zien

Premie-inkomen  
Leven    1.820 (2018: 1.822)
Schade 1.178 (2018: 1.107)
Totaal      2.998 (2018: 2.930)

Scroll horizontaal om meer te zien

Operationeel resultaat  
Leven 113,2 (2018: 109,9)
Schade 76,4 (2018: 92,7)
Totaal     189,6 (2018: 202,7)

Scroll horizontaal om meer te zien

Nettoresultaat  
Leven 89,2     (2018: 82,3)
Schade 62,8     (2018: 71,3)
Totaal 152,0   (2018: 153,6)