Team X van Damen Shipyards wint eerste Allianz Benelux Hackathon
 

Team X van Damen Shipyards is de winnaar van de eerste Allianz Benelux Hackathon, die op 28 en 29 september plaatsvond. Het team wist een set met telematics-data op de meest creatieve wijze te visualiseren. Ze maakten niet alleen een interessante analyse van de gegevens, maar ook een prachtig schilderij dat inzoomt op Rotterdam. De Allianz Hackathon is een initiatief van Allianz Benelux in samenwerking met Reacfin.

Unleash the art of data

8 teams uit Nederland en België werkten 36 uur lang aan de opdracht om een dataset op een creatieve en begrijpelijke manier te visualiseren: ‘Unleash the art of data’. Het doel was een oplossing te realiseren die abstracte telematics-data dichter bij de mensen brengt. Daarin slaagde Team X het beste. Het team won met hun analyse en schilderij een cheque van € 3.000,-. Zij hebben op een bijzonder fraaie manier de data voor zich laten spreken. Dat leverde een kaart van Nederland op, zonder een daadwerkelijke, bestaande kaart te gebruiken, maar op basis van geanonimiseerde data van autoritten. Bovendien liet het team met een koppeling naar data over de leefomgeving een duidelijke correlatie zien tussen leefomgeving en veilig rijgedrag. 

Extra prijzen

Naast de hoofdprijs zijn ook nog extra prijzen uitgereikt: de prijs voor de meest bruikbare en pragmatische oplossing ging naar Alten BI & Analytics, de prijs voor het beste design naar het team Non Zero Sum en de prijs voor het beste gebruik van technologie naar Team Moster. Zij ontvingen elk € 1.000,-. De jury bestond uit Jay de Groot, Chief Commercial Officer bij BrainCreators, en Sudaman Thoppan Mohanchandralal (Chief Data Officer), Jeroen Kruisdijk (Manager Strategic Projects & Digital Stable) en Thom Mallant (Commercieel Directeur) van Allianz Benelux.

Echte business case

Voor de deelnemers was de hackathon een goede mogelijkheid om hun data-visualisatie- vaardigheden te testen en te verbeteren met een echte business case. Zo hebben ze een bijdrage kunnen leveren aan het inzichtelijk maken van data uit de verzekeringssector en aan experts uit deze sector kunnen laten zien waartoe ze in staat zijn.

Allianz als datagedreven organisatie

Voor Allianz was de hackathon een inspirerende kennismaking met design- en datatalenten.

“Bij Allianz zijn we ons ervan bewust dat de wereld om ons heen in hoog tempo verandert”, aldus Sudaman Thoppan Mohanchandralal, Chief Data Officer bij Allianz Benelux. “Ons antwoord op de veranderende behoeften van onze klanten en omgeving is het versneld aanpassen aan de nieuwe wereld. We werken aan een flexibele organisatie die snel kan inspringen op alles wat er in de wereld gebeurt. Kernwoorden daarbij zijn radicale simplificatie en een datagedreven organisatie. Met de allereerste Allianz Benelux Hackathon hebben we talent een mooie kans gegeven om zich te ontwikkelen.”