Financiële groei voor ondernemers hoogste prioriteit in 2019

Ondernemers richten zich in 2019 op zakelijk gebied met name op financiële groei (56%). Dit blijkt uit onderzoek van Allianz in samenwerking met onderzoeksbureau Ipsos. Om financiële groei te realiseren, zijn deze ondernemers met name van plan om kosten te besparen (38%). Ook uitbreiding (28%) en specialisatie (26%) van de producten die het bedrijf aanbiedt en samenwerking met externe partijen (21%) zijn veelgenoemde strategieën.

Verdere focus

Naast financiële groei gaan ondernemers zich in 2019 focussen op het meekomen met trends en ontwikkelingen (50%), uitbreiding van het product- en/of dienstenpakket (37%), en het investeren in medewerkers (22%). In totaal kiest 35 procent van de ondernemers om prioriteit te geven aan duurzaam ondernemen. Dit doen deze ondernemers met name door afval te scheiden (58%) en energie te besparen op de werkvloer (51%).

Invloed van externe factoren

Niet alleen is financiële groei afhankelijk van de bedrijfsactiviteiten, maar ook van externe factoren. Zo denkt met name het mkb dat de politieke ontwikkelingen in 2019 een positieve invloed hebben op de financiële groei van het bedrijf (27%). Ditzelfde geldt voor de nieuwe wet- en regelgeving (22%). Een andere factor die van invloed is op de financiële groei, is de privésituatie van ondernemers (34%).

Belangrijk voornemen voor 2019: meer vrije tijd

Om ervoor te zorgen dat de privésituatie een positieve invloed blijft hebben op het bedrijf, hebben ondernemers ook op privévlak een aantal goede voornemens. Met name mkb’ers vinden meer aandacht voor een gezonde werk/privébalans belangrijk: 22 procent wil mindergaan werken door bijvoorbeeld een parttime dag in te voeren, en 26 procent wil in privétijd geen werkgerelateerde activiteiten ondernemen (mail, telefoon). Niet gek: maar liefst 53 procent van de mkb’ers geeft aan meer dan 40 uur per week te werken.

“Het begin van het jaar is een mooi moment om vooruit te blikken en alle prioriteiten opnieuw op een rijtje te zetten”, vertelt Geert Deschoolmeester, Head of Market Management Allianz Benelux. “Het is niet verwonderlijk dat financiële groei als grootste focus wordt genoemd, dat is bij uitstek een manier om de onderneming naar een hoger niveau te tillen. Toch is dit niet het enige dat telt, ook een gezonde balans tussen werk en privé is cruciaal om in 2019 opnieuw een goede koers te varen. Als ondernemer heb je veel verantwoordelijkheden en werk dat nooit af is, maar genoeg ontspanning blijft van vitaal belang.”

Infographic

Wilt u de opvallendste resultaten uit het onderzoek in één oogopslag zien? Bekijk dan deze infographic.

financiele groei infographic