Afhandeling van je schade
Je schademelding hebben wij in behandeling genomen
De schade aan jouw voertuig valt niet onder de dekking van je verzekering. De WA-dekking van je verzekering dekt namelijk alleen de schade die jij met je voertuig aan anderen veroorzaakt. Ondanks dat nemen wij als service de schade in behandeling.
Dit doen we volgens de bedrijfsregeling Directe Schadeafhandeling; een afspraak die sinds 1 juli 2021 geldt tussen de meeste verzekeraars in Nederland. Dat scheelt je tijd en gedoe. Want tot die datum moest je jouw blikschade zelf melden bij de verzekeraar van degene die de schade veroorzaakte. Nu hoeft dat dus niet meer en kan je meteen bij ons terecht. Wij kunnen jou door die nieuwe afspraak direct helpen. Meer over die afspraak (de bedrijfsregeling Directe Schadeafhandeling) vind je onderaan deze pagina.
Wat moet je nu doen?
Om je te kunnen helpen en de schade te beoordelen moeten wij weten hoe de schade is veroorzaakt. Hiervoor hebben wij een volledig ingevuld en door beide partijen ondertekend schadeformulier nodig. Heb je dit schadeformulier al bij ons aangeleverd? Dan hoef je niets meer te doen.
Heb je het schadeformulier nog niet aan ons gestuurd? Doe dat dan alsnog. Bij voorkeur ontvangen wij jouw schadeformulier online via deze website of per e-mail. Verstuur je het per e-mail? Vermeld dan het schadenummer in de onderwerpregel van de e-mail en stuur het formulier naar [email protected]. Verstuur je het formulier liever per post? Vermeld het schadenummer op het formulier en stuur het naar:
Allianz Nederland Schadeverzekering
Postbus 761
3000 AT Rotterdam
Het schadenummer kan je vinden in de brief die je van ons hebt ontvangen.
Wat is daarna het vervolg?
Heb je het schadeformulier naar ons verzonden? Dan gaan wij jouw schade beoordelen. Jij krijgt dan binnen 5 werkdagen van ons een bericht over de afwikkeling van de schade. Wij adviseren je je schade te laten repareren door jouw dealer.
De voordelen van schadeherstel via jouw SEAT dealer
Meer informatie over de bedrijfsregeling Directe Schadeafhandeling
Vanaf 1 juli 2021 is er een nieuwe regeling voor schadeafhandeling. Dit is een afspraak die geldt tussen de meeste verzekeraars in Nederland. Dat scheelt jou veel tijd en gedoe. Want tot nu toe moest je, als je blikschade had die door andermans toedoen veroorzaakt was, de schade zelf melden bij de verzekeraar van degene die de schade veroorzaakte. Daarbij moest je zelf jouw schade bij die verzekeraar verhalen. De verzekeraar beoordeelde dan de mate van aansprakelijkheid en bepaalde welke schade werd vergoed. Al met al kon dat veel tijd en gedoe inhouden.
Nu de bedrijfsregeling Directe Schadeafhandeling geldt hoeft dat dus niet meer en kan je meteen bij ons terecht. Dit is overigens een keuze die je hebt. Je hoeft de schade niet door ons af te laten handelen. Je mag ook de schade melden bij de verzekeraar van degene die de schade hebt veroorzaakt. Aan jou de keuze wat je gemakkelijk vindt.
Kies je ervoor om de schade door ons af te laten handelen? Dan beoordelen wij de aansprakelijkheid op basis van het reguliere aansprakelijkheidsrecht. Als de uitkomst is dat de tegenpartij geheel of gedeeltelijk aansprakelijk is, dan regelen wij de schade met jou. Je hoeft dan niet meer naar de verzekeraar van de tegenpartij te gaan. Wij verhalen jouw schade. En jij kan jouw voertuig sneller laten repareren.
- De regeling Directe Schadeafhandeling is van toepassing in de volgende gevallen:
- Als je eigenaar bent van je voertuig. Lease je jouw voertuig? Of is het voertuig eigendom van een bedrijf? Dan geldt de regeling niet.
- Als de bestuurder van het andere motorrijtuig helemaal of voor een deel schuld heeft aan de botsing.
- Als jouw voertuig en het andere motorrijtuig een Nederlands kenteken hebben en geregistreerd zijn bij de RDW.
- Als je een verzekering hebt met de dekking WA of WA + Beperkt Casco.
- Als er uitsluitend sprake is van blikschade.
- De regeling Directe Schadeafhandeling is niet van toepassing in de volgende gevallen:
- Als er sprake is van letsel of overlijden. In dat geval kunnen we helaas ook de schade aan jouw voertuig niet regelen.
- Als het andere motorrijtuig een buitenlands kenteken heeft.
- Als de veroorzaker onbekend of onverzekerd is.
- Als het niet duidelijk wordt wie aansprakelijk is voor de schade.
- Als er meer dan 2 voertuigen bij de aanrijding zijn betrokken.
- In deze gevallen kunnen wij jou onze hulp in het kader van de regeling Directe Schadeafhandeling niet aanbieden. Je moet dan zelf de schade met de tegenpartij regelen. Heb je bij jouw verzekering ook gekozen voor een Rechtsbijstandverzekering? Dan kan je de deskundigen van NRS Rechtsbijstand inschakelen om het regelen van de schade van jou over te nemen. In je polisvoorwaarden is aangegeven hoe je NRS Rechtsbijstand kunt inschakelen.
Ja, het is nog steeds verstandig om een Rechtsbijstandverzekering bij jouw verzekering te hebben. Onze Rechtsbijstandverzekering die jij bij jouw auto- of motorverzekering kunt sluiten regelt de schade met de tegenpartij als de regeling niet van toepassing is. Bijvoorbeeld bij:
- Een aanrijding met letselschade of overlijden.
- Een aanrijding met een voertuig met buitenlands kenteken.
- Een aanrijding met een onbekend of onverzekerd voertuig.
- Discussie over de vraag wie er voor de schade aansprakelijk is.
- Een aanrijding waarbij meer dan 2 voertuigen betrokken zijn.
In die situatie geldt de regeling niet.
Heb je schade aan jouw voertuig door een aanrijding met iemand die niet verzekerd is? Dan moet je zelf de onverzekerde partij aansprakelijk stellen. Reageert de onverzekerde partij niet of wil deze de schade niet vergoeden? Dan kan je jouw schade melden bij het Waarborgfonds. Het Waarborgfonds is er voor iedereen die te maken heeft met schade door een onbekende of onverzekerde dader. Daarbij gelden er wel voorwaarden waaraan je moet voldoen. Zie voor meer informatie hierover deze link.