Het doel van een ondernemingsplan is antwoord geven op de belangrijkste vragen over jouw nieuwe onderneming. Geen enkel bedrijf is hetzelfde en daarom is ook ieder ondernemingsplan anders. Wel hebben de meeste ondernemingsplannen de volgende onderwerpen:
- Het doel
Omschrijf zo kort mogelijk het bedrijfsdoel, waarom jou met dit idee aan de slag gaat, voor wie jij dit doet en wat jij wilt bereiken.
- Het probleem
Creatieve mensen verzinnen oplossingen voor bedrijven en ondernemende mensen bouwen daar een bedrijf op. Voor welk probleem biedt jouw idee de oplossing? Met welk probleem worstelen jouw toekomstige klanten? En waar is dat op gebaseerd? Het formuleren van het probleem geeft direct een goed beeld van de kansen van jouw onderneming.
- De oplossing
Jij hebt de oplossing voor het probleem al bedacht. Dat wordt immers jouw bedrijf. Hoe gaat jij dit probleem oplossen? Denk niet alleen in kansen, maar ook aan mogelijke obstakels. En hoe jij met eventuele hindernissen omgaat.
- Markt en doelgroep
Waar en aan wie gaat jij jouw oplossing aanbieden? Kennis van de markt is essentieel voor een goed ondernemingsplan. Het gaat niet alleen om de laatste ontwikkelingen en vooruitzichten, maar ook om kansen, bedreigingen en wetten. Zorg daarom voor een duidelijk beeld van de markt en de doelgroep.
- Concurrenten
Heb jij dé oplossing voor een werkelijk probleem of een reële behoefte? En zijn er geen andere aanbieders van vergelijkbare oplossingen? Gefeliciteerd! Dan heb jij misschien het gat in de markt gevonden. Maar in alle andere gevallen is het zinvol om de concurrentie te analyseren. Wie is er nog meer actief in deze markt en wat zijn de belangrijkste kenmerken? Wat maakt jouw oplossing beter? Kwaliteit? Gemak? Prijs? Na deze analyse weet jij direct hoe jouw product in de markt zal vallen.
- Product of dienst
Wat doet jouw product of dienst precies? Maak een duidelijke omschrijving van datgene wat jij gaat leveren aan klanten. Doe dit bijvoorbeeld met een stappenplan.
- Financiële gegevens
Ook de financiën moet jij meenemen in jouw ondernemingsplan. Maak een realistische inschatting van jouw kosten en de omzet. Jij hebt in de vorige stappen waarschijnlijk al gekeken naar de kosten van jouw product. Voeg de verkoopprijs ook toe bij de financiële gegevens. Bovendien hoort hierbij een inschatting van de balans, de verlies-en-winst-rekening en wanneer jij verwacht het break-evenpoint te bereiken.