Hoe maak ik mijn eerste factuur?

Jij hebt jouw bedrijf opgestart, gefeliciteerd! En ook jouw eerste klant is binnen. Wat een prestatie! Voor veel ondernemers is het versturen van hun eerste factuur een enorme mijlpaal. Jij hebt namelijk een klant en gaat nu echt geld verdienen aan jouw onderneming. Voor het opstellen van een factuur gelden wel enkele regels. Welke gegevens moeten er op een factuur staan? Waar moet een factuur aan voldoen? Jij leest het hieronder.

Op jouw factuur moet standaard een aantal gegevens staan.. Sommige gegevens zijn altijd hetzelfde en staan vaak voorgedrukt op jouw briefpapier of in het factuur-/boekhoudprogramma. Zorg ervoor dat de volgende gegevens op jouw factuur staan: 

  • Jouw bedrijfsnaam: het gaat om de juridische naam of geregistreerde handelsnaam. 
  • Jouw adres: het feitelijke adres van jouw vestiging.
  • Jouw btw-nummer: het nummer dat jij hebt gekregen van de Belastingdienst.
  • Jouw KvK-nummer.
  • Jouw rekeningnummer: dit is niet verplicht, maar wel handig voor betalingen.

Andere gegevens zijn voor iedere factuur anders. Jij past ze dus per factuur aan. Jij bent verplicht te vermelden:

  • Het unieke factuurnummer: jij kunt de nummering zelf bepalen, maar het moet een uniek volgnummer zijn. Begin elk jaar opnieuw met de nummering en verwerk het jaartal in het nummer.
  • De naam en het adres van de klant.
  • De datum waarop jij de factuur verstuurt.
  • Een omschrijving van de dienst(en) die jij hebt geleverd.
  • De datum(s) waarop jij de dienst hebt geleverd.
  • Het bedrag dat jij in rekening brengt, exclusief btw.
  • Het btw-tarief en het btw-bedrag.

Tot slot vermeldt u de betalingstermijn. Zet u die er niet op? Dan geldt automatisch een termijn van 30 dagen waarbinnen de klant moet betalen.


Vrijwel alle bedrijven zijn overgestapt op online factureren. Het kost minder tijd en is goedkoper en efficiënter  voor de administratie. Als jij elektronisch wilt factureren, gelden dezelfde wettelijke regels als bij papieren facturen. Uiteraard moet jouw klant wel akkoord gaan met online facturen. 

Er zijn diverse online diensten waarmee jij de facturen online kunt opstellen en versturen. Vaak zijn ze gratis tot bijvoorbeeld 3 facturen per maand. Ze verschillen in tarieven en (extra) boekhoudkundige opties. Voorbeelden zijn:

  • Moneybird
  • Factuursturen.nl
  • Efactuurdirect
  • Internetfactureren.nl
  • WeFact
Wil je contact met ons? Wij zitten voor je klaar op werkdagen tussen 9:00 uur en 17:30. 

Wil je advies over een van onze verzekeringen? Neem dan contact op met een onafhankelijk adviseur bij jou in de buurt.