Arbeidsongeschikt? En dan?

  • Wij zijn er voor je
  • Kleine betrokken teams
  • Persoonlijke begeleiding
Je hoopt natuurlijk dat het je nooit overkomt: arbeidsongeschikt raken. Toch kan het altijd gebeuren dat je door ziekte, orgaandonatie of een ongeval niet kunt werken. Dit doet veel met je en met de mensen om je heen. Ook betekent dit geen inkomen. Je wilt dan zo snel mogelijk weer gezond zijn en met plezier werken. Wij staan voor je klaar om je dan weer vooruit te helpen. Wat kan je van ons verwachten als je arbeidsongeschikt raakt?

Als je arbeidsongeschikt wordt, meld je dit aan ons. Wij bellen je dan binnen 5 werkdagen. Wij bespreken de klachten en beperkingen met je en wat dit betekent voor jouw werk. Indien nodig bespreken we dit in een team met een arbeidsdeskundige en een medisch adviseur en spreken we samen met je de vervolgstappen af. 

Wij werken voor onze medische acceptatie en claimsafhandeling  samen met Sedgwick. Sedgwick kan jou dus ook benaderen in verband met de claimsafhandeling. 

Sedgwick heeft zich gespecialiseerd in de medische beoordeling en claimsafhandeling van arbeidsongeschiktheidsverzekeringen. Net als bij Allianz, staat bij Sedgwick de klantrelatie centraal. Sedgwick werkt efficiënt, resultaatgericht en houdt tijdens het medisch traject rekening met jouw wensen. Uiteraard zijn de vertrouwelijkheid en bescherming van jouw persoonsgegevens goed geborgd.

Loop je het risico arbeidsongeschikt te worden? En wil je hulp hebben om aan het werk te blijven? Schakel dan op tijd deskundigen in. Voorkomen is beter dan genezen! Ervaar je stress of heb je behoefte aan ondersteuning om gezond en mentaal fit te blijven? Neem dan contact op met MentaVitalis voor ondersteuning. Daarnaast staan onze medewerkers voor je klaar. Samen met jou kijken zij wat er nodig is om je te laten doen waar je goed in bent: ondernemen.

Als er kosten gemaakt moeten worden om arbeidsongeschiktheid te voorkomen, dan kijken we samen met jou naar het nut van de behandelingen en de kosten. Wanneer het risico op arbeidsongeschiktheid wordt verminderd betalen wij een gedeelte of alle kosten. Medische kosten en kosten die een andere verzekering betaalt, betalen we niet.

Meestal activeren we direct de uitkering. Na je eigenrisicoperiode keren we die uit. Een uitzonderingsgeval zou kunnen zijn dat je je eerder met dezelfde klachten hebt gemeld bij ons en een gespecialiseerd arts jouwziektebeeld niet objectief heeft kunnen vaststellen.

Als je geen recht hebt op een uitkering, dan betalen we die ook niet. Wel kijken wij samen met jou naar alle mogelijke oplossingen.

Na overleg met het team ondersteunen we je als dat nodig is. Deze ondersteuning kan bijvoorbeeld bestaan uit de begeleiding door een arbeidsdeskundige of in het bijdragen in de inzet van een coach. Soms vraagt onze medisch adviseur direct medische informatie op bij jouw behandelend arts of specialist. Dit kan niet zonder jouw toestemming. Toestemming voor het opvragen van medische informatie geef je met een zogenaamde machtiging. 

Daarnaast blijft de claimbehandelaar periodiek contact houden met je en is die jouw aanspreekpunt voor al jouw vragen.

De medisch adviseur beoordeelt wat je nog wel kunt doen, en welke beperkingen je hebt.  Hij baseert zich op bijvoorbeeld informatie van artsen die je behandelen. Hij krijgt die informatie alleen als je hiervoor toestemming geeft. Het kan ook voorkomen dat hij een andere arts vraagt om je te onderzoeken. Hij adviseert ons.

De kracht van ons team schuilt in de persoonlijke en betrokken behandeling. Je bent geen dossier, je bent een mens. We geven je ruimte waar dat nodig is. Soms dagen we je uit om stappen te zetten. Ook als je dat zelf nog spannend vindt. We hebben oog voor je en jouw omgeving. Want ook jouw omgeving heeft het moeilijk als je door ziekte niet kunt werken.

Wij werken binnen Allianz met kleine teams waardoor de lijnen heel kort zijn.

Je krijgt van ons een telefoonnummer zodat je direct jouw eigen claimbehandelaar aan de telefoon krijgt.

Zodra we het meldingsformulier arbeidsongeschiktheid hebben ontvangen, nemen we telefonisch contact met je op. We bespreken je situatie en kunnen meestal tijdens dit gesprek al aangeven per wanneer je recht hebt op een uitkering. Uitkeringen verstrekken we aan het einde van de maand, rond de 25e.
De ingangsdatum van je arbeidsongeschiktheid is de dag waarop je jouw huisarts hebt bezocht of een andere geneeskundige hebt geraadpleegd. Je hebt daarnaast een eigen risicoperiode. Na het einde van deze periode heb je recht op een uitkering. Deze ontvang je vervolgens rond de 25e van de maand. Heb je bijvoorbeeld jouw werkzaamheden gestaakt en jouw huisarts bezocht op 15 januari en een eigen risicoperiode van 30 dagen? Dan heb je recht op een uitkering vanaf 15 februari. Je ontvangt deze rond 25 februari.
De premie voor je arbeidsongeschiktheids­verzekering is over het algemeen aftrekbaar. Tenzij jouw polis op naam staat van een B.V., zijn we verplicht om op de bruto uitkering loonheffing en de inkomensafhankelijke premie voor de Zorgverzekeringswet in te houden. Je ontvangt hierover maandelijks een bruto-netto specificatie. Aan het eind van het jaar ontvang je van ons een jaaropgave.
Hier staan de polisvoorwaarden.

Beroepsarbeidsongeschiktheid

Bij beroepsarbeidsongeschiktheid kijkt Allianz of je het eigen beroep nog kunt uitoefenen. Het kan zijn dat daarvoor een andere werksituatie nodig is. Je doet bijvoorbeeld niet meer alles wat je vroeger deed, of je doet het op een andere manier. Je blijft wel in het eigen beroep werken. 

Passende arbeid

Bij passende arbeid kijkt Allianz of je nog werk kunt doen dat bij je past, gezien jouw opleiding en werkervaring. Het maakt daarbij niet uit of u het passende werk daadwerkelijk gaat uitvoeren, maar alleen of je het werk zou kunnen doen.

Het is belangrijk om wijzigingen met betrekking tot jouw arbeidsongeschiktheid altijd direct door te geven aan Allianz. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een verandering in jouw gezondheidssituatie, het hervatten van werkzaamheden of wanneer je jouw bedrijf beëindigt. Zo worden misverstanden voorkomen.
Als je jouw bedrijf wilt beëindigen, kan dit verschillende gevolgen hebben. Zowel voor jouw polis, als voor je uitkering als je arbeidsongeschikt bent. Neem je dan ook vooral contact met ons op, als je een bedrijfsbeëindiging overweegt.
Als je arbeidsongeschikt wordt, meld je dit aan ons. Wij bellen je dan binnen 5 werkdagen. Wij bespreken de klachten en beperkingen met je en wat dit betekent voor jouw werk. Indien nodig bespreken we dit in een team met een arbeidsdeskundige en een medisch adviseur en spreken we samen met je de vervolgstappen af. 
Wil je contact met ons? Wij zitten voor je klaar op werkdagen tussen 9:00 uur en 17:30. 

Wil je advies over een van onze verzekeringen? Neem dan contact op met een onafhankelijk adviseur bij jou in de buurt.