Hoe ga je om met je wagenpark en je chauffeurs tijdens de coronacrisis?

28-05-2020
Leestijd: 3 min

De coronacrisis raakt alle ondernemers hard. Ook in de transport- en logistieksector en in de bezorging. De een moet z’n wagenpark stilzetten, terwijl de ander juist op volle toeren draait. En weer een ander zet z’n transportcapaciteit anders in. Ook jij hebt mogelijk te maken met andere omstandigheden. Hoe ga je daarmee om? In deze blog geven we je enkele tips en richtlijnen. 

Als ondernemer of wagenparkbeheerder zorg je goed voor je wagenpark en je chauffeurs. Dus houd je rekening met de veranderde omstandigheden en risico’s. Wat betekent het voor je mensen en materieel als je bedrijf stilstaat of als je je activiteiten anders inzet? Wat zijn de risico’s? En hoe kun je die beperken of vermijden?
Voor elke ondernemer is het belangrijk te weten wat kan en mag in de coronacrisis. Actuele informatie over het coronavirus, de passende hygiënemaatregelen en de richtlijnen van het RIVM vind je op de site van het RIVM.

Voor jou als (transport)ondernemer is je wagenpark van cruciaal belang. Maar belangrijker nog zijn je medewerkers. Zij vormen de menselijke motor van je bedrijf. Zorg er daarom voor dat zij met een goed en veilig gevoel in hun wagen stappen.

  • Zorg met maatregelen en instructies dat je medewerkers veilig en gezond kunnen werken.  
  • Geef je medewerkers beschermingsmiddelen, zoals mondkapjes, handschoenen of handgel.
  • Reinig regelmatig de voertuigen en zorg voor schone werkkleding.
  • Zorg dat je chauffeurs de rij- en rusttijden aanhouden (denk aan tachograaf of BCT).
  • Houd je aan de reisadviezen van de Rijksoverheid.
  • Blijf op de hoogte van dit onderwerp via de website van EVO en/of de website van TLN

Als je wagenpark stilstaat, kan het verstandig zijn de wagens binnen te stallen. Let daarbij wel op extra risico’s, zoals brandgevaar.

  • Check of er voldoende werkende blusmiddelen zijn.
  • Controleer of er voldoende ventilatie is.
  • Zorg voor voldoende ruimte tussen de voertuigen.
  • Stal voertuigen op LNG / CNG buiten.
  • Informeer de lokale brandweer.
  • Maak afspraken over het beheer van de contactsleutels en wie bereikbaar is voor de hulpdiensten.
  • Zorg dat de contactpersonen voldoende toegangsmiddelen (alarmcode etc.) hebben.
  • Overleg met je adviseur en/of de verzekeraar over het stopzetten of pauzeren van de verzekering.

Als je je wagenpark buiten stalt, loop je een verhoogd risico op diefstal van de voertuigen, maar ook van onderdelen.

  • Overleg met je bewakingsdienst.
  • Informeer de lokale politie.
  • Controleer de bewakingscamera’s, hekken, sloten en verlichting.
  • Zet voertuigen op gas zoveel mogelijk apart.
  • Stal je voertuigen zoveel mogelijk op eigen (bewaakt) terrein. Check of de parkeerplaats volgens de Wegenverkeerswet ‘eigen terrein’ of ‘openbare weg’ is.
  • Houd toezicht op het terrein. Loop regelmatig rond, zeker als het terrein niet direct bij je bedrijf ligt.
  • Overleg met je adviseur en/of de verzekeraar.

In deze tijd stappen veel ondernemers over op een andere dienstverlening. Omdat daar nog wel werk is. Maar dat kan ook gevolgen hebben voor je risico’s of verzekeringen. Check daarom of je verzekering voor de voertuigen en lading de nieuwe activiteiten dekken. Denk daarbij ook aan mogelijke extra eisen aan de chauffeurs, voertuigen of organisatie. Stap je over op transport of bezorging van levensmiddelen of bederfelijke goederen? Meld dit altijd bij je verzekeraar.

  • Check je route op files of vertragingen.
  • Check of je kunt laden en lossen.
  • Informeer of er aanvullende (hygiëne)maatregelen zijn op de bestemming of bij de opdrachtgever.
  • Zorg dat je chauffeur bij het laden of lossen aanwezig is en de vracht dus kan controleren. Kan dat niet, dan moet de chauffeur een aantekening maken op de vrachtbrief.
Het luistert nogal nauw als het gaat om het verzekeren van wagenparken en/of ladingen. Elke verandering in je activiteiten kan leiden tot een ander risico. En mogelijk tot een aanpassing van je verzekering. Informeer daarom bij je verzekeringsadviseur.