Ondernemer, pak je rust

Ondernemen is topsport. Dat weet elke ondernemer. Maar toch lijken veel ondernemers iets niet te doen wat topsporters wel doen: rust pakken. Voetballers voetballen niet 90 minuten achter elkaar, omdat ze weten dat ze tussendoor rust nodig hebben. Tennissers nemen na elke oneven set een momentje van rust. Wielrenners hebben tijdens de Tour de France rustdagen. Maar ondernemers? Die blijven gas geven. Vraag je hen wanneer ze rust pakken, dan is in 99% van de gevallen het antwoord: “Rust, hoe pak je dat?” Hoe je dat doet, lees je in deze blog. 

Lichaam en geest hebben rust nodig

Rusten is belangrijk. Voor elk mens. En zeker voor ondernemers die veel van zichzelf vragen. Veel ondernemers denken bij rust aan 3 weken zomervakantie met nog een weekje in de winter. In de overige 48 weken leveren ze dan topprestaties. Ja, dat is ook rust. Maar niet de enige rust die je nodig hebt.

Een uitgerust mens neemt elke dag zijn rust. Lukt dat niet dagelijks, dan in elk geval wekelijks. Want om goed te functioneren kun je niet zonder rust. Zowel lichaam als brein hebben tijd nodig om de activiteiten te verwerken. En dat gebeurt alleen als er geen activiteiten zijn. Dus ook geen tv of social media. Rustmomenten moet je echt inplannen. Moet je echt pakken. Maar hoé dan?

Allereerst pak je je rust met slaap. Het belang van voldoende slaap wordt nogal eens onderschat. Als we het hebben over vitaliteit, kijken we eerder naar voeding en beweging. Uit onderzoek van Allianz en Ipsos blijkt dat ongeveer de helft van ondernemend Nederland onrustig slaapt. Wanneer je te weinig slaapt, herstelt je lichaam onvoldoende. Je krijgt last van concentratieverlies, je wordt prikkelbaar, je reactiesnelheid neemt af, je geheugen werkt slechter en somberheid neemt toe. En slaaptekort leidt tot ongelukken. Zo blijkt uit onderzoek van SWOV naar de verkeersveiligheid in ons land dat bij 1 op de 5 verkeersongevallen vermoeidheid een grote rol speelt. Ook zorgt slaapgebrek voor extra aanmaak van het hormoon ghreline, wat honger stimuleert. Mensen met slaapgebrek gaan hierdoor meer eten en dat zorgt vaak voor overgewicht. Pak dus je nachtrust (lees ook onze tips voor een goede nachtrust). 
Een keertje te weinig slapen is niet zo erg. Maar gebeurt dit vaker, dan is het goed het ergens overdag in te halen. Zo toont onderzoek van de NASA aan dat een powernap een uitstekende manier is om je slaaptekort in te halen of extra slaap te krijgen. Maar niet elke slaapmoment tussendoor is een heilzame powernap. Voor een gezond effect moet de powernap een cyclus van 90 minuten hebben (dus 1,5 uur, 3 uur, 4,5 uur enz.) óf 20 minuten duren. Ook is het van belang dat je de powernap op het juiste moment doet, zo tussen 13.30 en 15.30 uur ’s middags. Het ouderwetse middagslaapje dus. En aangezien je als ondernemer grotendeels je eigen tijd indeelt, zou juist een powernap voor jou ideaal kunnen zijn!
Als ondernemer heb je veel aan je hoofd. Dat is goed, maar kan ook te veel worden. Zorg daarom voor rustmomenten waarop je brein niét aan het werk is. Je brein is aan het werk als het nieuwe informatie aan het bedenken is of als het nieuwe informatie tot zich neemt. Dus ja, ook door social media scrollen is werk voor je brein. Hoe je die rust dus wel kunt pakken? Door te wandelen, fietsen, sporten, staren of te niksen. Gun jezelf de momenten om niks te doen.

Ondernemen is topsport. Je moet voortdurend flexibel zijn en kunnen inspelen op signalen of trends. Je moet alert zijn. En dat kan niet zonder rust. Geef nachtrust prioriteit, plan een powernap in gedurende de middag en neem voldoende rustmomentjes voor het brein. Dan blijf je vitaal, productief, gezond en vrolijk!

Podcast en blogs over fysieke en mentale gezondheid


Wil je meer weten over het belang van preventie om arbeidsongeschiktheid te voorkomen? Beluister dan deze podcast en lees dit blog  over mentale gezondheid en dit blog over fysieke gezondheid.. Dit helpt je om vooruit te gaan.