Waarom veel succesvolle ondernemers elke dag een uur eerder opstaan. En 3 tips hoe je dat kunt doen.

If you win the morning, you win the day. Een waarheid als een koe. En steeds meer ondernemers ontdekken de waarde van een vroege ochtendroutine. En ze zijn niet alleen... Tim Cook, Indra Nooyi, Tony Robbins, Richard Branson, Oprah Winfrey, Barack & Michelle Obama; allemaal zweren ze bij vroeg opstaan en een vast ochtendritme. Wát is er zo magisch aan een ochtendroutine? En wáárom maakt vroeg opstaan deze en andere ondernemers zo succesvol?

Vroeg opstaan geeft je extra tijd die je anders kwijt zou zijn aan slapen of snoozen. Deze tijd ’s ochtends vroeg is niet zomaar extra tijd, maar hele waardevolle extra tijd. Als jij om 06.00 uur je wekker zet, heb je alle tijd om rustig op te staan en eerst te sporten, te wandelen of te mediteren en daarna meteen productief aan de slag te gaan. Als jij al hebt gesport en een meeting hebt voorbereid voordat om 09.00 uur iedereen weer aan het werk gaat en de e-mailstroom weer binnen komt, begin je de dag altijd met een 1-0 voorsprong. Deze waardevolle uren in de vroege ochtend komen op geen enkel moment van de dag meer terug. Ook niet ’s avonds, omdat je lichaam dan alweer vermoeider is en je dus minder productief kunt zijn. En ook omdat er in de avonden vaak meer afleidingen zijn dan in de ochtenden. In de ochtend valt niemand je lastig en heb je de tijd helemaal voor jezelf.

3 tips om vroeger op te staan

Misschien ben je een avondmens. Misschien voel je je goed als je zo laat mogelijk opstaat. Maar als je tijd wilt winnen, is dat ene uurtje extra ’s ochtends wel het ideale uurtje. Misschien lukt het je met deze 3 tips.

Uiteraard is voldoende slapen heel erg belangrijk (lees onze blog over slaap en rust). Dus een vereiste voor vroeg opstaan is wel dat je op tijd je bed in duikt. Het klopt dat elk mens een eigen bioritme heeft. En het klopt dat er nachtbrakers zijn. Maar de meeste mensen zijn ochtendmensen. Als je leeft met het ritme van de dag (dus rusten als het donker wordt en actief worden als het licht wordt) ben je op je scherpst. Dus blijf in de avond niet te lang achter je laptop zitten, maar pak die uren in de ochtend. Heb je ’s avonds besprekingen of zakendiners? Plan eens een ontbijtmeeting!
Om zoveel mogelijk uit jezelf en je ochtend te halen, is een ochtendroutine heel handig. Door een dagelijkse routine te hebben, verspil je geen tijd en energie aan de vraag “wat ga ik doen deze ochtend?” Een ochtendroutine kan voor iedereen anders zijn. De een gaat even wandelen met de hond, ontbijten, de agenda checken en de binnengekomen e-mails doornemen. Een ander gaat een uurtje hardlopen, douchen, ontbijten en stapt op de fiets naar de zaak. Een ochtendroutine is voor iedereen anders. Maar als je ochtend volgens een vast stramien verloopt, heb je vaak een goede kickstart van de dag.
Het is goed om de ochtend te gebruiken om de lastigste klus van de dag aan te pakken. Uit gewoonte en gemak beginnen we liever met kleine makkelijke klusjes. Maar, omdat je concentratie in de ochtend veel beter is dan ‘s middags, is het slim om juist de vroege ochtend te gebruiken voor een lastige klus. Heb je de klus afgerond, dan heb je de rest van de dag voor de kleinere en ad-hoc klussen die voorbijkomen zodra de ratrace om 9 uur begint. Bijkomend voordeel is dat je de hele dag geniet van het gevoel dat die ene klus erop zit en dat de dag dus sowieso al geslaagd voelt.

Het is aan te raden om erachter te komen wat jouw bioritme is, zodat je weet wat voor jou het ideale tijdstip is om naar bed te gaan en op te staan. Probeer je er vervolgens ook echt aan te houden. Als je elke ochtend een kwartier vroeger opstaat, heb je over het hele jaar ruim 90 uur extra! Dat zijn hele waardevolle uren waarin je je energie ook in je onderneming had kunnen stoppen. 

Podcast en blogs over fysieke en mentale gezondheid

Wil je meer weten over het belang van preventie om arbeidsongeschiktheid te voorkomen? Beluister dan deze podcast en lees dit blog over mentale gezondheid en dit blog over fysieke gezondheid. Dit helpt je om vooruit te gaan.