Waarom veel succesvolle ondernemers elke dag een uur eerder opstaan. En 3 tips hoe je dat kunt doen.

“Own your morning, elevate your life.” “If you win the morning, you win the day.” Zomaar een greep uit de uitspraken die je op het internet vindt en in boeken leest wanneer je je verdiept in ochtendroutines. Tim Cook, Indra Nooyi, Tony Robbins, Richard Branson, Oprah Winfrey, Barack & Michelle Obama; allemaal zweren ze bij vroeg opstaan en het hebben van een vaste ochtendroutine. Wát is er zo magisch aan een ochtendroutine? En wáárom maakt vroeg opstaan deze en andere ondernemers zo succesvol? Lees vooral verder als je daar nieuwsgierig naar bent.
Vroeg opstaan geeft je extra tijd die je anders besteedt aan slapen of snoozen. Deze tijd ’s ochtend vroeg is niet zomaar extra tijd: het is hele waardevolle extra tijd. Als jij om 06:00u je wekker zet, heb je alle tijd om rustig op te staan en eerst te sporten, te wandelen of te mediteren en daarna meteen een productieve of creatieve slag te maken. Als jij al hebt gesport en een meeting hebt voorbereid voordat om 09:00u iedereen weer aan het werk gaat en de emailstroom weer binnen komt, begin je de dag altijd met een 1-0 voorsprong. Deze waardevolle uren in de vroege ochtend komen op geen enkel moment van de dag meer terug. Ook niet ’s avonds, omdat je lichaam dan alweer vermoeider is en je dus minder productief kunt zijn. En ook omdat er in de avonden vaak meer afleidingen zijn dan in de ochtenden. In de ochtend valt niemand je lastig en heb je de tijd helemaal voor jezelf.
Uiteraard is voldoende slapen heel erg belangrijk – lees ook deze blog over het belang van slaap & rust. Dus een vereiste voor dit alles is wel dat je op tijd je bed in duikt. In de podcast met Anouk Puister van Happysleeper – vertelt zij dat elk mens een eigen bioritme heeft. Het is zo dat er ochtendmensen en nachtbrakers zijn, maar het merendeel is ochtendmensen. Als je leeft met het ritme van de dag (dus rusten als het donker wordt en actief worden als het licht wordt) ben je op je scherpst. Dus blijf in de avond niet te lang achter je laptop zitten, maar pak die uren in de ochtend. Heb je ’s avonds besprekingen of zakendiners? Plan eens een ontbijtmeeting!
Om het meest uit jezelf en je ochtend te halen, is het verstandig een ochtendroutine in de bouwen. Door een dagelijkse routine te hebben, hoef je geen tijd en energie te verspillen aan de vraag “wat ga ik doen deze ochtend?” Mijn ochtendroutine bestaat uit een rondje wandelen met m’n hond, m’n agenda checken en binnengekomen email verwerken (luister de podcast “De oneindige to do list, voor het verschil tussen je email lezen en verwerken). Daarna ga ik sporten. Als ik vervolgens om 9u achter m’n laptop ga zitten of op weg ga naar afspraken, pakt niemand mij het sporten en wandelen meer af. En door het checken van mijn agenda en verwerken van mijn mail weet ik precies wat mij te wachten staat op een dag. Deze routine is echt mijn kickstart van de dag.
Je kunt de ochtend ook goed gebruiken om de dag te beginnen met de lastigste klus van de dag. Mijn ochtendroutine is zodanig, dat ik er om 9u vaak “pas” mee begin, maar wil jij niet elke ochtend sporten, dan is het aan te raden om de dag te beginnen met de lastigste klus. Uit gewoonte en gemak beginnen we liever met kleine makkelijke klusjes. Echter, aangezien je concentratie in de ochtend vele malen beter is dan in de middag, is het slim om juist de vroege ochtend te gebruiken voor een lastige klus. Heb je de klus afgerond, dan heb je de rest van de dag voor de kleinere klussen en ad-hoc klussen die voorbij komen zodra de ratrace om 9 uur begint. Bijkomend voordeel is dat je de hele dag geniet van het gevoel dat die ene klus erop zit en dat de dag dus sowieso al geslaagd voelt.

Het is aan te raden om erachter te komen wat jouw bioritme is, zodat je weet wat voor jou het ideale tijdstip is om naar bed te gaan en op te staan. Probeer je er vervolgens ook echt aan te houden. Je bed is in de ochtend nog zo lekker warm en een kwartiertje blijven liggen lijkt op het moment zelf zo heerlijk, maar als je het hele jaar door een kwartiertje langer blijft liggen, lig je op jaarbasis 91 uur en 15 minuten langer in bed. Dat zijn hele waardevolle uren waarin je je energie ook in je onderneming had kunnen stoppen. Dus spring uit bed en start met all-in kunt ondernemen.

Wil je meer tips over voluit ondernemen door mentale en fysieke fitheid? Lees dan de andere blogs, luister de podcastserie, kijk de video interviews en blijf all-in ondernemen met Allianz en Judith Noordzij.