Maatschappelijk betrokken ondernemen: zo doe je dat
Ondernemen in en met de omgeving
Bied stages aan jongeren
Sponsor je lokale clubs
Leen je middelen uit
Samen de handen uit de mouwen
In steeds meer ondernemingen kunnen medewerkers onder werktijd vrijwilligerswerk doen. Hiermee doe je als onderneming iets goeds voor de maatschappij en tegelijkertijd motiveer je je personeel. Wat dacht je bijvoorbeeld van een middagje helpen bij de voedselbank? Of hulp aan een activiteit van NLdoet? Of een dagje uit voor ouderen? Dit zou ook een nuttige invulling kunnen zijn van het jaarlijkse bedrijfsuitje: met z’n allen aan de slag voor een goed doel. Dat is nog eens teambuilding!
Vrijwilligerswerk kan je medewerkers ook motiveren in tijden dat ze thuiswerken of hybride werken. Door zich in te zetten voor een goed doel kunnen ze hun gedachten verzetten en zingeving vinden in maatschappelijke betrokkenheid. Bovendien komen ze in contact met andere mensen in een andere omgeving waardoor ze nieuwe inzichten en ideeën kunnen opdoen. Vaak zien medewerkers dit als een verrijking van hun werk en leven.
Wie goed doet, goed ontmoet…
Betrokken bedrijf, betrokken medewerkers
Uiteraard staat Allianz ook midden in de samenleving. Ook wij steunen organisaties die mensen in beweging brengen en de omgeving gezonder en duurzamer maken. Dat doen we als verzekeraar door het aangaan van partnerships en dat doen onze medewerkers door vrijwilligerswerk. Een voorbeeld van dat laatste is dat medewerkers tijdens de Week van het geld online lessen geven aan leerlingen van basis- en mbo-scholen over omgaan met geld. Eind maart vindt deze nationale projectweek weer plaats met als thema ‘van Doekoe tot Digi’.
Allianz heeft verschillende partnerships, waarvan die met de Olympische beweging en met Sea Shepherd het bekendste zijn. In Nederland zijn we vooral actief als sponsor van het Watersportverbond. Daarbij steunen wij de watersport, recreatief en in wedstrijdverband. Wij gaan niet alleen voor de Olympiërs, maar willen ook kinderen kennis laten maken met plezier op het water. Via het programma Optimist on Tour kunnen ze op een speelse manier leren varen, zeilen, surfen of kanoën. Dit jaar staat voor ons grotendeels in het teken van onze missie om de wateren schoner te maken, via de campagne The Future is Water: een platform dat recreatie, sport en duurzaamheid met elkaar verbindt met de focus op schoon water.