Maatschappelijk betrokken ondernemen: zo doe je dat

Ondernemen betekent kansen zien en ze ook grijpen. Uiteraard kansen om de omzet of winst te verhogen. Maar steeds vaker zien we ondernemers met een maatschappelijk doel, ondernemers die iets goeds willen doen voor hun omgeving. Maar liefst driekwart van de ondernemers is op een of andere manier maatschappelijk betrokken, zo blijkt uit onderzoek van Allianz. Maatschappelijk betrokken ondernemen (MBO) is dus een vaste waarde binnen het bedrijfsleven.
Overal zie je bedrijven midden in de samenleving. Die ondernemers nemen een maatschappelijk initiatief of steunen een duurzaam of sociaal project. Nationaal en lokaal. Op sociaal vlak, in de sport, cultureel of voor de natuur. Eigenlijk kan de samenleving niet meer zonder maatschappelijk betrokken ondernemers. In het kort betekent maatschappelijk betrokken ondernemen (MBO) dat bedrijven zonder financiële tegenprestatie hun medewerkers, faciliteiten, middelen en/of netwerk beschikbaar stellen. Er zijn verschillende manieren waarop je dat kunt doen. 
Voor jongeren is het interessant om tijdens hun studie al een keer een kijkje te nemen bij een bedrijf. Bijvoorbeeld via en snuffelstage. Op die manier komen scholieren en studenten erachter wat ze leuk vinden, en wat niet. Dat betekent echter niet dat de stagiair alleen komt om koffie rond te brengen of kopietjes te maken. Stel al van tevoren een duidelijk stageprogramma op zodat iedereen weet waar ‘ie aan toe is en er zinvolle taken liggen om op te pakken. Wees ook niet bang om een stagiair of trainee te betrekken bij een digitale meeting via Zoom of Teams: laat je verrassen door de nieuwe en verfrissende ideeën die hij of zij met zich meebrengt.
Voor veel verenigingen en clubs is het een uitdaging om elk jaar weer genoeg geld binnen te halen om goed te kunnen functioneren. Met name nu gemeenten steeds minder kunnen bijdragen en de subsidies steeds lager worden. En vooral nu de coronacrisis de sociale infrastructuur van ons land onder druk zet. De verenigingen en stichtingen hebben het bovendien steeds lastiger door de aangescherpte wet- en regelgevingen. Denk alleen al aan het openen van een bankrekening. Kennis en financiële steun zijn dan ook bij veel clubs meer dan welkom. 
Sponsoring bestaat vaak uit financiële steun. Maar je kunt ook je bedrijfsmiddelen of je bedrijfsruimte beschikbaar stellen. Denk maar eens aan gereedschap, meubels of voertuigen die de onderneming niet dagelijks gebruikt, en die je dus kunt uitlenen aan een vereniging. Een simpel voorbeeld: is je bedrijf gesloten tijdens de vakantie? Dan zou je kunnen overwegen om je ruimte beschikbaar te stellen aan een lokale vereniging die in deze periode activiteiten voor kinderen organiseert. Of wat dacht je van het uitlenen van je bedrijfsbusje om spullen te vervoeren voor de lokale fanfare? Een kleine moeite waarmee je een vereniging eenvoudig helpt.

In steeds meer ondernemingen kunnen medewerkers onder werktijd vrijwilligerswerk doen. Hiermee doe je als onderneming iets goeds voor de maatschappij en tegelijkertijd motiveer je je personeel. Wat dacht je bijvoorbeeld van een middagje helpen bij de voedselbank? Of hulp aan een activiteit van NLdoet? Of een dagje uit voor ouderen? Dit zou ook een nuttige invulling kunnen zijn van het jaarlijkse bedrijfsuitje: met z’n allen aan de slag voor een goed doel. Dat is nog eens teambuilding!

Vrijwilligerswerk kan je medewerkers ook motiveren in tijden dat ze thuiswerken of hybride werken. Door zich in te zetten voor een goed doel kunnen ze hun gedachten verzetten en zingeving vinden in maatschappelijke betrokkenheid. Bovendien komen ze in contact met andere mensen in een andere omgeving waardoor ze nieuwe inzichten en ideeën kunnen opdoen. Vaak zien medewerkers dit als een verrijking van hun werk en leven.

Het maakt niet uit voor welk goed doel, initiatief of project je je inzet. Je versterkt sowieso de sociale infrastructuur van je directe, regionale of landelijke omgeving. Bovendien kweek je hiermee ook goodwill voor de organisatie. Een win-win situatie! Kijk daarom maar eens welke non-profit organisatie of vereniging jou aanspreekt en ga het gesprek aan over de sponsormogelijkheden; wie weet staat de naam van jouw bedrijf binnenkort op de shirtjes van de lokale volleybalvereniging.

Uiteraard staat Allianz ook midden in de samenleving. Ook wij steunen organisaties die mensen in beweging brengen en de omgeving gezonder en duurzamer maken. Dat doen we als verzekeraar door het aangaan van partnerships en dat doen onze medewerkers door vrijwilligerswerk. Een voorbeeld van dat laatste is dat medewerkers tijdens de Week van het geld online lessen geven aan leerlingen van basis- en mbo-scholen over omgaan met geld. Eind maart vindt deze nationale projectweek weer plaats met als thema ‘van Doekoe tot Digi’.

Allianz heeft verschillende partnerships, waarvan die met de Olympische beweging en met Sea Shepherd het bekendste zijn. In Nederland zijn we vooral actief als sponsor van het Watersportverbond. Daarbij steunen wij de watersport, recreatief en in wedstrijdverband. Wij gaan niet alleen voor de Olympiërs, maar willen ook kinderen kennis laten maken met plezier op het water. Via het programma Optimist on Tour kunnen ze op een speelse manier leren varen, zeilen, surfen of kanoën. Dit jaar staat voor ons grotendeels in het teken van onze missie om de wateren schoner te maken, via de campagne The Future is Water: een platform dat recreatie, sport en duurzaamheid met elkaar verbindt met de focus op schoon water.