Gezond leven en gezond ondernemen: 5 praktische tips!

Gezond eten en genoeg bewegen. Het verhoogt je productiviteit, je effectiviteit, je intelligentie en je hersencapaciteit. Doen dus! Toch? Uit onderzoek van Allianz en Ipsos blijkt dat amper de helft van de ondernemers een gezonde levensstijl kan combineren met het ondernemerschap. Verder sport iets meer dan de helft van de ondernemers slechts 0 tot 1 uur per week. Zorgwekkende feitjes als je je bedenkt dat 100% van de ondernemers graag optimaal wil ondernemen. Toch hoeft gezond leven écht niet zo moeilijk te zijn als het lijkt. Hoe je dat doet? In deze blog vind je praktische tips om gezond te leven als ondernemer!

Een gezonde leefstijl, wat is dat?

Er is geen standaard definitie van een gezonde levensstijl, maar kort gezegd houdt een gezonde levensstijl in dat je meer dan 80% van de tijd gezond eet, niet te veel eet, voldoende slaapt én rust, voldoende beweegt (minimaal 5 minuten per uur) en voldoende sport (minimaal 3 uur per week).

Veel ondernemers vinden het lastig om prioriteit te geven aan een gezonde levensstijl. Als ondernemer heb je meestal één prioriteit: jouw zaak optimaal runnen. Maar vergeet niet dat jij als ondernemer de fundering bent van jouw onderneming. Als het met jou niet goed gaat, gaat het ook niet goed met je bedrijf.

5 tips om een gezonde levensstijl te combineren met het ondernemerschap:

Het hoeft niet meteen perfect. Ondernemers zijn van nature ambitieus. En veel ondernemers hebben de valkuil om direct met strenge regels de perfecte levensstijl na te leven en leggen de lat daardoor veel te hoog. Dus: begin met een lage lat en stel een realistisch doel voor jezelf.

Het klinkt misschien raar, maar ongemak dient de mens. Dus negeer de hulpmiddelen om zo gemakkelijk mogelijk van A naar B te komen:

  • Pak de trap, niet de lift
  • Parkeer je auto een paar straten verder, zodat je meer stappen moet zetten
  • Fiets naar je werk
  • Loop naar afspraken, loop naar de supermarkt
  • Wandel elk uur minimaal 5 minuten
  • Zet de printer niet naast je bureau, maar ver van je bureau vandaan
  • Idem dito voor het koffieapparaat

Gezond is een subjectief begrip. Om een voorbeeld te noemen: voor iemand met een glutenintolerantie is brood heel ongezond. Heb je die intolerantie niet? Dan is volkorenbrood juist een hele gezonde keuze. Hoe kun je makkelijk gezond eten?

  • Eet minimaal 400gr groente per dag
  • Eet 3 keer per dag groenten, bijvoorbeeld bij lunch, vieruurtje en avondeten
  • Eet 2 stuks fruit per dag
  • Eet zoveel mogelijk puur en onbewerkt, dus zo min mogelijk uit pakjes en zakjes
  • Kies voor de volkoren variant van brood, pasta, wraps en rijst (zilvervliesrijst)
  • Wees matig met sauzen
  • Spreek met jezelf af dat je 1x per week iets zoetigs neemt en laat het daarbij
  • Ga je uit eten? Kies voor 1 gang en vraag extra groenten erbij i.p.v. friet of brood
  • Veel trek? Neem snoeptomaatjes, komkommer of worteltjes
  • Beperk alcoholgebruik
  • Stop met eten voordat je vol zit
  • Kies een sport die je leuk vindt, anders houd je het niet vol
  • Zet het sporten in je agenda. Als je alleen sport als je niks anders hebt, gebeurt het niet
  • Zoek een buddy om mee te sporten, zodat je een stok achter de deur hebt
  • Zet de wekker een uurtje eerder en begin de dag met een workout. Dan zit je om 9 uur op kantoor en sta je al met 1-0 voor
  • Sport 2x in het weekend, dan hoef je nog maar 1x doordeweeks te sporten! 

Bereid in het weekend alvast je komende week voor. Kijk niet alleen naar taken, maar juist ook naar voeding en sport. Plan wat je de komende week gaat eten, doe de boodschappen en bereid alvast dingen voor, zoals pastasauzen of soep. Zorg dat je het jezelf makkelijk maakt om die week ook daadwerkelijk te eten wat je gepland hebt. Hoe meer moeite je moet doen op het moment suprême wanneer je trek hebt en moe bent, hoe kleiner de kans dat het je lukt om gezonde bewuste keuzes te maken. Zorg er ook voor dat je altijd gezonde snacks binnen handbereik hebt, zodat je niet per ongeluk naar koekjes grijpt.

Zet verder het sporten in je agenda en wijk er niet vanaf. Staat er in je agenda dat jij van 12.00 tot 13.00 uur gaat sporten en vraagt een zakenpartner of jij om 12.15 uur iets kunt bespreken? Dan is het antwoord dus “Nee, dan heb ik al een afspraak.” Je hebt namelijk een sportafspraak met jezelf, met de ondernemer, om all-in te kunnen blijven ondernemen.

Podcast en blog over mentale gezondheid

Wil je meer weten over het belang van preventie om arbeidsongeschiktheid te voorkomen? Beluister dan deze podcast en lees dit blog. Dit helpt je om vooruit te gaan.