Meer dan 20 slimme aftrekposten die belastingvoordeel kunnen opleveren

|

Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek, fiscale oudedagreserve, mkb-winstvrijstelling. Klinkt dit bekend? Nee? Wees gerust; je bent niet de enige. Uit onderzoek van de Belastingdienst (nota bene) blijkt namelijk dat ondernemers niet goed op de hoogte zijn van alle mogelijke aftrekposten. En dat is jammer, want het kan veel geld schelen. We zetten daarom de ins en outs op een rij.

Blog

De fiscale aftrekmogelijkheden die de Belastingdienst voor ondernemers biedt, zijn bedoeld om je winst, en dus je winstbelasting, te verlagen. Zelfstandigenaftrek, startersaftrek, kleinschaligheidsinvesteringsaftrek, mkb-winstvrijstelling, fiscale oudedagreserve. Het lijkt een soort buzzwoorden-bingo, maar dit is een hele rits aftrekposten waar je als zelfstandige mogelijk gebruik van kunt maken. Onderzoek van de Belastingdienst laat echter zien dat 4 op de 10 ondernemers helemaal niet weet op welke aftrekposten ze recht hebben.

Zonde, maar op zich logisch. Als ondernemer wil je je vooral bezighouden met je core business. Voor de meesten is administratie gewoonweg niet hun eerste prioriteit. Driek Kamps, landelijk directeur MKB bij de Belastingdienst, vertelt aan De Ondernemer: “Een stukadoor wil vooral stuken. Die heeft vaak minder met het doen van aangifte dan een ICT-er of boekhouder. Maar het is van belang dat iedereen die ondernemer is of wordt, begrijpt wat het inhoudt. Voor het doen van aangifte moet je je goed voorbereiden, moeten ondernemers zich goed bewust zijn van rechten en ook plichten. Met de juiste kennis gebruik je vanaf het begin de juiste aftrekposten en is iemand ook minder geld en tijd kwijt bij een volgende keer.”

Welke kosten mogen ‘op de zaak’?

Uit hetzelfde onderzoek van de Belastingdienst bleek bovendien dat 1 op 3 ondernemers niet weet welke zakelijke autokosten aftrekbaar zijn. En de Ondernemersbarometer van Allianz laat zien dat 33% van de zzp’ers en 20% van de mkb’ers niet van op de hoogte is van het feit dat je ook de premie van je arbeidsongeschiktheids­verzekering (AOV) mag aftrekken.

Alle kosten die maakt om je onderneming te starten of draaiende te houden kunnen echter, soms gedeeltelijk, aftrekbaar zijn. Geen idee waar je aan moet denken? We maken een lijstje:

- Lonen en personeelskosten,

- Bedrijfskleding,

- Kosten voor je inschrijving bij de KvK,

- Huur van je kantoor of bedrijfsruimte plus het onderhoud en bijvoorbeeld de verwarming,

- Inrichting van je kantoor of werkplaats,

- Machines, gereedschap, inventaris, laptops, telefoons, tablets, maar ook spullen als briefpapier,

- Je zakelijke telefoonkosten,

- Marketingkosten, waaronder bijvoorbeeld je website,

- Kosten aan je accountant, boekhouding en administratie,

- De auto van de zaak,

- Vakliteratuur en studiekosten,

- Zakelijke verzekeringen, zoals Auto, AOV, en Aansprakelijkheid.

Kleine kanttekening is dat niet al deze kosten altijd in één keer kunnen worden afgetrokken. Naar mate de investering langer meegaat, moet de aftrek ook worden gespreid. Bovendien bestaat er voor de Belastingdienst nog zoiets als ‘gemengde kosten’, voor dingen waar je privé ook profijt van hebt. Die mag je dan deels aftrekken. Een auto van de zaak kan daar onder vallen, maar denk bijvoorbeeld ook aan lunchkosten, representatiekosten of reis- en verblijfskosten.

Het is de moeite waard om al deze zakelijke kosten mee te nemen in je boekhouding én je te verdiepen in de aftrekposten die op jouw situatie van toepassing zijn. Zijn er aftrekbare zaken die je toch al wilde aanschaffen?

Misschien is het interessant om dit voor 31 december te doen, zodat ze meetellen in 2018. Er zijn een hoop slimme ‘trucjes’ om je winst en dus je belasting te verlagen. Een beetje effort en de juiste informatie kan je een hoop voordeel opleveren. Ben je zelf niet zo’n rekenwonder? Je kunt altijd advies inwinnen bij een accountant. En de kosten daarvan? Die mag je gewoon aftrekken.