Nieuw jaar, frisse start: de goede voornemens van ondernemers

2018 is achter de rug, 2019 is begonnen. Voor ondernemers zijn dit weer 365 dagen om het bedrijf in 2019 tot een nog groter succes te brengen en nieuwe doelen te behalen. Al zit deze ‘nieuwe start’ eigenlijk stiekem meer tussen de oren, want het verschil tussen 31 december 2018 en 1 januari 2019 is in principe maar één dag.

Toch evalueert een groot aantal ondernemers het afgelopen jaar aan het einde van het oude jaar en komt dan tot de conclusie dat bepaalde zaken toch anders moeten in het nieuwe jaar. Om erachter te komen welke goede voornemens ondernemers hebben voor 2019, heeft Allianz hier in samenwerking met onderzoeksbureau Ipsos onderzoek naar gedaan.

Uit het onderzoek blijkt dat de meerderheid van de ondernemers zich in 2019 op zakelijk vlak met name richt op financiële groei (56%). 38 procent van hen is van plan op de kosten te besparen om deze groei te realiseren. Maar ook uitbreiding (28%), specialisatie (26%) van de producten die het bedrijf aanbiedt en samenwerking met externe partijen (21%) zijn veelgenoemde strategieën om financiële groei te realiseren.

Naast financiële groei gaan ondernemers zich in 2019 focussen op het meekomen met trends en ontwikkelingen (50%), uitbreiding van het product- en/of dienstenpakket (37%), en het investeren in medewerkers (22%). In totaal kiest 35 procent van de ondernemers om verder prioriteit te geven aan duurzaam ondernemen. Dit doen deze ondernemers met name door afval te scheiden en energie te besparen op de werkvloer.

Ook op privévlak hebben ondernemers een aantal goede voornemens. Met name mkb’ers vinden meer aandacht voor een gezonde werk/privébalans belangrijk: 22 procent wil minder gaan werken door bijvoorbeeld een parttime dag in te voeren, en 26 procent wil in privétijd geen werkgerelateerde activiteiten ondernemen (mail, telefoon). Dit komt niet helemaal uit de lucht vallen, want maar liefst 53 procent van de mkb’ers geeft aan meer dan 40 uur per week te werken.

Het is goed om te zien dat ondernemers bij het bedenken van nieuwe voornemens niet enkel kijken naar hoe men er voorstaat op zakelijk vlak, maar ook opnieuw kritisch kijken naar hoe werk de privésituatie beïnvloedt. Niet gek natuurlijk: werk en privé zijn bij veel ondernemers met elkaar verweven. Een 9-tot-5 baan is voor veel ondernemers een illusie, wat het lastiger maakt om een duidelijke scheiding te maken. Daarom is het des te belangrijker om grenzen te stellen.

Maak voor jezelf een duidelijke scheiding tussen werk en privé. Denk aan het reserveren van tijd voor sociale activiteiten of om zelf tot rust te komen. De stress die je werkmail- en telefoon hierbij oplevert moet je niet onderschatten. Het lukt de meesten niet om gewoontes in een keer te veranderen of voornemens ook daadwerkelijk vol te houden, maar het feit dat je hierbij stilstaat en jezelf bewust bent van de nodige veranderingen is de beste eerste stap die je kunt nemen.

Wilt u de opvallendste resultaten uit het onderzoek in één oogopslag zien? Bekijk dan deze infographic.