Maatschappelijk betrokken ondernemen: zo doe je dat

|

Het ondernemerschap kenmerkt zich door kansen zien en ze vervolgens ook grijpen. En dan niet alleen om het eigen bedrijf te laten groeien; de Nederlandse ondernemer draagt ook graag een steentje bij aan de maatschappij. Uit onderzoek van Allianz blijkt dat maar liefst 75 procent van de ondernemers al op een of andere manier maatschappelijk betrokken is. Duurzaam ondernemen is dus niet langer een trend, maar eerder een bedrijfsdoel.

Blog

Maatschappelijke betrokkenheid wordt steeds belangrijker in onze samenleving. Ook in het bedrijfsleven neemt dit een steeds prominentere rol in. In een notendop betekent deze vorm van ondernemen dat het bedrijfsleven zonder financiële tegenprestatie haar medewerkers, faciliteiten, middelen en/of netwerk beschikbaar stelt. Er zijn verschillende manieren waarop je als ondernemer een steentje kunt bijdragen aan de maatschappij. Lees mee en laat je inspireren voor je eigen bedrijf.

Stage of leer-/werkplekken voor jongeren

Voor jongeren is het interessant om voor het afronden van de studie al een keer een kijkje te nemen bij een bedrijf. Een snuffelstage is hier een goed voorbeeld van. Op die manier komen ze erachter wat ze leuk vinden, en wat niet. Dat betekent echter niet dat de stagiair alleen komt om koffie te halen en kopietjes te maken. Bepaal al van tevoren een duidelijk programma zodat er genoeg gevarieerd werk ligt om op te pakken. Ben ook niet bang om een stagiair te betrekken bij een brainstorm: laat je verrassen door de nieuwe ideeën die hij of zij met zich meebrengt, waar je misschien zelf nog niet aan had gedacht.

Sponsoring

Voor veel verenigingen is het een uitdaging om elk jaar weer genoeg financiële middelen binnen te halen om zwarte cijfers te schrijven. Met name nu er steeds meer wordt gekort op subsidies. Bovendien maken de steeds verder aangescherpte wet- en regelgevingen het niet makkelijker. Financiële steun is dan ook bij veel verengingen meer dan welkom. Hoe groot het bedrag is, is natuurlijk geheel aan de onderneming om te bepalen. Elke euro is welkom.

Uitlenen van middelen

Buiten financiële middelen, is het ook goed om eens kritisch naar je onderneming te kijken om te kijken welke bestaande middelen wellicht ook bruikbaar zijn voor anderen. Dat kunnen bijvoorbeeld objecten zijn die de onderneming niet dagelijks nodig heeft, en dus uit te lenen zijn aan verenigingen. Een simpel voorbeeld: sluit je bedrijf tijdens de bouwvak? Dan zou je kunnen overwegen om je accommodatie beschikbaar te stellen aan een lokale vereniging die in deze zomerperiode activiteiten voor kinderen organiseert. Of wat dacht je van het uitlenen van je bedrijfsbusje om spullen te vervoeren voor de lokale fanfare? Een kleine moeite waarmee je een vereniging eenvoudig mee uit de brand helpt.

Handjes uit de mouwen steken

Steeds meer werkgevers bieden werknemers de mogelijkheid om onder werktijd vrijwilligerswerk te doen. Hiermee doe je als ondernemer iets goeds voor de maatschappij en tegelijkertijd motiveer je je personeel. Wat dacht je bijvoorbeeld van een middagje helpen bij de voedselbank? Of een dagje uit organiseren voor ouderen? Dit zou je zelfs nog kunnen organiseren in plaats van het jaarlijkse bedrijfsuitje om zo met z’n allen aan de slag te gaan voor een goed doel. Dat is nog eens een andere manier van teambuilding!

Het maakt als onderneming niet uit voor welk initiatief je je inzet. Je maakt hoe dan ook toch een groot verschil, alle beetjes helpen. Bovendien kweek je hiermee meteen goodwill voor de organisatie. Een win-win situatie! Kijk daarom maar eens om je heen welke non-profit organisatie of vereniging jou aanspreekt en ga het gesprek aan over de mogelijkheden; wie weet staat de naam van jouw bedrijf binnenkort op de shirtjes van de lokale volleybalvereniging.