Klant blijft zelfs tijdens kerstdiner koning

Ondernemen doe je vaak ook buiten kantoortijden. Misschien ben je wel iemand die het zelfs tijdens het kerstdiner niet kan laten. Is dat erg?

Je bent in ieder geval niet de enige. Ruim 34% van de ondernemers neemt tijdens het kerstdiner gewoon een zakelijk telefoontje aan. 5% doet dat alleen als de beller een potentiële nieuwe klant is. 41% negeert bij die feestelijke gelegenheid wèl alle zakelijke oproepen.

Het zijn cijfers uit de Ondernemersbarometer 2017 van Allianz. Het jaarlijkse onderzoek peilt bij 1100 zzp’ers en mkb’ers hun diepere drijfveren, zorgen en afwegingen.

Een klant die belt tijdens het kerstdiner lijkt hoe dan ook geen reden tot zorg. Onder het motto ‘Zaken zijn zaken en misschien duurt het maar even’ neemt 39% van de klein-mkb’ers altijd op. Bij zzp’ers doet 33% dat. Als de beller een potentiële klant is, zijn vrouwelijke ondernemers daarin nog uitgesprokener dan mannelijke. Zij beantwoorden zo’n telefoontje bijna twee keer zo vaak.
Is dat een reden voor familie en vrienden om ‘jij bent getrouwd met je werk’ of ‘pas op voor een burn-out’ te roepen? Misschien, maar het lijkt onnodig. Zo’n gesprek hoeft niet lang te duren. Je kunt het aannemen en afspreken wanneer je terug zult bellen. Overigens is ook voor negeren of wegdrukken wat te zeggen. Je kunt immers altijd op een later tijdstip bellen, of een bericht sturen en uitleggen dat je net aan de feestdis zat.
Het kerstfeest heeft voor ondernemers wel een grotere emotionele waarde dan andere vrije tijd. Maar liefst 82% heeft nog nooit een opdracht afgeslagen vanwege een vakantie of sabbatical . Bij groot-mkb’ers loopt dat percentage op tot 93%. Ook in die situaties kijken de geslachten er verschillend tegenaan. Van de ondervraagde vrouwen geeft 76% een opdracht voorrang op vakantie. De mannen weten helemaal van geen ophouden. Van hen helpt 87% eerst de klant en vertrekt dan pas naar de vakantiebestemming.
Een zakelijk telefoontje tijdens het kerstdiner kan ook betekenen dat je geld verdient waarmee je het volgende feestje betaalt. Dus als je het kort houdt, hoeven klant en kalkoen elkaar zeker niet te bijten.