Hoe ondernemersspirit de maatschappij kan helpen

|

Kansen zien en ze grijpen, dat typeert het ondernemerschap. Alle ondernemers zijn ooit klein begonnen en weten dan ook dat een steuntje in de rug, in welke vorm dan ook, bepalend kan zijn voor toekomstig succes. Daarom draagt maar liefst 75 procent van de Nederlandse mkb’ers steentje bij aan de maatschappij, zo blijkt uit onderzoek van Allianz en Ipsos.

Blog

Ondernemers hebben lef en doorzettingsvermogen. Allianz bedankt tijdens de Dag van de Ondernemer samen met MKB Nederland alle ondernemers voor hun inzet en moedigt hen van harte aan te blijven ondernemen en hiermee hun steentje bij te dragen aan de maatschappij.

Zowel grotere als kleinere Nederlandse ondernemingen tonen hun maatschappelijke betrokkenheid, respectievelijk maar liefst 86 en 64 procent. Kortom: de passie en de drive die bij het ondernemen komt kijken, brengen zij graag over op anderen. Want wat is mooier dan je ondernemersspirit inzetten om de maatschappij een beetje verder te helpen? We lichten daarom drie mogelijkheden toe om als mkb’er je maatschappelijke betrokkenheid te tonen:

1. Bied stages of leer-/werkplekken aan

Naast het opdoen van kennis, is praktijkervaring toch wel één van de meest essentiële onderdelen om je vaardigheden te ontwikkelen. En dat begint natuurlijk al in de schoolbanken. Kijk eens rond of er in de buurt scholen zitten die een opleiding aanbieden die aansluit bij je bedrijf. Denk hiervoor ook eens out-of-the-box. Zo heeft een logistiek bedrijf naast enkel chauffeurs ook een goede administratief medewerker nodig, en een goede fotograaf ook iemand die verstand heeft van marketing om zijn expertise middels een goed communicatieplan naar buiten te brengen.
Behalve scholen kun je ook kijken of je mensen met een maatschappelijke afstand of met een afstand tot de arbeidsmarkt een leer-/werkplek aan kan bieden. Denk hierbij aan statushouders of mensen met een bepaalde (lichamelijke of verstandelijke) beperking. Deze mensen hebben vaak unieke kwaliteiten en staan te springen om ervaring op te doen. Er is meer mogelijk dan je denkt!
Een stage of leer-/werkplek brengt een frisse wind in je onderneming, helpt je om zaken vanuit een ander perspectief te bekijken én geeft zowel je bedrijf als je tijdelijke werknemer een boost voor de toekomst.

 

2. Sponsor lokale initiatieven

Je naam en logo op het shirt van de lokale voetbalvereniging, jouw warme broodjes uitdelen bij de finish van een hardloopwedstrijd of belangeloos de aankleding van de jaarlijkse kerstmarkt voor je rekening nemen. Het zijn allemaal manieren om in je eigen omgeving te werken aan je zichtbaarheid en je merknaam op een positieve manier onder de aandacht te brengen. Het is een kleine investering, maar zorgt voor veel goodwill in de community die het dichtste bij je staat. Je maak op een sympathieke manier duidelijk dat je betrokken bent bij de maatschappij en geeft je onderneming een gezicht.

 

3. Doe schenkingen

Een onvervalst stukje altruïsme: iets doen voor een ander zonder de intentie te hebben er zelf beter van te worden. Kies eens een mooi doel uit en bepaal een geschikt bedrag om te schenken, bijvoorbeeld rond Kerstmis of als er een ramp is gebeurd. Je zult er niet direct meer omzet van krijgen, maar je laat wel zien dat je onderneming hart heeft voor wat er gebeurt in de wereld. Het initiatief kies je natuurlijk zelf. Zo kun je kijken wat je zelf belangrijk vindt in het leven – ruim de helft van de ondernemers baseert daar hun keuze op. Ook kun je zoeken naar initiatieven die goed aansluiten bij je onderneming.

Wij vinden dat ondernemers respect verdienen voor hun inzet en dat er een moment moet zijn waarop aandacht wordt gegeven aan het belang van ondernemers voor Nederland. Een dag waarop ondernemers worden bedankt voor hun durf en doorzettingsvermogen. Welke ondernemer zet jij in het zonnetje?