Gezond leven en gezond ondernemen: 5 praktische tips!

|

Gezond eten en genoeg bewegen. Het verhoogt je productiviteit, je effectiviteit, je intelligentie en je hersencapaciteit. Doen dus! Toch? Uit onderzoek van Ipsos in opdracht van Allianz blijkt dat slechts een krappe helft van de ondernemers een gezonde levensstijl kan combineren met het ondernemerschap. Verder sport iets meer dan de helft van de ondernemers slechts 0 tot 1 uur per week. Zorgwekkende feitjes, als je je bedenkt dat 100% van de ondernemers graag optimaal wil ondernemen. Toch hoeft gezond leven écht niet zo moeilijk te zijn als het lijkt. Lees verder voor praktische tips om gezond te leven in combinatie met jouw rol als ondernemer!

Blog

Een gezonde levensstijl, wat is dat eigenlijk? Er is geen standaard definitie van een gezonde levensstijl, maar kort gezegd houdt een gezonde levensstijl in dat je meer dan 80% van de tijd gezond eet, niet te veel eet, voldoende slaapt én rust (let op: dit zijn twee verschillende dingen), voldoende beweegt (minimaal 5 minuten per uur) en voldoende sport (minimaal 4 uur per week).

Veel ondernemers vinden het lastig om prioriteit te geven aan een gezonde levensstijl. Als ondernemer heb je meestal één prioriteit: jouw business optimaal laten draaien. Maar vergeet niet dat jij als ondernemer de fundering bent van jouw onderneming. Als het met jou niet goed gaat, gaat het ook niet goed met je onderneming.

5 tips om een gezonde levensstijl te combineren met het ondernemerschap:

1. Wees niet te ambitieus

Het hoeft niet meteen perfect. Veel ondernemers hebben de valkuil om direct met strenge regels de perfecte levensstijl na te leven en leggen de lat daardoor veel te hoog. Dus echt: begin met een lage lat en stel een realistisch doel voor jezelf.

2. Beweeg, beweeg, beweeg

Het klinkt misschien raar, maar ongemak dient de mens. Dus maak geen gebruik van alle “gemakkelijke” hulpmiddelen om het ons zo gemakkelijk mogelijk te maken van A naar B te komen:

  • pak de trap in plaats van de lift
  • parkeer je auto een paar straten verder, zodat je meer stappen moet zetten
  • fiets naar je werk
  • loop naar afspraken, loop naar de supermarkt
  • wandel elk uur 5 minimaal minuten
  • zet de printer niet naast je bureau, maar ver van je bureau vandaan
  • idem dito voor het koffieapparaat

3. Maak bewuste gezonde keuzes

Gezond is een subjectief begrip. Om een voorbeeld te noemen: voor iemand met een glutenintolleratie is brood heel ongezond. Heb je die intolerantie niet? Dan is volkorenbrood een hele gezonde keuze. Toch gebruik ik het begrip hier wel. Hoe kun je makkelijk gezond eten?

  • Eet minimaal 400gr groente per dag
    • Probeer minimaal 3 groentemomenten te hebben per dag
      • Lunch, vieruurtje en avondeten, bijvoorbeeld
  • Eet 2 stuks fruit per dag
  • Eet zoveel mogelijk puur en onbewerkt, dus zo min mogelijk uit pakjes en zakjes
  • Kies voor de volkoren variant van brood, pasta, wraps en rijst (zilvervliesrijst)
  • Matig met sauzen
  • Spreek met jezelf af dat je 1x per week iets zoetigs neemt en laat het daarbij
  • Ga je uit eten? Kies voor 1 gang en vraag extra groenten erbij i.p.v. friet of brood
  • Veel trek? Neem snoeptomaatjes, komkommer of worteltjes
  • Beperk alcoholgebruik
  • Stop met eten voordat je vol zit

4. Sport minimaal 3x per week

  • Kies een sport die je leuk vindt, anders houd je het niet vol
  • Zet het sporten in je agenda. Als je het sporten gaat doen op een moment dat je “niks anders hebt”, gebeurt het niet
  • Zoek een buddy om mee te sporten, zodat je een stok achter de deur hebt
  • Zet de wekker een uurtje eerder en begin de dag met een workout. Dan zit je om 9 uur op kantoor en sta je al met 1-0 voor
  • Sport 2 uur in het weekend, dan hoef je nog “maar” 1 uur doordeweeks te sporten! (Meer mag altijd, graag zelfs J)

 5. Een goede voorbereiding is het halve werk

Zorg dat je in het weekend je komende week voorbereidt. Kijk niet alleen naar werkzaamheden, maar juist ook naar voeding en sport. Plan in het weekend wat je de komende week gaat eten, koop de ingrediënten en bereid alvast een aantal dingen voor. Denk bijvoorbeeld aan pastasauzen en soepen. Zorg dat je het jezelf makkelijk maakt om die week ook daadwerkelijk te eten wat je gepland hebt. Hoe meer moeite je moet doen op het moment suprême wanneer je trek hebt en moe bent, hoe kleiner de kans is dat het je lukt om gezonde bewuste keuze te maken. Zorg er ook voor dat je altijd gezonde snacks binnen handbereik hebt, zodat je niet per ongeluk naar koekjes grijpt.

Zet verder het sporten in je agenda en geef er echt prioriteit aan. Staat er in je agenda dat jij van 12:00 tot 13:00 uur gaat sporten en vraagt een collega of jij om 12:15 uur iets kunt bespreken? Dan is het antwoord dus “Nee, dan heb ik al een andere afspraak.” Je hebt namelijk een sportafspraak met jezelf, met de ondernemer, om all-in te kunnen blijven ondernemen.

Wil je meer tips over hoe mentale en fysieke fitheid je voluit laat ondernemen? Beluister dan de inspirerende en motiverende podcasts, video interviews en lees de andere blogs van Judith. Dit helpt je om vooruit te gaan.