Expert-blog: Effectiever werken door juiste balans tussen werk en privé

|

Als verzekeraar voor ondernemend Nederland kennen wij de wereld van mkb’ers en zzp’ers. Die kennis danken wij aan onze dagelijkse praktijk, onze internationale oriëntatie, gerichte onderzoeken én aan experts waarmee wij samenwerken. Wij delen die kennis met jou zodat jij je ambities kunt verwezenlijken en beter kunt ondernemen.

Blog

Grip op je werk en leven

Als ondernemer maak je keuzes en neem je risico’s. Maar sommige risico’s wil je voorkomen. En dan vooral het grootste ondernemersrisico: niet meer kunnen werken door een ongeval of ziekte. Of doordat je uitgeteld bent doordat je leven uit balans is geraakt. Dat laatste gebeurt steeds vaker. En het is juist een risico dat je zelf in de hand hebt. Het is een kwestie van grip krijgen op je werk en leven. Maar hoe doe je dat? Effectiviteitstrainer Janny Brusselers weet wat ondernemers beweegt en belemmert. En hoe je effectiever kunt werken.

Zelf je tijd indelen?

Eigen baas zijn en zelf bepalen wanneer je werkt. Dat is een van de voordelen van het ondernemerschap. Je zou dan denken dat ondernemers de ideale balans hebben tussen werk en privé. Maar dat is lang niet altijd zo. Veel ondernemers worstelen juist met een evenwichtige verhouding. En bij veel ondernemers slaat die balans door waardoor ze het gevoel krijgen dat ze nergens meer tijd voor hebben of niets meer goed doen. Ze vinden dat ze tekortschieten op hun werk en in hun persoonlijke leven. Uitval ligt dan op de loer.

 

Ondernemers komen tijd tekort

Janny Brusselers herkent dit beeld. Zij heeft in haar praktijk regelmatig te maken met ondernemers die geleefd worden, lange dagen maken en hun klanten optimaal willen bedienen waardoor ze te weinig tijd overhouden voor andere zaken dan werk. De zaak gaat altijd voor en als ondernemer sta je altijd ‘aan’. Totdat het niet langer gaat. Meestal blijkt dan dat de alledaagse hectiek en de waan van de dag de regie hebben overgenomen. Je komt dan niet meer toe aan de dingen die je zou wíllen doen... En je hebt te weinig tijd voor jezelf en de mensen waar je omgeeft. Weg is de balans.

 

Grip op je werk en leven door effectiever met je tijd om te gaan

Het is dan de kunst om weer grip te krijgen op je werk (en je leven). Vooral ook om zo weer effectiever met je tijd om te gaan en overzicht en rust te creëren. Janny Brusselers: “Als ondernemer ben je meer dan ondernemer alleen. Je hebt meerdere rollen in je leven. Je bent ook partner van je geliefde, vriend van je vrienden, vrijwilliger, sporter in een team, ouder van je kind, kind van je ouders… Vraag je af welke rollen je hebt, wat je in die rollen wilt bereiken en hoe je dat organiseert om ze goed in te vullen. Dat geeft voldoening.”

 

Durf keuzes te maken en ‘nee’ te zeggen

Janny stelt dat je als ondernemer keuzes moet maken, dat je ook ‘nee’ durft te zeggen, maar vooral dat je structuur aanbrengt in je leven en je werk. En dat stuit nogal eens op weerstand. “Je hebt ondernemers die zeggen dat ze helemaal geen structuur willen. Dat ze juist ondernemer zijn om volledig vrij en zonder grenzen te leven. Maar het tegenovergestelde is waar: door overzicht te creëren ervaar je juist meer vrijheid. Als je je zaken goed organiseert, heb je helder voor ogen wat er moet gebeuren en waarom, waardoor je heel effectief kunt omgaan met je tijd. Bovendien geven overzicht en structuur, bijvoorbeeld in je e-mail en to-do-lijst, je rust en een opgeruimd hoofd. En dát kun je als ondernemer goed gebruiken om je creativiteit te laten stromen. Als je erkent waar de knelpunten zitten, kun je stappen zetten naar effectiever en productiever werken en hou je tijd over. Na afloop van een trainingstraject hoor ik van ondernemers dat ze een stuk gelukkiger zijn en zich vrijer voelen, omdat hun werk- en privétijd meer in balans is. En dat, geluk in je werk én in je thuissituatie, zou eigenlijk het doel van elke ondernemer moeten zijn.”

 

Effectiever ondernemen, hoe doe je dat?

  • Ga na welke rollen je in je leven en werk hebt en wat je daarin wilt bereiken
  • Richt je op de hoofdzaken en vermijd afleidingen
  • Organiseer je tijd zo dat je die rollen goed invult
  • Creëer overzicht in je werkzaamheden
  • Durf (bij)zaken te delegeren of uit te besteden
  • Stel grenzen en durf ‘nee’ te zeggen (tegen opdrachten)
  • Zet je bedrijfsmodus soms op ‘off’
  • Wees je bewust van je eigen welzijn en werk-privébalans
  • Reflecteer op je motivatie om zelfstandig ondernemer te zijn
  • Weet welke (emotionele) sociale steun aanwezig is en accepteer die
  • Omring je met mensen die je kunnen afremmen
  • Gun jezelf een werkvrije vakantie

 

Meer tips over effectiever ondernemen

Op effectiviteitstrainer vind je meer tips over effectief ondernemen en productief werken met meer energie, rust en ruimte.