Je staat niet alleen: de frustraties die elke ondernemer herkent

|

Uitdagingen horen bij het ondernemerschap, en zijn voor één op de vijf ondernemers zelfs dé reden dat zij ooit voor zichzelf zijn begonnen. Zij krijgen er energie van, net als van loyale klanten, complimenten, winst en tevreden medewerkers.

Blog

Toch komen er ook af en toe frustraties kijken bij het dagelijkse bestaan van een ondernemer. Allianz inventariseerde de meest genoemde frustraties tijdens zijn laatste onderzoek in samenwerking met GfK. Ben je benieuwd welke het vaakst genoemd worden? Lees mee en kijk hoe herkenbaar de volgende frustraties zijn.

1. Voldoen aan wet- en regelgeving

Een onderdeel van het ondernemen waar veel ondernemers niet per se voor tekenen, is het moeten voldoen aan wet- en regelgeving. Dit staat zelfs op nummer 1 als grootste frustratie. Het zorgt voor veel extra werk, terwijl het niet per se meteen iets oplevert. Denk aan de nieuwe privacywet die 25 mei van kracht ging. Helaas kom je er als ondernemer niet onderuit.

 

2. Veel administratie moeten doen

Bij ondernemen hoort administratie. Hoe anders weet je welke facturen zijn betaald, of alle werknemers hun loon hebben ontvangen en hoe het bedrijf ervoor staat? De administratie op orde hebben betekent dat je een goed overzicht hebt. Tegelijkertijd betekent dit ook dat je minder tijd over hebt voor je grote passie: het ondernemen zelf. Maar net zoals bij het vorige punt geldt: als je dit goed op orde hebt, kun je je daarna focussen op waar je goed in bent, zoals het bedenken van nieuwe ideeën en innovatieve oplossingen.

 

3. Winst blijft achter

Het doel voor veel ondernemers is om als bedrijf te blijven groeien. Voor nieuwe investeringen is het wel belangrijk dat er genoeg geld binnenkomt. Als dat achterblijft, blijft er weinig meer over na het dekken van basale zaken als facturen betalen en werknemers salaris uitkeren. Daarbij komt ook dat winst misschien wel betekent dat je er zelf iets meer aan overhoudt. En dat is toch een leuk extraatje, wat je verdiend hebt.

 

4. Klanten die niet betalen

Een frustratie die samenhangt met de vorige ergernis, is wanneer klanten niet betalen. Jij hebt er als ondernemer keihard voor gewerkt en dan is het frustrerend als je niet op tijd betaald wordt. Bovendien kost het nog eens extra energie, extra tijd en dus ook extra tijd als je er nog een aantal keer achteraan moet gaan voordat het geld uiteindelijk op de rekening staat.

 

Of... niks!

Gelukkig gaan ook veel ondernemers zonder frustraties door het ondernemerschap. Zo gaan zzp’ers met 30 procent het vaakst frustratieloos door het leven. Mkb’ers scoren hier helaas slechter op, slechts 14 procent heeft helemaal geen frustraties.

Frustraties zijn gelukkig vaak te relativeren. Een kwart van de ondernemers geeft namelijk aan veel energie te krijgen van het ondernemen. Je doet immers dagelijks iets wat je leuk vindt en waar je goed in bent! En gelukkig zijn ondernemers ook goed in staat om hun werk los te laten zodra ze thuis zijn: 40 procent kan dit vaker wel dan niet en 23 procent lukt dit zelfs altijd. Want vergeet niet: het is tegelijkertijd ‘ook maar’ werk.