3 inspirerende ondernemers die zich in 2018 hebben bewezen

|

Veel mensen hebben een idool, een voorbeeld waar je tegenop kijkt. Zo niet anders bij ondernemers. Met name als het even tegenzit, kan het als een steuntje in de rug voelen om te beseffen dat elk groot, succesvol bedrijf ooit klein is begonnen, inclusief alle twijfels en onzekerheden die daarbij horen. Durven te ondernemen en risico’s durven te nemen is dan ook een belangrijk motto voor veel ondernemers. Ook in 2018 waren er weer een aantal ondernemers die hebben laten zien dat de meest simpele, kleine ideeën uit kunnen groeien tot enorm succesvolle bedrijven.

Blog

Op de Dag van de Ondernemer afgelopen vrijdag 16 november, opgezet door MKB Nederland, hebben we deze ondernemers wederom bedankt voor hun lef en doorzettingsvermogen. Het zijn toch vaak deze ondernemers die als voorbeeld dienen voor de kleinere ondernemers, die misschien pas net zijn begonnen, maar wel een enorme ondernemersdrang hebben. Vandaar dat we een aantal van deze kanjers op een rijtje zetten die in 2018 hebben bewezen dat je groot moet blijven denken om je dromen waar te maken.

Het baanbrekende Ocean Cleanup door Boyan Slat

Je hebt ongetwijfeld van het initiatief Ocean Cleanup gehoord. Gestart door de inmiddels 24-jarige Delftse student Boyan Slat, is het initiatief uitgegroeid tot een mega-project. De bedoeling? Het bouwen van een veegarm die plastic uit de oceaan vist, die op dit moment in de oceaan wordt klaargezet voor gebruik. Boyan bedacht zijn idee op 16-jarige leeftijd voor een profielwerkstuk. Sindsdien heeft hij het idee niet meer los kunnen laten. 30 miljoen ingezamelde dollars later is het opruimsysteem begonnen met het vervullen van zijn missie in de praktijk. Uiteraard komt met snelle groei en bekendheid ook veel kritiek, maar daar heeft Boyan knap het hoofd aan kunnen bieden door de focus te houden op zijn doel: de wereld plasticvrij maken.

Uit deze case blijkt dat als je voor de volle honderd procent achter je idee staat, je met een beetje moeite ongetwijfeld meer mensen kunt vinden die iets in je plan zien. Door hun expertise en financiële middelen te bundelen, kun je een simpel idee laten groeien tot een wereld verbeterend project. De aanhouder wint!

Olcay Gulsen - ná SuperTrash

Begin dit jaar werd bekendgemaakt dat het bekende modemerk SuperTrash faillissement had aangevraagd. Een maand daarvoor had Olcay Gulsen al het stokje doorgegeven als CEO van het bedrijf. Een ongetwijfeld zware tijd en tegenslag voor haar en haar bedrijf.

Wat je hiervan kunt leren? Het leven van een ondernemer gaat niet altijd over rozen. Gulsen heeft zich kunnen herpakken en is inmiddels niet meer van de televisie af te slaan als mediapersoonlijkheid. Zo kun je haar gezien hebben in de tv-show ‘Beter Laat Dan Nooit’, maar ook als influencer op social media. Weet dus waar je krachten liggen en ben ook niet bang om afscheid te nemen van een project als het geen goede match meer blijkt te zijn. Als de ondernemersmentaliteit er is, komt er vast wel weer iets nieuws op je pad waar je je voor de volle honderd procent op kunt richten. Van alles kun je leren.

Iedereen aan de huurfiets met Swapfiets

Je zou denken dat iedereen in Nederland inmiddels minstens één fiets heeft. Toch bleek er genoeg ruimte te zijn voor het concept Swapfiets: voor een vast bedrag per maand een fiets die het altijd doet. De leenfiets met blauwe band is een gat in de markt: inmiddels is de fietsenabonnementsdienst uitgebreid naar een aantal Europese steden. Onder andere hierdoor is het bedrijf in 2017 met maar liefst 1600 procent gegroeid. Na succes in Nederland is Swapfiets in 2018 uitgebreid naar België, Duitsland en Denemarken. Resultaten die je niet dagelijks tegenkomt en zeker de toegevoegde waarde van het bedrijf laten zien.

Waar het idee vandaan kwam? Oprichters Richard Burger, Martijn Obers, Dirk de Bruijn, Steven Uitentuis hadden er simpelweg zelf behoefte aan. Een reden waarom veel bedrijven worden opgericht. Iets is er nog niet, waardoor je eenvoudig in kunt springen op dit potentiële gat. Geloven in jezelf en in je idee is hierin een belangrijke factor, misschien wel de allerbelangrijkste. Want wie support jou, als je zelf niet eens de toegevoegde waarde van je idee ziet?

Buiten de hierboven genoemde ondernemingen zijn er nog tal van voorbeelden te noemen met ondernemers die in 2018 hebben bewezen dat hun concept genoeg potentie heeft om door te groeien tot een succesvol, misschien wel disruptief, bedrijf. De gemene deler blijft dat elke onderneming ontstaat vanuit een klein idee en zich vervolgens keihard moet bewijzen om te kunnen groeien. Inclusief alle ups en downs die daarbij horen, die blijven namelijk geen enkele ondernemer bespaard. Doe je voordeel met deze lessen en wie weet sta jij in 2019 zelf wel in dit rijtje.