Wakker blijven in de auto? Doe een dutje!

|

Zit jij wel eens slaperig achter het stuur? Dan reageer je minder snel en heb je minder controle over de auto. Bovendien bestaat de kans dat je onbewust een paar seconden in slaap valt. Hoe is deze zogeheten microslaap te voorkomen?

Blog

Onbewust in slaap

Microslaap is een slaapperiode van enkele seconden, die meestal optreedt tijdens monotone activiteiten. In veel gevallen realiseert een microslaper niet eens dat hij even in slaap gevallen is. Zo’n minieme slaap lijkt misschien onschuldig, maar de gevolgen kunnen groot zijn. Zeker in het verkeer.

Waarschuwingssystemen

Tegenwoordig zijn er autosystemen die waarschuwen als je aandacht verslapt. Bijvoorbeeld als je over de strook van een rijbaan gaat of te dicht op de voorgaande auto rijdt. Jammer genoeg is het nog onduidelijk of deze systemen het aantal ongelukken door slaperigheid verminderen. Bovendien waarschuwen deze systemen op basis van algemene indicatoren van vermoeidheid, bijvoorbeeld als je ogen dichtvallen. En dat terwijl de verschijnselen van vermoeidheid per chauffeur verschillend zijn. Zo blijven bij sommige mensen de ogen open tijdens microslaap.

Radio en raam

Daarom is het belangrijk om slaperigheid op verschillende manieren aan te pakken. En dan niet door de radio harder te zetten of het raam open te doen voor frisse lucht. Uit onderzoek blijkt dat je je dan wel misschien iets meer wakker voelt, maar dat de kans op microslaap niet vermindert. Je onderschat dan juist je gevoel van moeheid.

Trillingen en kleur

Wat wel werkt, zijn zogeheten rumble strips op de weg. Dit zijn strepen die via de banden een trilling of geluid doorgeven als je je rijbaan verlaat. Ook effectief: als monotone wegen minder monotoon worden gemaakt met kleurrijk design of opvallende architectuur, zodat er onderweg altijd iets te zien is.

Dutje

En het allerbelangrijkste: er moeten genoeg plekken langs de weg komen om uit te rusten. Want de beste oplossing tegen slaperigheid is gewoon slapen. Een dutje van 20 tot 30 minuten doet wonderen. Zeker als je vlak daarvoor nog één of twee koppen koffie drinkt. Het duurt 20 tot 30 minuten voordat cafeïne wordt opgenomen in je bloed. Na je dutje word je dan extra alert wakker.