• Blog
  • AOV
  • Slaapproblemen? 10 tips voor een goede nachtrust

Slaapproblemen? 10 tips voor een goede nachtrust

|

Maar liefst 1 op de 6 werknemers heeft slaapproblemen, zo blijkt uit een recente enquête van TNS-NIPO. De kans is dus groot dat ook jouw medewerkers niet uitgerust op het werk verschijnen. Of misschien heb je zelf als ondernemer wel moeite met slapen. Wat kun je doen tegen slaapproblemen?

Blog

Gevolgen van slaapproblemen

Een bedrijf runnen betekent vaak lange werkdagen, met veel stress. En dat kan je slaappatroon in de war schoppen. Eén nachtje slecht slapen is geen ramp. Maar als je voortdurend niet goed slaapt, kan dat vervelendere gevolgen hebben dan alleen een slecht humeur. Bijvoorbeeld hoofdpijn, minder weerstand en zelfs angstklachten en depressie.

Minder goed functionerende medewerkers

Slecht slapen kan succesvol ondernemen behoorlijk in de weg zitten. Ook niet uitgeslapen medewerkers zijn niet goed voor je bedrijf. Uit het TNS-NIPO-onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat twee derde van de werknemers  aangeeft minder goed te functioneren op het werk. 64% heeft concentratieproblemen. Daarnaast heeft bijna de helft fysieke klachten. En een kwart maakt fouten door het gebrek aan een goede nachtrust.

Tips om goed te slapen

Deze tips helpen je om goed te slapen:

  1. Zorg voor regelmaat: ga elke dag op dezelfde tijd naar bed en sta op dezelfde tijd op.
  2. Creëer een prettige en rustige slaapomgeving.
  3. Beweeg overdag voldoende.
  4. Vermijd dutjes overdag.
  5. Voer ’s avonds geen ingewikkelde activiteiten meer uit. Werk bijvoorbeeld niet tot laat door.
  6. Kijk niet te veel op het beeldscherm van jouw smartphone of tablet voordat je gaat slapen.
  7. Sport ’s avonds niet te intensief.
  8. Drink niet te veel koffie en alcohol kort voordat je gaat slapen.
  9. Eet geen zware maaltijd vlak voor bedtijd.
  10. Doe ontspanningsoefeningen voordat je gaat slapen, zoals ademhalingsoefeningen of yoga.

Langdurige slaapproblemen?

Het is ook handig om bij slaapproblemen een slaapdagboek bij te houden. Blijven jouw slaapproblemen aanhouden? Ga dan met dit dagboek naar jouw huisarts. Blijf niet met jouw problemen rondlopen, om erger te voorkomen. Het laatste wat je natuurlijk wilt, is arbeidsongeschikt raken.