Burn-out voorkomen: 5 tips

|

Als ondernemer heb je een druk, stressvol bestaan. Het risico op een burn-out moet je dan ook niet onderschatten. Een burn-out is uiteraard erg vervelend. Helemaal als je inkomsten misloopt omdat je niet in staat bent te werken. Een burn-out voorkomen is daarom extra belangrijk. De volgende tips helpen je daarbij.

Blog

Wat is een burn-out?

Een burn-out is volgens www.gezondheidsplein.nl een staat van lichamelijke en geestelijke uitputting: “Je bent niet meer in staat om ook maar het simpelste karweitje te doen en alles kost teveel energie. Je hebt ook het gevoel dat je alles 'voor niks' doet en dat je er helemaal alleen voor staat. Vaak komt een burn-out onverwachts binnenvallen. Lange tijd heb je met teveel stress rondgelopen en plotseling kan een klein dingetje ervoor zorgen dat je compleet instort.”

Tips om een burn-out te voorkomen

1. Slaap voldoende

Wellicht klinkt dit als een open deur, maar voldoende rust pakken en op tijd naar bed gaan is echt bijzonder belangrijk. Vooral bij een druk bestaan als ondernemer knapt je lichaam op van 8 uur slaap per nacht. Als je langere periodes te weinig slaapt, gaat je mentale welzijn achteruit. Pak dus je rust en ga op tijd naar bed.

2. Zit niet stil

Zeker wanneer je een zittend beroep uitoefent, is het risico groot dat je niet meer van je stoel af komt. Want als je van kantoor thuiskomt, ga je vaak weer zitten. Aan de eettafel of op de bank. Probeer daarom regelmatig te bewegen. Ga fietsen, hardlopen, fitnessen of een andere sport doen. Zorg ervoor dat je er even uit bent. Je lichaam zal je dankbaar zijn.

3. Ontspan je

Als je hard hebt gewerkt, heb je een beetje ontspanning wel verdiend. Als je je niet ontspant, ga je vanzelf over je grenzen heen. Je hebt als ondernemer een hoop verantwoordelijkheden en werk dat nooit klaar is. Maar je moet jezelf ook zeker eens ontzien. Neem korte pauzes tijdens je werkzaamheden, eet je lunch niet achter je bureau en probeer de avonden en weekends zo veel mogelijk vrij te houden voor leuke dingen.

4. Wees ook eens onbereikbaar

In een wereld waar veel handen vastgegroeid lijken te zijn aan de smartphone, is het helemaal niet verkeerd om eens niet bereikbaar te zijn. Moet je die mailtjes nu direct beantwoorden als ze binnenkomen? Even niet online zijn kan je een hoop rust opleveren. Waardoor je bijvoorbeeld kunt genieten van je gezin of juist even door kunt werken aan taken die écht prioriteit hebben.

5. Schakel hulp in

Een burn-out is vaak het resultaat van een verhoogde werkdruk, persoonlijke stress en het gevoel de controle te verliezen. Dit kan verstrekkende gevolgen hebben voor jou, je gezin en je onderneming. Zoek daarom hulp als je het gevoel krijgt dat het je allemaal te veel wordt. Schakel bijvoorbeeld een coach in, iemand die je kan helpen de balans terug te vinden.

Ga voor zekerheid met een arbeidsongeschiktheidsverzekering

Een burn-out kan helaas iedereen overkomen. Om er zeker van te zijn dat bij een burn-out jouw bedrijf niet ten onder gaat, is een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) onmisbaar. Wanneer jij ziek thuis zit, krijg je van je verzekeraar een uitkering. Op die manier hoef je je niet druk te maken over je levensonderhoud en kun je je volledig richten op je herstel. Uiteraard wil je een burn-out voorkomen, maar mocht het toch zover komen, dan kan een AOV je schade beperken. Benieuwd wat een AOV kost? Bereken hier je premie.