Blessures voorkomen

|

Een profvoetballer als Arjen Robben kan zijn werk niet meer goed doen als hij een sportblessure krijgt. Voor jou als ondernemer hoeft een blessure niet direct te betekenen dat je arbeidsongeschikt bent. Maar voorkomen is altijd beter dan genezen. Daarom een aantal tips om blessures tegen te gaan.

Blog

Sporten gezond?

Er is geen twijfel mogelijk: sporten is gezond. Het is goed voor je lichaam, je pakt er stress mee aan en je slaapt beter. Waardoor je fit en vrolijk kunt zakendoen. Maar er is ook een keerzijde: je kunt een blessure oplopen. Bijvoorbeeld als je tijdens het hardlopen door je enkel gaat. Of als je je kruisbanden scheurt tijdens het voetballen.

Uitgeschakeld door een blessure

Als je geen zwaar fysiek werk doet, kun je als ondernemer nog wel verder als je geblesseerd bent. Maar als bouwvakker kan het erg lastig zijn om aan de slag te gaan als je je pols hebt gebroken tijdens het snowboarden. En helemaal vervelend wordt het als je langere tijd uitgeschakeld bent en dus geen inkomen hebt. Een afgescheurde achillespees bijvoorbeeld kan enkele maanden duren. Daarom kan een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) handig zijn.

Tips om blessures te voorkomen

Maar nog handiger is het om blessures te voorkomen. Een paar tips:

  • Doe altijd een warming-up. Je moet warm worden om goed en veilig van start te kunnen gaan.
  • Gebruik de juiste schoenen, kleding en beschermingsmaterialen. Zeker bij hardlopen. Je hebt dan schoenen nodig die de klap goed opvangen voor je voeten en enkels.
  • Sluit altijd af met een cooling-down. Daarmee breng je je lichaam weer tot rust en gaat het herstel sneller.
  • Doe spierversterkende oefeningen. Als je lichaam sterker wordt, kun je een hogere belasting aan. En daardoor heb je minder snel kans op blessures.
  • Loop niet te hard van stapel. Luister altijd goed naar je lichaam. Doe het even wat rustiger aan als je een pijntje hebt. Kom je er niet vanaf? Ga dan zeker even langs bij de dokter.

Kijk op www.voorkomblessures.nl voor meer tips per sport.