4 tips om de winterdip te verslaan

|

Het is vandaag weer Blue Monday: de dag waarop het besef komt dat je je goede voornemens toch nog niet hebt waargemaakt. Oftewel: de zogenaamd meest deprimerende dag van het jaar. Toch hebben sommige mensen niet alleen op deze maandag last van sombere gevoelens. De donkere periode van het jaar kan er immers voor zorgen dat mensen zich minder energiek voelen dan normaal.

Blog

Uit onderzoek blijkt dat er meer mensen zijn die kampen met seizoensgerelateerde klachten dan je zo zou denken. Vermoeidheid staat met stip op nummer 1 van de klachtenlijst. Op de tweede en derde plek staan somberheid en je niet uitgerust voelen. Klinkt dit herkenbaar?  Als ondernemer kun je dat natuurlijk niet gebruiken, je wil het liefst juist aan de lopende band nieuwe ideeën bedenken en hiermee aan de slag gaan. Daarom geeft Allianz je een aantal tips hoe je als drukke ondernemer de winterdip kunt verslaan.

Zoek het licht op

Aan natuurlijk licht hebben we in de wintermaanden een behoorlijk gebrek. Bij serieuze klachten, kun je kiezen voor lichttherapie. Bij deze therapie zit je vlak voor zonlichtvervangende lampen. Een andere oplossing is daglicht nabootsen door de gordijnen ver open te doen en (felle) lampen om je heen aan te zetten.

Blijf bewegen, liefst in de buitenlucht

Het klinkt erg verleidelijk de hele winterperiode binnen te blijven en vanuit binnen te bekijken hoe de zon opkomt en weer neergaat. Toch versterk je je dip enkel met dit gedrag. Het is daarom beter om een warme jas aan te trekken en lekker naar buiten te gaan, de frisse lucht in. Even de benen strekken. Omdat je tijdens werkdagen vaak amper bij daglicht buiten bent, is het ook dan goed om jezelf ertoe te zetten om in bijvoorbeeld de lunchpauze even een blokje te wandelen. Een frisse neus en beweging doen wonderen voor je energielevel.

Eet gezond

De winterdip is onder andere berucht om de toegenomen eetlust. En dan met name het zin hebben in pasta, pizza en ander minder gezond eten. Dit is dan ook onlosmakelijk verbonden aan een aantal extra kilo’s op de weegschaal. Het is natuurlijk ook niet makkelijk om in de wintermaanden van al het lekkers af te blijven. Moedig jezelf in de plaats daarvan extra aan om bijvoorbeeld samen met andere ondernemers een gezonde lunch te eten, waardoor je én je vitaminen binnenkrijgt én wellicht nieuwe inspiratie opdoet.

Plan actief iets leuks

Iets ‘leuks’ doen hoeft niet enkel te gaan over binnenshuis Netflix-marathons te houden. Juist in de wintermaanden worden er allerlei leuke activiteiten georganiseerd. Wat dacht je bijvoorbeeld van schaatsen op een openlucht schaatsbaan of een indoor foodmarket bezoeken? Het hoeft natuurlijk niet per se buitenshuis te zijn, ook is het leuk om met familie of vrienden gezellig spelletjes te doen. Zoek in ieder geval gezelschap op, je zult zien dat je hier weer extra energie van krijgt.

Natuurlijk is aan jou om te bepalen waar je je goed bij voelt. Ook hier is geen heilige graal voor beschikbaar, helaas. Probeer in ieder geval om niet te blijven hangen in sombere gedachtes, maar zoek juist de positiviteit en gezelligheid op. Mocht je serieuzere klachten hebben die neigen naar of wijzen op een depressie, dan is het raadzaam om een huisarts te bezoeken om langdurige uitval te voorkomen. Om wel voorbereid te zijn, is het verstandig om je tijdig te verdiepen in een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) zodat je achteraf niet voor nare verrassingen komt te staan.