5 tips om aansprakelijkheidsrisico’s voor je bedrijf te beperken

|

Voorkomen is beter dan genezen, zeker als het gaat om schade. Vrijwel iedere schade zorgt voor vertraging of zelfs stilstand van je bedrijf. Ook als een schade verzekerd is. Er is natuurlijk veel dat je kunt doen om schades te voorkomen. Of om een schade die er al is te beperken. Maar geldt dat ook voor aansprakelijk gesteld worden? En welke rol speelt je bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering daarin?

Blog

Wat is schade door aansprakelijkheid?

Aansprakelijk gesteld worden kan soms uit de lucht vallen. In veel situaties zul je al snel weten of dat het geval is. Bijvoorbeeld als een van je werknemers een ongeval krijgt. Of als een klant bijvoorbeeld struikelt in je winkel. Daar kun je vooraf al veel aan doen natuurlijk. Toch zijn er ook situaties die je niet helemaal kunt voorzien. Daarom geven we 5 tips om aansprakelijkheidsrisico’s voor je bedrijf te beperken.

5 tips om aansprakelijkheidsrisico’s voor je bedrijf te beperken

  1. Maak goede afspraken met je leveranciers.
    Begin met het in kaart brengen van je leveranciers. Wie zijn het en wat leveren ze? Let daarbij op een aantal specifieke dingen. Begin met de afhankelijkheid: is dit de enige leverancier of heb je meer opties? Een alternatief hebben maakt je minder kwetsbaar bij problemen. Bekijk ook de leveringsvoorwaarden die je leverancier hanteert. Kom je daar niet uit? Vaak kun je voor een klein bedrag je leveringsvoorwaarden laten checken door een adviseur of advocaat. Denk ook na over wat er gebeurt als er iets misgaat. Wanneer gaat het risico over op jou als koper? En als je producten maakt: weet je nog waar welk onderdeel vandaan komt?

  2. Neem je eigen bedrijfsprocessen onder de loep.
    Zorg dat je weet wat er in je bedrijf gebeurt. Het is belangrijk om te weten wat er precies gebeurt, zodat je het proces kunt volgen en controleren. Denk daarbij ook aan eventuele (verplichte) certificeringen of controles. Hierbij hoort uiteraard een klachtenprocedure. Daarin leg je vast wat een klant kan doen bij een klacht. Voor jou als ondernemer is het een kans om je bedrijf verder te verbeteren.

  3. Denk aan je personeel.
    Heb je medewerkers in dienst of huur je af en toe iemand in? Dan heb je ook te maken met hoe zij hun werk doen. Zij zijn van grote invloed op de kwaliteit van je product of dienst. En andersom heb je als werkgever of opdrachtgever een verantwoordelijkheid. Bijvoorbeeld voor een veilige werkomgeving. Controleer hiervoor of de dekking van je bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering voldoende is als er toch een ongeval plaatsvindt. Maak bovendien goede afspraken met je medewerkers over het werk en de procedures en bijvoorbeeld opleidingen.

  4. Je bent zo goed als je laatste werk.
    Alles wat je doet heeft invloed op je omgeving. Hoe klanten en andere bedrijven naar je kijken bijvoorbeeld. Bedenk daarom wat je doet als het toch misgaat. Je kunt daarbij denken aan wat je doet als je producten moet terughalen. Niet alleen de praktische kant is dan van belang, maar vooral ook de communicatie. Wat vertel je aan wie en hoe pak je dat aan?

  5. Last but not least: je klanten.
    Misschien wel het allerbelangrijkste: breng je klanten in kaart. In je ondernemingsplan heb je vastgelegd voor wie je bedrijf aan de slag gaat. Klopt dat ook? En denk bijvoorbeeld ook aan de mate waarin je klanten afhankelijk zijn van jou. Maak daarnaast met je klanten afspraken over wat je levert en onder welke voorwaarden. Ook die kun je makkelijk laten checken.
     

Een verzekering die past bij je situatie

Een schade kun je nooit helemaal voorkomen. Zeker niet als je aansprakelijk gesteld wordt. Daarom is het goed om te weten dat welke schade wel en niet verzekerd is op je aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven. Bekijk regelmatig of je verzekering nog past bij jouw situatie en je bedrijf. En vraag zo nodig hulp van een adviseur!