Meerderheid mkb’ers is maatschappelijk betrokken

Een grote meerderheid van de Nederlandse mkb’ers toont actief zijn maatschappelijke betrokkenheid. Maar liefst 75 procent van de ondernemers draagt op verschillende wijzen een steentje bij aan de maatschappij. Dat blijkt uit onderzoek van verzekeraar Allianz in samenwerking met onderzoeksbureau GfK.

Maatschappelijke verantwoordelijkheid

De meest mkb’ers tonen hun maatschappelijke betrokkenheid door stages of leer-/werkplekken te bieden aan jongeren (37 procent) of door mensen met een maatschappelijke achterstand bij hun onderneming te betrekken (26 procent).

Andere manieren om maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen doen bedrijven door schenkingen te doen of door het sponsoren van lokale initiatieven. Hierbij vindt 57 procent van de ondervraagde ondernemers het wel belangrijk dat het initiatief aansluit bij wat hij of zij zelf belangrijk acht in het leven. Aansluiting bij de onderneming wordt minder belangrijk geacht – dit is voor 26 procent de reden om dit te doen.

Kansen

Geert Deschoolmeester, Head of Market Management Allianz Benelux: “Het ondernemerschap typeert zich door kansen zien en ze vervolgens grijpen. De Nederlandse ondernemer wil anderen in staat stellen dit ook te kunnen doen en is bereid dit te faciliteren. Dit typeert de positieve ondernemersspirit die onder mkb’ers heerst.”

Deschoolmeester vervolgt: “Deze positieve instelling en de bijdrage die mkb’ers leveren aan de maatschappij zagen we ook heel duidelijk terug tijdens het MKB Nederland Jaarcongres. Hier werd ook de derde Dag van de Ondernemer aangekondigd - waarop ondernemers worden bedankt voor hun lef en doorzettingsvermogen. Allianz ondersteunt dit initiatief van harte en moedigt ondernemers aan te blijven ondernemen en hierbij hun steentje bij te dragen aan de maatschappij.”

Of een ondernemer maatschappelijk betrokken is, hangt sterk af van de grootte van het bedrijf en varieert daarin van 64 procent voor de kleinere ondernemingen tot 86 procent voor de grotere ondernemingen.